سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

فروش کودکان در افغانستان؛ هشدار نهادهای حقوق بشری درباره یک فاجعه انسانی در آستانه زمستان

کد خبر : 1913
15:54
1400/09/27


افغانستان از زمان تسلط طالبان در آشوب است و به دلیل خشکسالی نیز وضعیت اقتصادی این کشور هر روز بدتر می‌شود. در چنین شرایطی خانواده‌های فقیر که متحمل بیشترین آسیب شده‌اند، گاه مجبورند همه چیز حتی فرزندانشان را برای امرار معاش بفروشند.


به گزارش سونیوز، افغانستان از زمان تسلط طالبان در آشوب است و به دلیل خشکسالی نیز وضعیت اقتصادی این کشور هر روز بدتر می‌شود. در چنین شرایطی خانواده‌های فقیر که متحمل بیشترین آسیب شده‌اند، گاه مجبورند همه چیز حتی فرزندانشان را برای امرار معاش بفروشند.

در این میان بار دیگر زنان و دختران اولین قربانیان هستند. سازمان ملل به تازگی با اعلام نگرانی درباره نابسامانی‌های داخلی افغانستان و تاثیر آن بر سرنوشت زنان و دختران اعلام کرد که حدود ۸۰ درصد از آوارگان داخلی این کشور که از ماه اوت مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، زنان و کودکان هستند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز گزارش‌ها درباره فروش کودکان در افغانستان را «عمیقاً نگران کننده» توصیف کرده و هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف نیز در بیانیه‌ تازه‌ای اعلام کرد: «ما گزارش‌های موثقی دریافت کرده‌ایم که برخی خانواده‌های افغان حتی دختران ۲۰ روزه خود را برای ازدواجی اجباری در آینده، در ازای دریافت پول واگذار کرده‌اند.»

محمد ابراهیم، ساکن کابل، یکی از این افراد است که می‌گوید چاره‌ای جز پیشنهاد دادن دختر ۷ ساله‌اش جمیله، در ازای بدهی‌اش نداشته است. او می‌گوید: «طلبکار آمد و گفت یا بدهی‌ات را بده یا خانه‌ات را به آتش می‌کشم. او در آخر پذیرفت که دخترم را در ازای بدهی‌ام به مبلغ ۶۵ هزار افغانی (۶۲۰ یورو) با خود ببرد.»

بر اساس برآوردهای برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان یا به عبارت دیگر ۲۲ میلیون نفر از جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ناامنی غذایی در این کشور رو به افزایش است. این گزارش تخمین می‌زند که بیش از ۳ میلیون کودک زیر پنج سال نیز در حال حاضر از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار