سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

یارانه نقدی برای این گروه افزایشی می یابد

کد خبر : 1942
10:53
1400/10/04


پیگیری‌ها نشان می‌دهد که دولت در این هفته تکلیف افزایش یارانه‌ها را در این ماه مشخص می‌کند، براساس برخی گمانه‌ها یارانه‌ها برای دو گروه افزایش می‌یابد. مبلغ نهایی یارانه‌ها چقدر است؟


به گزارش سونیوز، یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هفته قبل اعلام کرد که قرار است یارانه‌ها دو برابر شود و یک خانواده چهار نفره در دی ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کند. افزایش یارانه‌ها قرار است برای ۶۰ میلیون نفر رخ دهد که این افراد کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین و نقدی را هر ماه دریافت می‌کنند.

البته محسن رضایی گفته که این ۸۰۰ هزار تومان به صورت ترکیبی از یارانه نقدی و بن خرید کالا پرداخت می‌شود، اما از آنجایی که دادن کوپن خرید کالا مشکلاتی را ایجاد می‌کند ممکن است دولت به سمت پرداخت یارانه‌ به صورت کاملا نقدی برود.

براساس گزارش ایسنا، دولت تصمیم دارد به ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی پرداخت کند. یعنی خانواری که در دهک اول تا چهارم قرار دارد مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و کسانی که در دهک‌های پنجم تا هفتم قرار دارند مبلغ ۹۰ هزار تومان یارانه بیشتر در این ماه می‌گیرند.

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره در مجموع ۳۵۵ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کند. اگر این خانواده در چهار دهک اول باشد در ماه جاری مبلغ ۵۰۴ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند.

در نهایت با پرداخت یارانه نقدی، معیشتی بنزین و افزایشی که قرار است صورت بگیرد، مبلغ کل یارانه دریافتی این خانواده چهار نفره به ۸۶۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر این خانواده در دهک پنجم تا هفتم قرار داشته باشد، علاوه بر ۳۵۵ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی؛ مبلغ ۳۶۰ هزار تومان نیز به عنوان یارانه جدید در دی ماه می‌گیرد.

خانواده‌هایی که در این سه دهک قرار دارند، در نهایت ۷۱۵ هزار تومان یارانه در ماه دریافت می‌کنند.

البته این ارقام به صورت مفروض هستند و قرار است دولت به زودی جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید را اعلام کند.

خبر جدید از یارانه بنزین در کیش/ هر کد ملی ۳۰ هزار تومان

براساس جزئیات اجرای طرح یارانه بنزین در کیش، قرار است به هر کد ملی معادل ۳۰ هزار تومان یارانه بنزین پرداخت می‌شود.

 براساس نامه معاونت اقتصادی دولت قرار است در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، سهمیه بنزین خودروها کامل حذف شود و این یارانه بعد از این به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد. این طرح قرار است به صورت آزمایشی در کیش اجرایی شود.

در این خصوص سرپرست منطقه آزاد کیش جزئیاتی را درباره نحوه اجرایی شدن آن منتشر کرده است.

به گفته او در طرح بنزین برای همه، برای هر کد ملی سهیمه ۲۰ لیتری در نظر گرفته شده است. این سهمیه با نرخ هر لیتر ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود، یعنی در هر ماه یارانه ۳۰ هزار تومانی برای بنزین پرداخت می‌شود.

از آنجایی که همه‌ی افراد خودرو ندارند و برخی نیز تمایل دارند که سهمیه خود را بفروشند، افرادی که به هر دلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.

با این که گفته شده سهمیه بنزین به هر کد ملی داده می‌شود اما یک شرط برای مشمولان در نظر گرفته شده است، یعتی تمام دارندگان کد ملی که بیش از یک سال در کشور اقامت داشته باشند، مشمول طرح هستند.

همچنین قرار نیست تغییری در سهمیه تاکسی‌ها، خودروهای عمومی و گازوییلی ایجاد می‌شود.

با بنزین ۲۰ لیتری برای هر نفر، یک خانواده چهار نفره ۸۰ لیتر در ماه سهمیه بنزین دریافت می‌کند که اگر این خانواده خودرو نداشته باشد یا نخواهد که از آن استفاده کند می‌تواند ماهانه ۱۲۰ هزار تومان یارانه بنزین بگیرد.

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

 

یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ چطور به دست دهک‌های پایین می‌رسد؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایده‌هایی برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده و ممکن است به دهک‌های پایین برای رفع نیازهای ضروری کارت اعتباری داده شود.

 «مهدی طغیانی» امروز با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند سلسله مقدماتی است که برای فراهم شدن آن نیازمند حدود ۲ ماه زمان هستیم، افزود: در این میان و برای مواجه با حاشیه‌ها بحث انبارداری مطرح است؛ انبارهای کشور به عنوان زیرساخت باید از ذخایر کافی برخوردار باشند، زیرا عده‌ای سودجو همیشه از خلاهای بوجود آمده بیشترین استفاده را کرده و فضای جامعه را ملتهب می کنند و بازارها را در شوک قیمتی محصولات فرو می برند.

طغیانی افزود: از طرف دیگر باید بازار ارز مدیریت شود تا نقدینگی به وجود آمده در نزد مردم به سمت این بازار نرود و شوک افزایش قیمت ارز را شاهد نباشیم. تدابیر دیگری نیز باید همزمان با تصمیم گیری در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور اتخاذ شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: نگه داشتن و ادامه‌دار بودن این سیاست در شرایط فعلی کشور که دولت سیزدهم با انبوهی از بدهی دولت قبل روبه روست و کسری بودجه شدیدی نیز اکنون وجود دارد، شاید به زیان کشور و مردم باشد زیرا به طور قطع تورم تداوم ارز ترجیحی بیشتر از تورم ناشی از حذف آن است.

وی افزود: هنوز دولت و مجلس درباره نحوه جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به جمع‌بندی نرسیده‌اند و در حال حاضر این بحث‌ها تنها پیشنهادهایی است که افراد ارائه می‌دهند تا بهترین تصمیم ممکن گرفته شود.

طغیانی همچنین در خصوص سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی یادآور شد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دارو و گندم جزو پیشنهادهای دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی نیست و به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد آن باشیم که ارز ترجیحی به این دو کالای اساسی تخصیص داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در مورد گندم دو اتفاق صورت گرفته است؛ به طوری که خشکسالی‌ها خرید تضمینی گندم را دچار چالش اساسی کرده و میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته بسیار کمتر از نیاز کشور بود؛ به همین دلیل باید برای تامین نیازهای کشور واردات گندم صورت گیرد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار