سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری بخش خصوصی است

کد خبر : 2020
15:54
1400/10/20


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی تبریز با تاکید بر لزوم ورود جدی بخش خصوصی به مقوله صادرات، گفت: صادرات تنها راه حفظ حیات تجاری بخش خصوصی است.


به گزارش سونيوز، یونس ژائله، روز دوشنبه در جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز افزود: در این زمینه لازم است نسبت به متحد کردن صادرکنندگان، تدوین برنامه جامع صادراتی، عدم محدودیت مقاصد صادراتی به چند کشور و تلاش برای گسترش بازارها و ورود به بازارهای جدید اقدام شود. 

وی از کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق خواست، نقشه راه مناسب برای افزایش صادرات را تدوین و با بنچ مارکینگ و بررسی رقبای صادراتی در تعیین کشورهای هدف، صادرکنندگان را راهنمایی کند.

ژائله، با تاکید بر این که دولت و بخش خصوصی هر کدام وظایفی در توسعه صادرات دارند، ادامه داد: حل مشکلات زیرساختی از قبیل افزایش توان ناوگان حمل و نقل صادراتی مانند اصلاح تعرفه واردات کامیون به ویژه کامیون های یخچال دار، منطقی کردن هزینه خدمات حمل و نقل بین المللی کالا، اجتناب از بخشی نگری در شرکت های دولتی از جمله کشتیرانی، الزام شرکت کشتیرانی به ارائه خدمات برای توسعه مقاصد جدید صادراتی و تامین اعتبار برای ورود قدرتمندانه به بازارهای صادراتی از جمله وظایف دولت برای توسعه صادرات است.

رییس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست گفت: در مقطع فعلی مشکلات عدیده ای در حوزه صادرات وجود دارد که از جمله اینکه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، کالای صادراتی با نرخ آزاد تامین می شود ولی در بازگشت ارز هم باید به قیمت سامانه نیما عرضه شده و هم هزینه ای غیر رسمی به واردکننده و استفاده کننده از ارز بازگشتی داده شود.

سیدیوسف حسینی، افزود: در بخشنامه ها و بسته سیاستی بازگشت ارز، استثنائاتی برای چنین مواردی در نرخ و شرایط بازگشت پیش بینی نشده که این موضوع از طریق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی پیگیری می شود.

وی اظهار داشت: افزایش بی رویه هزینه حمل کانتیتر در حمل دریایی از سوی شرکت کشتیرانی مانعی در توسعه صادرات است.

جواد بحری پور، رییس بخش اعتبارات اسنادی بانک ملی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه آخرین مقررات مرتبط با رفع تعهدات ارزی را ارایه کرد.

به گزارش سونيوز، در این نشست فعالان بخش خصوصی استان نیز دغدغه های خود در حوزه های صادراتی را ارایه کردند.

در این جلسه مشکلات و موانع ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان، تراز تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و راهکارهای حفظ و ارتقای صادرات به این کشورها مورد بررسی قرار گرفت.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار