سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

زبان ترکی، سومین زبان زنده دنیا

کد خبر : 1927
13:22
1400/09/30


رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۱۴۰۲ ادبیات زبان ترکی در تمام آذربایجان در دو مقطع هفتم و دهم تدریس خواهد شد.


به گزارش سونيوز،  "علیرضا منادی"، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از اجرا شدن اصل ۱۵ قانون اساسی بعد از ۴۲ سال در کل کشور خبر داد و تصریح کرد: بر طبق اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زبان رسمی کشور فارسی است، ولی همین اصل بر آموزش زبان های قومی در کنار آن نیز تاکید دارد.
وی افزود: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی رای داده است و ان شاءالله در صحن علنی مجلس نیز تصویب خواهد شد و به موجب آن از سال ۱۴۰۲، تدریس ادبیات زبان های محلی در مناطق مختلف کشور به صورت دو واحد درسی در دو مقطع هفتم و یازدهم آغاز خواهد شد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای افزود: در همین راستا فرهنگستان ادب و زبان را مکلف نموده ایم تا بررسی کند در هر شهر و در هر منطقه ای چه زبانی باید تدریس شود.
وی با بیان این که در کل کشور ۷۴ زبان و گویش مختلف وجود دارد اظهار داشت: متاسفانه از بین این ۷۴ زبان مختلف، پنج زبان به کلی از بین رفته است و ۲۴ زبان دیگر در حال انقراض می باشد.
منادی ادامه داد: در داخل این ۷۴ زبان، زبانی داریم که بعد از زبان های عربی و فرانسه، سومین زبان زنده دنیاست و آن زبان ترکی است، اما متاسفانه این زبان در داخل کشور در معرض خطر قرار دارد؛ ولی با اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی و تدریس ادبیات زبان ترکی در مدارس آذربایجان، امید است این زبان در سینه های کودکان این مرز و بوم حفظ شود.
وی با بیان این که زبان ترکی هشت هزار سال سابقه دارد افزود: چیزی خوشایند تر و شیرین تر از آن نیست که کودکان ما به زبان ترکی صحبت کنند.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار