سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

خیانت چین به ایران : عربستان موشکی شد

کد خبر : 1941
10:06
1400/10/04


جلیلوند کارشناس: چینی‌ها بر این اعتقادند اگر ایران و عربستان توازن قوا داشته باشند احتمال درگیری بین آن‌ها کمتر خواهد بود بنابراین ریاض را موشکی می‌کنند!


به گزارش سونیوز، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که عربستان سعودی به طور فعال موشک‌های بالستیک بومی با کمک چین تولید می‌کند؛ اتفاقی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در سراسر خاورمیانه داشته باشد و تلاش‌های دولت بایدن برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را پیچیده کند. با این همه باید دید دستیابی عربستان به موشک‌های بالستیک چه عواقبی برای خاورمیانه در پی خواهد داشت؟ و از سوی دیگر نقش چین در این میان چیست؟به گزارش سی ان ان، به گفته سه منبع آگاه، عربستان سعودی در گذشته موشک‌های بالستیک از چین خریداری کرده، اما هرگز قادر به ساخت موشک‌ نبوده است. تصاویرماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط سی ان ان همچنین نشان می‌دهد که عربستان در حال حاضر این سلاح‌ها را حداقل در یک مکان تولید می‌کند.


به گفته دو منبع آگاه، مقامات آمریکایی در آژانس‌های متعدد، از جمله شورای امنیت ملی، در ماه‌های اخیر در مورد اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند. دولت بایدن اکنون با پرسش‌های فوری در مورد اینکه آیا فناوری موشک‌های بالستیک عربستان می‌تواند پویایی قدرت منطقه‌ای را تغییر دهد و گسترش مفاد توافق هسته‌ای با ایران را برای محدود کردن فن‌آوری موشکی ایران پیچیده کند یا خیرمواجه است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار