سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

ترانزیت کالا به اروپا از طریق راه گذر جدید انجام می‌شود

کد خبر : 1932
15:01
1400/10/01


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به راه اندازی راه گذر جدید ایران- آذربایجان - گرجستان گفت: ترانزیت کالا به اروپا از این پس از طریق این راه گذر جدید تسهیل می شود.


به گزارش سونيوز، اورجعلی علیزاده، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این مسیر جدید در راستای امضای تفاهم نامه بین این کشورها ایجاد شده و امروز به صورت نمادین سه خودرو باری با پرچم های ایران، آذربایجان و گرجستان از مبدا تبریز با عبور از این مسیر به سمت بندر باتومی حرکت می کنند.

وی اظهار داشت: ایجاد این مسیر ترانزیتی علاوه بر اینکه مسیر صادرات کالا از ایران به بندر باتومی در ساحل دریای سیاه را تسهیل می کند، امکان صادرات از خاک ایران برای کشورهای منطقه و جمهوری های شوری سابق به اروپا را از این مسیر فراهم می کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بندر باتومی بزرگترین بندر دسترسی از طریق دریای سیاه به اروپاست، گفت: با ایجاد این مسیر، سهم ایران به ویژه تبریز که در مسیر این جاده قرار دارد، در ترانزیت کالا به اروپا افزایش می یابد.

علیزاده، ادامه داد: همچنین از طریق این مسیر امکان ترانزیت کالا از اروپا به ایران از طریق بندر باتومی و بالعکس فراهم می شود.  

مسیر ترانیزیتی ایران - آذربایجان - گرجستان به اروپا یکی از نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیرهای ارتباطی بین کشورمان و اروپاست و جایگزین مناسبی برای سایر مسیرهای ممکن محسوب می شود. 

فاصله بین تبریز، مرکز آذربایجان شرقی در ایران و بندر باتومی در کشور گرجستان و در ساحل دریای سیاه بر روی نقشه ۵۵۷ کیلومتر است. 

کشورمان از طریق آذربایجان شرقی از مسیر ترکیه نیز با اروپا مبادلات تجاری دارد. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار