سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

بارش برف و کولاک آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

کد خبر : 1986
13:15
1400/10/12


رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ و فعالیت سامانه جدید بارشی از اواخر امشب، بارش برف و کولاک این استان را فرا می‌گیرد.


به گزارش سونيوز، محمد امیدفر، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این سامانه تا شب چهارشنبه به فعالیت خود در استان ادامه می دهد، افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی، فعالیت این سامانه به ویژه روزهای دوشنبه و چهارشنبه موجب بارش برف و بروز پدیده مه و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید در استان می شود.

وی با بیان اینکه با نفوذ و فعالیت این سامانه دمای هوای استان کاهش می یابد، اظهار داشت: فعالیت این سامانه در مناطق کوهستانی همراه با کولاک و کاهش دید افقی خواهد بود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به کاهش دما و کولاک، احتمال لغزندگی جاده ها و اختلال در تردد جاده ای وجود دارد؛ بنابراین رانندگان برای تردد در جاده های استان سرعت مطمئن را رعایت کرده و زنجیرچرخ و وسایل گرمایشی با خود به همراه داشته باشند.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به شدت بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی استان، پیش بینی می شود برخی از راه های روستایی و گردنه های برف گیر بسته شود، توصیه می شود دستگاه های نمک پاش، برف روب و امداد جاده ای به ویژه در جاده های کوهستانی در آماده باش باشند.

وی از رانندگان خواست برای تردد در جاده های کوهستانی، خودروهای خود را به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کرده و سفرهای غیرضروری را لغو و در عبور از این جاده ها احتیاط کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار