سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

کرونای انگلیسی، گونه جدید و جهش یافته ویروس کووید 19

کد خبر : 21
18:11
1399/10/02



در حالی که با گذشت نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کرونا در جهان، هنوز درمان مشخص و مؤثر برای آن یافته نشده، شناسایی گونه جدیدی از ویروس کووید 19 در انگلیس نگرانی ها در خصوص مبارزه با این بیماری را تشدید کرده است.
به گزارش خبرنگار سونیوز، حدود یک سال پیش بود که شیوع بیماری جدیدی در برخی مناطق کشور چین خبرساز شد و طولی نکشید که این ویروس جدید که به کووید 19 مشهور است، شرق تا غرب و شمال تا جنوب جهان را درنوردید و اکنون به چالش نخست همه کشورها تبدیل شده است.
اکنون پس از یک سال و در حالی که برای بیماری کرونا که تا کنون صدها میلیون نفر را آلوده کرده و جان چند میلیون انسان را گرفته، راه درمان قطعی و داروی مشخصی یافت نشده، از بریتانیا خبر می رسد که گونه جدید و مهلک تری شناسایی شده است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته بر روی کرونای انگلیسی و طبق اعلام مقامات بهداشتی این کشور، گونه جدید 70 درصد مسری تر از نوع مرسوم ویروس کووید 19 است و دلیل این ادعا را نیز افزایش مبتلایان به این گونه در لندن از 10 تا 15 درصد چند هفته قبل به 60 درصد در هفته گذشته اعلام می کنند.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که کرونای انگلیسی تنها یکی از چند هزار گونه جهش یافته ویروس کووید 19 است که تا کنون شناسایی شده و طبق نظر متخصصان ویروس شناسی این اتفاق روندی معمول در دنیای این ریزگونه های حیات است.
در مورد ویژگی های گونه جدید و انگلیسی کرونا نیز اعلام شده که جهش رخ داده ژنتیکی در پرزهای ویروس خاردار کرونا عامل اصلی شیوع گونه انگلیسی بوده که به نوعی توان نفوذ آن در سلول های زنده را افزایش می دهد.

با وجود اینکه نتایج بررسی های صورت گرفته در این خصوص هنوز بصورت جامع اطلاع رسانی نشده اما تنها انتشار خبر شناسایی آن موجی از نگرانی را در جهان و بویژه کشورهای اروپایی و همسایگان انگلیس موجب شده تا جایی که حتی خبرهایی مبنی بر ممنوعیت سفر از انگلیس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در روزهای گذشته منتشر شد.
البته هر چند اتحادیه اروپا بعداً این خبرها را تکذیب کرد و طی بیانیه ای اعلام کرد که هنوز به جمع بندی قطعی در خصوص اعمال محدودیت های احتمالی دز این خصوص نرسیده است، اما خبرها حاکی از نشست فوق العادیه این اتحادیه برای تصمیم گیری در این خصوص است و گویا کشورهایی از جمله آلمان و فرانسه نیز اعمال برخی محدودیت های پروازی از انگلیس را در دستور کار قرار داده اند.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز در پی تشدید نگرانی ها از شیوع گونه جدید کرونا در این کشور و کمبود احتمالی مواد و اقلام مصرفی مردم از جمله مواد غذایی در صورت بسته شدن مرزهای این کشور با دیگر کشورهای اروپایی، به مردم انگلیس اطمینان داده که هیچ مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.
به هر حال در روزهایی که جهان پس از یک سال در تب و تاب تایید و تکذیب اثربخشی چند واکسن ضد کروناست، خبر شناسایی و شیوع سریع گونه انگلیسی کووید 19، نگرانی های جدی را در خصوص آینده مبارزه با این بیماری و کنترل آن موجب شده است.
در این میان کارشناسان حوزه پزشکی بویژه در اتحادیه اروپا بر این باور هستند که واکسن های معرفی شده فعلی نیز دارای اثربخشی لازم برای مقابله با این گونه جدید هستند و بر این نکته نیز تاکید دارند که ادعاهای طرح شده در خصوص جهش ژنتیکی کرونای انگلیسی هنوز تایید نشده است و نیازمند بررسی های بیشتر است و بر لزوم رعایت کلیه پروتکل های پیشگیرانه مانند زدن ماسک و شستشوی مرتب دست ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تاکید می کنند.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار