سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

محصولات نانو در ایران بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش داشت

کد خبر : 1971
17:07
1400/10/09


دبیر ستاد ویژه نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محصولات نانو را به فروش رسانده‌ایم که یک هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده داشت.


به گزارش سونیوز، سعید سرکار در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه صنعتی سهند با تاکید بر اینکه امروزه باید در مدیریت دانشگاه‌ها و مطالبات از آنها تغییر نگرش ایجاد کنیم که تبدیل به تغییر رفتار آنها شود، اظهار کرد: یکی از اهدافی که رهبر معظم انقلاب برای کشور تبیین کرده‌اند، اصل مرجعیت علمی است که بر اساس آن کشور ما  باید یکی از مراجع علمی جهان باشد.

وی ادامه داد: در شاخص‌های مرجعیت جهانی علمی، به رسمیت شناخته شدن یافته‌ها و نظریه‌های علمی در زمینه‌ی علم و فناوری و افزایش میزان رجوع به آنها، اهمیت بالایی دارند.

وی افزود: به رغم افزایش تعداد مقالات در حوزه نانو، آنها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و به همین دلیل مشکلی از مشکلات ما را رفع نمی‌کنند چرا که ما باید شاخص‌های کم ارزش را تبدیل به ارزش کنیم و دانشمندان ما هم در عرصه‌های جهانی جوایز بزرگی را کسب کنند.

سرکار خاطرنشان کرد: یکی‌ دیگر از عواملی که در تحقق مرجعیت علمی جهانی اهمیت بالایی دارد، جذب دانشجو و اساتید از دانشگاه‌های برتر جهان است تا در دانشگاه‌های ما تدریس کنند و در عرصه‌ی جهانی بدرخشیم.  

وی یادآور شد: امیدواریم فعالیت‌های تراز اول در جامعه‌ی ما انجام شود و انتظار می‌رود مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و دانش به سیاست و برنامه تبدیل شده و در بدنه‌ دانشگاه‌ها به کار رود اما متاسفانه در این راستا توسط دستگاه‌های ذی‌ربط هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است که از حدود ۲۰ سال پیش مطرح شده،  اما یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت آن، نبود زبان مشترک بین دانشگاه و صنعت می‌باشد.

دبیر ستاد ویژه توسعه‌ فناوری نانو همچنین بیان کرد: دانشگاه‌ها باید در زمینه‌ جذب دانشجوی خارجی و ارزآوری از این راه، گام‌های موثری را بردارند اما تاکنون از این پتانسیل به خوبی استفاده نکرده‌ایم، اگر تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهیم صرف نظر از مزایای فرهنگی آن، آثار اقتصادی بالایی نیز خواهد داشت.

وی اضافه کرد: زمینه‌ی دیگری که باید با تمام توان در آن تلاش کنیم، افزایش اختراعات بین‌المللی است؛ باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در این زمینه انجام دهیم و از فناوران و نوآوران حمایت کنیم تا در خلق ارزش و تبدیل دانش به ثروت وظیفه‌ی خود را به خوبی ایفا کرده باشیم.

سرکار با تاکید بر ضرورت مدیریت مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: بازار  بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران، بازار بزرگی برای خدمات با ارزش بالا نیست؛ با مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان و متخصصین خود را از دست می‌دهیم لذا باید مدیریت و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: مطالبات رهبر معظم انقلاب باید یکی از دغدغه‌های ما باشد، منشا و مقوله‌ آن را در دانشگاه‌ها توسعه دهیم و برنامه‌ریزی مناسبی با شاخص‌های لازم تدوین شود.

ثبت ملی ۴۰۰ طرح تحقیقاتی دانشگاه صنعتی سهند

رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز نیز در این آیین گفت: دانشگاه صنعتی سهند نقش موثری در تبدیل علم به فناوری ایفا کرده و تا حدودی این مسیر را به انجام رسانیده است.

احمدرضا مصطفی قره‌باغی اظهار کرد: امروزه کسی نیست که ارزش علم و دانش را نداند؛ مولای متقیان امام علی(ع) فرموده‌اند که علم بهتر از قدرت است حتی در در روایات مختلف نیز تاکید بسیار زیادی به کسب علم شده است که نشان از جایگاه والای آن می‌باشد.

وی ادامه داد: قرآن کریم ما را به تدبر، تفکر و تعقل دعوت کرده است اما باید بدانیم تنها علمی که ریشه و بنیه‌ی آن در جامعه باشد، می‌تواند نیازهای جامعه را برطرف کند.

وی افزود:  بحث سود دهی علم نیز در روایات مختلف بیان شده است که نمونه‌ آن سخن امام علی(ع) بوده که علم بدون سود را بی‌ارزش عنوان کرده‌اند.

قره‌باغی با بیان اینکه امروزه دانشگاه‌ها به سه نسل اول، دوم و سوم تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: در دانشگاه‌های نسل اول بحث آموزش و تربیت نیروی متخصص مطرح است، در دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش و تحقیق مورد نظر بوده تا در توسعه‌ی کشور موثر باشد و در دانشگاه‌های نسل سوم نیز علم را عملیاتی کرده و به فناوری تبدیل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه سهند تا حدودی تبدیل علم به فناوری را به انجام رسانیده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه سهند تاکنون بیش از ۱۵ هزار دانش آموخته را به جامعه تحویل داده است که در بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند؛ همچنین در زمینه‌ی پژوهش نیز اقدامات موثری را انجام داده و تاکنون ۴۰۰ طرح تحقیقاتی در سطح ملی را به ثبت رسانده‌ است.

وی یادآور شد: در زمینه‌ی دانش و فناوری پیشرفت زیادی را کسب کردیم به گونه‌ای که تعداد ۵۰ شرکت فناور و دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند مشغول فعالیت هستند و از فناوران و ایده‌پردازان حمایت می‌کنند.  

رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز بیان کرد: به رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب در برنامه‌ی گام دوم، پشتیبانی و حمایت از دانشگاه در شأن این موارد نیست و متاسفانه بودجه‌ای را که در اختیار دانشگاه‌های دولتی قرار می‌دهند، بسیار کم است.

وی تاکید کرد: با وجود تمامی محدودیت‌ها ما پا پس نکشیده و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و حتی حمایت‌های خود را از علم و دانش نیز افزایش داده‌ایم.

در این مراسم که با حضور روسا، اساتید و شرکت‌های فناور مرتبط با دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد، از پژوهشگران و فناوران برتر این مجموعه تجلیل شد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار