سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

سازمان جهانی بهداشت: خطر اومیکرون بسیار بالا است

کد خبر : 1962
12:14
1400/10/08


سازمان جهانی بهداشت در پی افزایش ۱۱ درصدی شمار جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ نسبت به هفته گذشته، خطر ناشی از سویه اومیکرون را همچنان بسیار بالا توصیف کرد.


به گزارش سونیوز به نقل از تارنمای شبکه خبری فرانس۲۴، پس از آنکه شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در هفته گذشته ۱۱ درصد افزایش یافت، سازمان جهانی بهداشت امروز چهارشنبه اعلام کرد خطر ناشی از سویه اومیکرون همچنان "بسیار بالا" است.

سازمان جهانی بهداشت در به‌روزرسانی همه گیری هفتگی کووید-۱۹ امروز چهارشنبه اعلام کرد که اومیکرون در حال حاضر به سویه غالب در چندین کشور بدل شده است؛ کشورهایی که پیش از این سویه دلتا در آنها نوع غالب بود.

این نهاد جهانی تاکید کرد: خطر کلی مربوط به سویه جدید اومیکرون همچنان بسیار بالا است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی این نهاد جهانی، شواهد نشان می‌دهد که اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا با سرعت بیشتری گسترش می یابد و ظرف دو تا سه روز شمار مبتلایان به آن چند برابر می شود. این وضعیت به ویژه در برخی کشورها از جمله انگلیس و آمریکا دیده شده به گونه ای که ظرف مدت کوتاهی به سویه غالب در این کشورها بدل شده است.

دانشمندان بر این باور هستند که گسترش سریع این سویه به دلیل توانایی اومیکرون در فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش ذاتی سرایت پذیری آن است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت کاهش ۲۹ درصدی موارد مشاهده شده در آفریقای جنوبی را تائید کرده است؛ کشوری که برای نخستین بار شناسایی این سویه را در تاریخ  ۲۴ نوامبر (۳ آذر) به سازمان جهانی بهداشت گزارش داد.

بررسی داده‌های اولیه از انگلیس، آفریقای جنوبی و دانمارک که در حال حاضر دارای بالاترین نرخ عفونت در جهان به ازای هر نفر را داراست، هم نشان می‌دهد که خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با دلتا کمتر است.  

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در هفته منتهی به یکشنبه، به دنبال افزایش تدریجی موارد از ماه اکتبر به این سو، شمار جهانی مبتلایان نسبت به هفته قبل ۱۱ درصد افزایش داشته، هرچند نرخ مرگ و میر چهار درصد کاهش یافته است.

بیشترین تعداد مبتلایان جدید از آمریکا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا گزارش شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۲۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر پنج میلیون و ۴۲۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار