سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

افزایش ۱۸ درصدی تصادفات رانندگی در آذربایجان‌شرقی

کد خبر : 1864
15:10
1400/09/15


رئیس پلیس راه آذربایجان‌شرقی از افزایش ۱۸ درصدی تصادفات رانندگی در استان خبر داد.


به گزارش سونیوز، سرهنگ رضا کریمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح عوامل تاثیرگذار در افزایش تصادفات اظهار کرد: انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم ۸۵ درصد از تصادفات را در بر می‌گیرند که ناشی از خطای انسانی و قصور راننده است لذا با آموزش و فرهنگ سازی، کنترل، اعمال قانون و اطلاع رسانی وضعیت ترافیک از صدا و سیما می‌توان این عوامل را کاهش داد.
وی ادامه داد: تصادفات ناشی از چهار عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی هستند که ۳۰ سازمان در افزایش تصادفات نقش دارند لذا نه تنها پلیس بلکه همه‌ی عوامل باید پای کار آیند تا تصادفات منجر به فوت نشود.
وی افزود: با کاهش شیوع کرونا و شرایط پایدار جوی، میزان سفره و ترددها نسبت به قبل افزایش یافته است که هر تصادف به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه و ۱۰۰ هزار جمعیت انجام می‌شود و افزایش تعداد وسایل نقلیه و کاربران این امر نیز بی‌تاثیر نیست چرا که هر چه تردد زیاد، خطا هم افزایش خواهد یافت.
سرهنگ کریمی‌نژاد خاطرنشان کرد: اخیرأ میزان فوتی بیمارستانها نیز افزایش یافته است؛ با شیوع کرونا توجه حداکثری عوامل اورژانس و بیمارستان در مهار این بیماری بود لذا زمان طلایی که هر مصدوم می‌تواند احیا شود، چندان موثر نشده و میزان فوتی‌ها افزایش یافت چرا که در آبان ماه سال جاری ۱۸ نفر در بیمارستان‌ها فوت شدند. 
وی یادآور شد: با افزایش تردد، جاده‌ها و همچنین وسایل نقلیه نیز فرسوده می‌شوند لذا باید تعمیر و بازسازی شوند اما قصور جاده‌ها کمترین تاثیر را درر تصادفات دارد و میزان آن در جاده‌های دوطرفه بسیار زیاد است؛ در جاده‌های اهر- تبریز، تسوج، مشگین‌شهر، جاده‌های فرعی ورزقان و به‌ویژه بستان‌آباد میان تصادف زیاد بوده که لزوم توسعه‌ی راه‌های دوطرفه را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: راننده، سرنشین، راکب، موتور سوار و عابر پیاده جز عوامل انسانی هستند؛ رعایت قوانین توسط رانندگان و سرنشینان به‌ویژه استفاده از کمربند ایمنی تاثیر قابل توجهی در کاهش مصدومیت تصادفات دارد چرا که اغلب سرنشینان از خودرو پرت شده یا ضربه مغزی می‌شوند و همچنین موتورسواران نیز باید از کلاه ایمنی استفاده کنند تا آسیبی به سر آنها وارد نشود.
رئیس پلیس راه استان گفت: توجه به علائم و مقررات رانندگی، استفاده از کلاه و کمربند ایمنی، ارتقای وضعیت وسایل نقلیه، جاده‌ها و خیابان‌ها، صبر و حوصله و آموزش‌های بنیادین و اساسی تاثیر بالایی در کاهش تصادفات دارند.
وی متذکر شد: اگر فرهنگ صحیح رانندگی راه بیافتد و با مقررات رانندگی کنیم میزان تصادفات بیش از ۸۰ درصد کاهش می‌یابد؛ در طول سال جاری بیش از ۴۰۰ فوتی در استان داشتیم که تصادفات هفت درصد تولید ناخالص ملی کشور را کاهش داده و ۱۵ درصد معلولین را افزایش می‌دهد. 
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم، هر آن احتمال تغییرات شرایط جوی وجود دارد لذا به هموطنان توصیه می‌کنم تا از زنجیر چرخ استفاده کنند و قبل از سفر نیز از وجود سوخت کافی در وسیله نقلیه خود مطمئن شده و خودرو را برای سفر آماده کنند.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار