سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

دندان تیز اُمیکرون برای واکسن نزده‌ها

کد خبر : 2119
17:15
1400/11/12


زنگ خطر پیک ششم از همان اواخر پیک پنجم توسط کارشناسان بهداشت و درمان گوشزد شد، اما به مدد واکسیناسیون و مراعات پروتکل های بهداشتی، آمار ابتلای سه رقمی و فوت کرونایی در کشور ۲ رقمی شد، ولی کرونا با ورود اُمیکرون خیز دوباره ای برداشته که چاره ای جز واکسیناسیون ندارد.


به گزارش سونیوز، بر اساس اعلام کارشناسان بهداشت جهانی خیز کرونا و فوتی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر متوجه افرادی بوده که به واکسیناسیون اهمیت ندادند و نه فقط موجب گرفتاری خودشان در چنبره این ویروس مرگبار شدند، بلکه موجب ایجاد زنجیره فوت در جامعه نیز شدند. 
مطالعات نشان می دهد افرادی که دُز دوم و سوم واکسن را دریافت کرده اند، کمتر دچار ابتلا یا فوت شدند، اما متاسفانه تاکنون تنها ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی دُز سوم را تزریق کرده اند، هر چند این خطه از این حیث در رتبه های بالای کشوری قرار گرفته است.
خیز کرونا در کشورهای اروپایی و کشورهایی که پای کرونا به آنها رسیده است نشان می دهد افرادی که واکسن دریافت نکرده اند شدیدترین نوع کووید ۱۹ را می گیرند و سرنوشتی به جز مرگ نصیب شان نمی شود، به خصوص اینکه با شیوع جهانی سویه اُمیکرون، این تازه وارد با کسی تعارف ندارد. 
جمع بندی سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان بهداشت و درمان کشورمان این است که اگر می خواهیم پیک ششم گرونا، کوتاه و با فوتی های کمتر همراه شود باید مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند و ماسک و شستن دست ها را تنها عامل امنیت جانی خود و خانواده بدانند. 

از سه فوتی اُمیکرون در آذربایجان شرقی ۲ نفر واکسن نزده بودند و هر سه دارای بیماری زمینه ای بودند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص گفت: موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونا در استان در روزهای اخیر روند صعودی دارد و احتمال پیک جدید بیشتر شده است.
حسین حقایی اظهار کرد: از سه فوتی اُمیکرون در آذربایجان شرقی ۲ نفر واکسن نزده بودند و هر سه دارای بیماری زمینه ای بودند.  
وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده تکمیل واکسیناسیون به خصوص تزریق نوبت سوم و استفاده از ماسک ۳ لایه ۲ عدد روی هم و خودداری از تجمع در محیط های بسته بطور چشمگیری از ابتلا به موارد شدید پیشگیری می کند. 
به گفته وی بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که میزان بستری سویه امیکرون در مقایسه با سویه های دیگر ۱۰ به ۴۰ درصد است؛ یعنی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به سویه امیکرون، ۱۰ نفر بستری می‌شود و البته این آمار در هفته‌های آینده دچار تغییرات اساسی خواهد شد.

۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در آذربایجان شرقی نوبت سوم واکسن را دریافت کردند 
وی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی اظهار کرد: کل واکسیناسیون انجام شده در استان نوبت اول و دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال به ترتیب ۸۸ و ۸۱ درصد است. 
وی افزود: دانش آموزان به طور متوسط ۸۹.۷ درصد و مادران باردار ۷۴.۵ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کردند که البته در بعضی شهرستان ها ۱۰۰ درصد واکسن زده اند.
حقایی ادامه داد: کمترین میزان واکسیناسیون مادران باردار مربوط به شهرستان تبریز می باشد بر این اساس از کلیه مادران باردار ساکن در شهرستان تبریز خواهشمندم هر چه سریعتر جهت دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون استان مراجعه کنند. 

آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین از آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: واکسیناسیون این گروه سنی از روز شنبه به طور رسمی آغاز می شود. 

کمتر از ۱۴درصد مردم شهرستان تبریز واکسن دریافت نکردند
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد جا مانده های نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان تبریز که واکسن دریافت نکرده اند کمتر از ۱۴ درصد است.
احمد مردی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت واکسیناسیون و به رغم تلاش تلاشگران عرصه سلامت هنوز تعدادی از همشهریان عزیز برای واکسیناسیون نوبت اول و تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم مراجعه نکرده اند بر این اساس از همه عزیزان تقاضا داریم هر چه سریعتر جهت واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند.
وی اظهار کرد: مطالعاتی که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، سوییس و انگلیس انجام شده است به طور واضح تاثیر واکسیناسیون را بر کاهش میزان مرگ و میر و بستری نشان می دهد، با شیوع اُمیکرون در بیشتر کشورها و با توجه به اینکه در حال حاضر اُمیکرون در شهر تبریز هم شناسایی شده است تکمیل واکسیناسیون و به خصوص تزریق دُز سوم واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی تاکید کرد: همه صاحب نظران و متخصصان امر بر تزریق دُز سوم واکسن در پیشگیری از سویه امیکرون تاکید دارند، بر این اساس از همه همشهریان تقاضا داریم بعد از گذشت سه ماه از تزریق دُز دوم و فارغ از هر نوع واکسنی که در نوبت های اول و دوم دریافت کرده اند برای دریافت دُز سوم مراجعه کنند و امیداریم همشهریان با احساس مسئولیت اجتماعی خادمین عرصه سلامت را در کنترل و مهار کرونا یاری کنند.
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در تجمعات برای مقابله با کرونا توصیه می شود.

تمام سازمان های دولتی آذربایجان شرقی ملزم به کنترل واکسیناسیون کارمندان خود هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تمامی دوایر و سازمان های دولتی مستقر در آذربایجان شرقی ملزم به کنترل واکسیناسیون کارمندان خود هستند.
دکتر بهمن نقی پور بر ضرورت توجه به دریافت واکسن کرونا توسط کارمندان دولت تاکید و اضافه کرد: کارکنان ادارات و سازمان های دولتی باید تکمیل نوبت های واکسن کرونای خود را جدی بگیرند و در اسرع وقت نسبت به دریافت واکسن های خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: همه ادارات دولتی استان موظف به کنترل همکاران از نظر تزریق واکسن بوده و همکاران و افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده اند، طبق آئین نامه های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هفته باید ۲ نوبت تست کرونا با نتیجه منفی به همراه داشته باشند.
وی اعلام کرد: در غیر این صورت طبق پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه های اجرایی آن از ورود کارکنان به ادارات و سازمان های دولتی ممانعت می شود.
نقی پور با بیان اینکه از نظر وظیفه اجتماعی باید واکسن کرونا تزریق شود تا این افراد خواسته یا ناخواسته باعث انتشار بیماری در سطح جامعه نشوند، اطلاع رسانی به هنگام و فرهنگ سازی در این زمینه از سوی رسانه های گروهی و روابط سازمان ها را خواستار شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین از اتخاذ تمهیدات ویژه در ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای مهار و مدیریت اوج گیری احتمالی سویه های مختلف این ویروس خبر داد و افزود: در این رابطه جلسات متعدد کابردی و کارشناسی برگزار شده و برنامه ریزی‌های لازم جهت بهره گیری از تجارب قبلی نحوه مقابله در پیک‌های بیماری و اصلاح آن‌ها در پیک های احتمالی پیش رو انجام می شود.
نقی پور ادامه داد: در این راستا یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تقسیم شهرستان های مختلف به چهار منطقه محوری شامل مرند، بناب و اهر به منظور اجرای برنامه های آموزشی و انتقال تجربیاتی مثل نحوه برخورد با بیماران، درمان بیماران کرونایی و نوع مقابله با سویه های جدید به کادر بهداشت و درمان شهرستان‌ها می باشد تا بتوانیم خدماتی باکیفیت بالا به تمامی نقاط استان ارائه دهیم.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار