سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

همکاری صنایع در مدیریت مصرف برق منطقه آذربایجان چهار برابر افزایش یافت

کد خبر : 1992
13:38
1400/10/14


مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با تاکید بر لزوم همکاری همه مشترکان همه بخش ها برای مدیریت مصرف برق گفت: همکاری بخش صنایع در مدیریت مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش دارد.


به گزارش سونيوز، افشین روشن میلانی با بیان اینکه چالش در تامین انرژی وجود دارد، اظهار کرد: امسال مصرف برق در آذربایجان شرقی کمی از تولید آن پیشی گرفت که افزایش دما در تابستان و کاهش بارندگی از جمله دلایل اصلی آن بود اما بخش صنایع ۱۵درصد در  مصرف برق صرفه جویی داشت.  

وی گفت: تابستان امسال ۲ درجه نسبت به ۵۰ سال گذشته گرم تر بود و سدهای آذربایجان شرقی نیز به علت کمبود نزولات و گرمای هوا نتوانستند انرژی لازم را در اختیار صنعت برق قرار دهند. 

وی با اشاره به اینکه افزایش هر درجه درما حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق را به دنبال دارد، افزود: به رغم این کاستی ها تابستان امسال همکاری مشترکان بخش صنایع و کشاورزی آذربایجان شرقی چهار برابر افزایش یافت و مدیریت مصرف خوبی انجام شد، به طوری که ۳۰۰ مگاوات مصرف برق صنایع بزرگ این استان در پیک مصرف به ۱۵۰ مگاوات رسید و به عبارت دیگر در واقع ۵۰ درصد واحدهای صنعتی خارج از مدار بودند.۳۰۰ مگاوات مصرف برق صنایع بزرگ این استان بوده ولی در پیک مصرف ۱۵۰ مگاوات مدیریت مصرف انجام دادند در واقع ۵۰درصد خارج از مدار بودند.

وی گفت: متاسفانه بعضی از مشترکین در همه بخش ها پرمصرف هستند و باید راهکارهای مدیریت مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف را در کل کشور و در این استان پیگیری کنیم.

وی افزود: البته منظور ما از صرفه جویی در مصرف برق، رعایت مصرف استاندارد است و تازه بعد از تحقق این اصل می توان درباره راهکارهای صرفه جویی به معنای رایج آن تدابیری لازم را اتخاذ کرد؛ در واقع شدت مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از متوسط جهانی است، در دنیا به ازای هر کیلووات ساعت انرژی ۳ برابر کشور ما ارزش افزوده وجود دارد. 

میلانی ادامه داد: اگر بتوانیم مصرف بهینه برق در صنعت با بهینه کردن تکنولوژی در ساختمان ها، خانه ها، مراکز تجاری، ادارت و همه مشترکین را انجام دهیم، می توانیم سه برابر ظرفیت شبکه تولید را آزاد کنیم. 

وی گفت: با افزایش بهره‌وری در صنعت برق باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم و تولید افزایش پیدا کند؛ برای تامین انرژی در زمستان نیروگاه‌های ما به سمت استفاده از سوخت دوم و حتی سوخت مایع حرکت می کنند چون سوخت گاز را در بخش‌های دیگر مجبور به استفاده هستند. 

وی یادآور شد: اگر سوخت ورودی ما محدود باشد و نیروگاه ها سوخت گاز  یا مایع نداشته باشند، خروجی تولیدی برق نخواهیم داشت بر این اساس باید به سمت تولید انرژی‌های پاک حرکت کنیم تا بتوانیم مصرف برق را در کشور مدیریت کنیم؛ برای تولید برق باید انرژی اولیه داشته باشیم تا به تولید برق منتهی شود بنابراین در کشور ما و در تمام دنیا راهی به جز افزایش بهره‌وری انرژی نداریم . 

تولید ۵۵ مگاوات انرژی پاک در آذربایجان شرقی/ پرداخت ۵۰ میلیارد تومان پاداش به خوش مصرف ها

مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان اضافه کرد: پارسال ۵۵ مگاوات از طریق راه اندازی نیروگاه های بادی و خورشیدی در شهرستان میانه ظرفیت ایجاد شده، ضمن اینکه توان و پتانسیل مناسب در منطقه «سامبوران» نیز برای ساخت نیروگاه بادی وجود دارد که در دست اقدام است تا کمبود برق نداشته باشیم.  

وی همچنین با اشاره به تشویق های جدید وزارت نیرو و تشویق مدار بودن سیاست های این وزارتخانه در حوزه مصرف انرژی گفت: امسال اصلاح تعرفه خواهیم داشت و خوش مصرف ها پاداش و بد مصرف ها جریمه خواهند شد؛ در واقع مشترکانی که در تابستان سال آینده نسبت به تابستان امسال کاهش مصرف داشته باشند، پاداش دریافت خواهند کرد. 

میلانی با بیان اینکه امسال تعداد همکاران حوزه مدیریت مصرف بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده در صنایع آذربایجان شرقی ۳۰درصد افزایش داشت، ادامه داد: بر این اساس ۲۷درصد نیز به میزان پاداش مشترکانی که همکاری مناسبی در کاهش مصرف برق داشتند افزوده شده و پاداش پرداختی در این زمینه به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است. 

وی با تاکید بر اینکه باید از حالا برای ناترازی تامین و مصرف انرژی برای سال آینده برنامه ریزی کرد، خاطرنشان کرد: شرکت توزیع برق تبریز ۷۰مگاوات و شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی ۱۰۰ مگاوات مدیریت (صرفه جویی) مصرف انجام دادند؛ البته صنایع آذربایجان شرقی نیز در زمان پیک مصرف تابستان امسال از ۲هزار مگاوات برق مورد نیاز ۳۱۳ مگاوات معادل ۱۵درصد و ادارات آذربایجان شرقی به مقدار ۲درصد در مدیریت مصرف برق و کاهش پیک بار کمک کردند. 

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد مشترکان در محدوده الگوی مصرف و خوش مصرف بوده و تنها ۲ تا سه درصد مشترکان بدمصرف هستند که البته با هوشمندسازی کنتورهای بدمصرف و نصب کنتورهای هوشمند، این مشترکان نیز مدیریت خواهند شد و به طور خودکار برق مشترکان پرمصرف قطع خواهد شد. بیش از ۹۰ درصد مشترکان در محدوده الگوی مصرف و خوش مصرف بوده و تنها ۲ تا سه درصد مشترکان بدمصرف هستند که البته با هوشمندسازی کنتورهای بدمصرف و نصب کنتورهای هوشمند، این مشترکان نیز مدیریت خواهند شد و خودکار برق مشترکان پرمصرف قطع خواهند شد. 

وی همچنین با اشاره مجدد به ضرورت کاهش مصرف و مدیریت مصرف برق، گفت: نیروگاه های کشور با چالش تامین انرژی مواجه هستند ؛ بدین معنا که وقتی مصرف گاز مشترکین افزایش پیدا می کند تحویل گاز به نیروگاه ها کاهش پیدا می‌کند و آنها به سوخت مایع روی می آورند.

وی افزود: اگر برق کمتری مصرف کنیم مخازن سوخت کمتر تخلیه می‌شود و بر این اساس اصلاح الگوی مصرف جزو الگوهای اسلامی ما است و برای رعایت آن تابستان و زمستان نداریم؛ به عبارت دیگر راهی جز مدیریت مصرف نداریم.

میلانی با بیان اینکه وزارت نیرو پی گیر افزایش بازدهی نیروگاه های کشور با اضافه کردن سیکل بخار به نیروگاه ها است، گفت: در منطقه برق آذربایجان این اتفاق افتاد که نیروگاه هریس نمونه آن است؛ البته این کار در نیروگاه ارومیه نیز در حال انجام است و ۲واحد بخار در نیروگاه سبلان اردبیل هم در حال افزوده شدن است که بر این اساس راندمان نیروگاه های برق منطقه آذربایجان افزایش می یابد.   

مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان همچنین اظهار کرد: با نهضت جهادی، تلفات کل صنعت برق ایران از ۱۶درصد به زیر ۱۰درصد رسیده و این مقدار در منطقه برق آذربایجان از متوسط کشوری هم کمتر بوده و وضعیت بهتری دارد؛ البته در بخش انتقال و فوق توزیع منطقه تلفات برق ۲.۲ درصد است. با نهضت جهادی تلفات کل صنعت برق ایران از ۱۶درصد به زیر ۱۰درصد رسیده و این مقدار در منطقه برق آذربایجان از متوسط کشوری هم کمتر بوده و وضعیت بهتری دارد البته در بخش انتقال و فوق توزیع منطقه تلفات برق ۲.۲ درصد است. 

میلانی از مشترکان درخواست کرد اگر موردی در رابطه با مصارف غیر مجاز مشاهده یا شناسایی کردند، با شماره تماس ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من، به مسوولان ذیربط برق اطلاع دهند؛ البته معرفی رمز ارزها پاداش هایی مصوب دارد که پرداخت می شود. 

وی همچنین از کشف هفت تا هشت هزار ماینر در منطقه برق آذربایجان خبر داد و افزود: با این کشفیات از تلفات برق و مصارف غیرمجاز جلوگیری شده است. 

 شرکت منطقه ای برق آذربایجان مستقر در تبریز استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل را زیر پوشش دارد. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار