سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

ایرلاین‌های گران فروش بلیت هواپیما توبیخ شدند

کد خبر : 1922
17:04
1400/09/29


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قیمت بلیت هواپیما به‌صورت افسارگسیخته نبوده و کاملا کنترل شده است. همین الان شاهد کاهش متعدد قیمت بلیت در مسیرهای مختلف هستیم.


به گزارش سونيوز،  محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در بخش بلیت هواپیما و مباحث مربوط به قیمت‌ها مولفه‌های متعددی پایه‌گذاری شده است؛ اولین موضوع برای ان بحث در نظر گرفته شده چارچوب قیمتگذاری بود. این چارچوب بر اساس مصوبه قانونی با انجمن شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها در یک شرایط کاملا استاندارد و دقیق ارزیابی و در نهایت قیمت‌گذاری‌ها انجام شد.
وی تصریح کرد:‌ قیمت بلیت هواپیما به‌صورت افسارگسیخته نبوده و کاملا کنترل شده است. همین الان شاهد کاهش متعدد قیمت بلیت در مسیرهای مختلف هستیم.
وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر شرایط قیمت بلیت هواپیما متفاوت است؛ طبیعتا کسی که لحظه آخری بلیت را خریداری کرده با فردی که با زمانبندی مشخص بلیت را تهیه می‌کند در فاصله رقابتی تاثیرگذار است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: با این وجود سقف قیمت بلیت هواپیما تعیین و برای اجرا به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است.
محمدی‌بخش با بیان این‌که نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی یک نظارت عملیاتی و آنلاین است، گفت: به هموطنان هم اعلام می‌کنیم هرگونه موضوع ومسئله‌ای را که خارج از چارچوب اعلام شده است را به سازمان هواپیمایی اطلاع‌رسانی کنند. ما به‌عنوان عالی‌ترین نهاد حاکمیتی در صنعت حمل‌ونقل هوایی مسافری به آن ورود خواهیم کرد.

توبیخ ایرلاین‌های گرانفروش
وی یادآور شد: در این راستا تعدادی از ایرلاین‌ها را توبیخ کرده‌ایم، ضمن این‌که شماری از آژانس‌های مسافرتی به دلیل تخلف تعطیل شده‌‌اند. تلاش کرده‌ایم یک بازار رقابتی سالم در این بخش ایجاد کنیم، ضمن این‌که بقا ایرلاین‌ها در حوزه ایمنی برای سازمان هواپیمایی کشوری بسیار بسیار مهم است.
به گفته وی، بخش اقتصاد اثرگذارترین مولفه در حوزه ایمنی است که باید به آن توجه شود تا کاهش ایمنی را در پروازها نداشته باشیم.
وی درباره کترینگ نیز گفت:‌اعلام کرده‌ایم در پروازهای زیر یک ساعت به دلیل شرایط خاص پذیرایی در حد ماسک و آب است، در پروازهای بالای یک ساعت هم که پذیرایی استاندارد انجام می شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که قرار بود بر اساس قانون پس از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما (آذرماه سال 94) دولت از شرکت‌های هواپیمایی حمایت‌های یارانه‌ای نداشته باشد،‌چرا پس از بیش از 6 سال ولت همچنان از ایرلاین‌ها حمایت می‌کند، اضافه کرد: برای این کار یک بازه زمانی در نظر گرفته شده است. ایرلاین‌ها به حداقل‌های لازم در این حوزه نرسیده‌اند که بخواهیم آنرا رها کنیم تا روی پای خودشان بایستاند. حتما باید از آنها پشتیبانی‌های لازم صورت بگیرد.
محمد‌بخش با بیان این‌که سال 94 آزادسازی قیمت بلیت صورت نگرفت،‌ادامه داد: ضمن این‌که چند دوره بنا به شرایط خاص سازمان و ایرلاین‌ها قیمت‌ها را کنترل کرده و آنرا نگه‌ داشتند.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام شرکت‌های هواپیمایی داخلی به اروپا پرواز دارند با توجه به محدودیت اعمال شده برای برخی ایرلاین‌ها داخلی، اظهار کرد:‌ پروازهای اروپایی ایرلاین‌های داخلی (مسافری، باری و VIP) در حال انجام است. هم‌اکنون ایران‌ایر،‌ ایرتور و قشم‌ایر به مقاصد اروپایی در حال پرواز هستند که این پروازها در حال افزایش است.
وی با بیان این‌که در حال اخذ مجوز پرواز سایر ایرلاین‌های ایرانی به مقاصد اروپایی هستیم، افزود: در  همین راستا بود که هفته ایرتور توانست مجوزهای لازم برای پرواز به اروپا را دریافت کند.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار