سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

استراتژی‌های توسعه معادن و صنایع معدنی آذربایجان‌شرقی در حال تدوین است

کد خبر : 1871
15:29
1400/09/16


نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: استراتژی‌های توسعه معادن و صنایع معدنی استان برای معرفی ظرفیت‌های این حوزه در حال تدوین است.


به گزارش سونيوز ، يوسف محمدزاده، روز سه شنبه در جلسه کارشناسی کمیته معدن کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با ارایه گزارشی از مراحل تدوین این برنامه افزود: در ترسیم چشم انداز توسعه معادن و صنایع معدنی، مسوولیت هایی متوجه دستگاه های اجرایی استان خواهد شد.

وی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد گذشته شامل نتایج طرح ها و برنامه های توسعه ای بخش، تکالیف مندرج در اسناد بالادستی و نظرات گروه های ذی نفع و ذی نفوذ، تدوین نقشه راه معادن و صنایع معدنی استان بر پایه سیاست های دولت و بسترسازی برای پایش و سنجش زمان‌مند طرح ها و برنامه های دستگاه های اجرایی ذیربط استان از جمله بخش های این برنامه است.

محمدزاده، با بیان اینکه عملیاتی شدن این برنامه، تعهداتی غیررسمی را برای نهادهای دولتی و خصوصی استان در پی خواهد داشت، ادامه داد: این تعهدات از جمله شامل حرکت در جهت جبران نابرابری ها در بخش معدن و صنایع معدنی بین مناطق و استان های همتراز، استماع و دخیل کردن نظرات شهروندان، سمن ها و بخش خصوصی در حفاظت از محیط زیست استان و منشور اخلاقی سازمان های دولتی و غیر دولتی در موضوع توسعه بخش معدن استان است.

مسوول کمیته معدن کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: هرگونه برنامه ریزی برای رفع مشکلات و معضلات هر بخش اقتصادی از جمله بخش معدن و صنایع معدنی مستلزم اطلاع از داده ها و وضعیت به روز آن ها است.

نصیر نوری، افزود: هدف از تشکیل سلسله جلسات کارشناسی در این اتاق، به روزرسانی گزارش ها و پژوهش های مرتبط با معادن استان و معرفی ظرفیت ها و پتانسیل آن ها به مسوولان جهت برنامه ریزی های توسعه ای، رفع مشکلات این بخش و همچنین راهنمایی و جذب سرمایه گذاری است.

وی اظهار داشت: در اولین جلسه از سلسله جلسات کارشناسی به روزرسانی گزارش ها و پژوهش های معادن استان، ۲ گزارش با عناوین «گزارش تدوین برنامه استراتژی های توسعه معادن و صنایع معدنی استان » و « گزارش پتانسیل های معادن استان » ارایه شد.

به گزارش سونيوز ، آذربایجان شرقی دارای ۸۰۰ واحد معدنی بوده که ۵۰ درصد از آن ها به تعداد ۴۰۰ معدن فعال است.

آذربایجان شرقی رتبه نخست کشوری را به لحاظ وجود ذخایر معدنی دارد و ظرفیت اسمی استخراج در معادن استان ۴۸ میلیون تن است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار