سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

برف و کولاک مناطق کوهستانی آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

کد خبر : 2095
12:51
1400/11/06


رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اواخر امروز(چهارشنبه) با ورود سامانه جدید بارشی به استان، برف و کولاک مناطق کوهستانی را فرا می‌گیرد.


به گزارش سونيوز، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه به دنبال نفوذ این سامانه در جاده های کوهستانی احتمال لغزندگی خودروها وجود دارد، افزود: این سامانه تا روز جمعه در جو استان حاکم خواهد بود و در این مدت موجب موجب ابرناکی، بارش برف و وزش باد گاهی نسبتا شدید در استان می شود.

وی اظهار داشت: از روز جمعه بعد از ظهر به ویژه شب هنگام، با عبور این سامانه بارشی از مقدار ناپایداری و ابرناکی و بارش برف کاسته می شود و از روز شنبه جوی نسبتا پایدار با ابرناکی متوسط در استان حاکم می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ و فعالیت این سامانه بارشی از میزان غلظت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان کاسته می شود.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی استان، پیش بینی می شود برخی از راه های روستایی و گردنه های برف گیر بسته شود، بنابراین توصیه می شود دستگاه های نمک پاش، برف روب و امداد جاده ای به ویژه در جاده های کوهستانی در آماده باش باشند.

وی از رانندگان خواست برای تردد در جاده های کوهستانی، خودروهای خود را به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کرده و سفرهای غیرضروری را لغو و در عبور از این جاده ها احتیاط کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار