سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

روز جهانی سواد کامپیوتری

کد خبر : 1848
15:00
1400/09/11


سونیوز: کامپیوترو ابزارهای دیجیتالی به یک اصل ضروری در زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده‌اند تا جایی که امور امروزه جهان بر پایه کامپیوترو ابزارهای دیجیتال می‌چرخد.


به گزارش سونیوز امروز روز جهانی سواد کامپیوتری است، همه ساله روز دوم دسامبر به عنوان روز جهانی سواد کامپیوتری گرامی داشته می‌شود. این روز جهانی به منظور ارتقای آگاهی در مورد کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی در نظر گرفته شده است. گرامیداشت این روز افراد را ترغیب می‌کند تا از کامپیوترو ابزارهای دیجیتالی در طیف وسیعی از مهارت‌ها از استفاده اولیه از این ابزار گرفته تا سطوح برنامه‌نویسی و حل مسئله پیشرفته، به طور کارآمد استفاده کنند. این روز بهترین فرصت برای افزایش دانش و یادگیری در مورد کامپیوتر و تکنولوژی ‌های مرتبط با آن است.

تاریخچه روز جهانی سواد کامپیوتری
روز جهانی سواد کامپیوتری برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ برگزار شد. این رویداد توسط شرکت کامپیوتری هندی NIIT به مناسبت بیستمین ساگرد تاسیس این شرکت برگزار شد. هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی درباره دسترسی کارآمد به کامپیوترها و تکنولوژی مرتبط با آن است.
دانستن تمام دانش پایه و اطلاعات در مورد این تکنولوژی‌ها برای همه مردم در هر سنی اساسی است. سواد کامپیوتری عبارت است از شناخت برنامه‌نویسی کامپیوتر و نحوه کار با کامپیوتر‌ها است. این مهارت مهمی است و به تمام دستگاه‌های دیجیتالی محدود می‌شود که در جهان امروز وجود دارند.

سواد کامپیوتری چیست؟
کار کردن با کامپیوترو نرم‌افزارهای آن نیاز به دانش دارد. به این دانش سواد کامپیوتری گفتهمی‌شود. این سواد برای زندگی در عصر حاضر لازم و ضروری است. چون بیشتر کارهای روزمرۀ ما به این دستگاه گره خورده است. یاد گرفتن این سواد هم کار سختی نیست. فقط باید. اندکی از زمان خود را به این کار اختصاص داده تا بتوانید هم از مزایای این تکنولوژی بهره‌مند شوید و هم اینکه از دنیا عقب نمانید.

امروزه کار کردن با کامپیوتر و کسب سواد کامپیوتری کار چندان مشکلی نیست. چون همه
چیز کاملاً ادراکی و ملموس گشته است و کار کردن با کامپیوتربه مثابۀ کلیک و کشیدن است و همین. دیگر نیازی به تایپ کردن دستورات و نوشتن‌های طاقت‌فرسا نیست. حداقلش این است که تمام افرادی که تازه می‌خواهند با کامپیوترشروع به کار کنند، با یک صفحه نمایش رنگی بسیار جذاب روبه‌رو هستند که باید روی گزینه‌های مختلف آن کلیک کنند.

سواد کامپیوتری به طور خاص، بیشتر به کار کردن با کامپیوتربرای انجام کارهای خانگی و اداری گفته می‌شود، به علاوۀ اینکه افراد بتوانند نیازهای خود را از طریق شبکۀ جهانی اینترنت هم برطرف سازند. به این صورت بیشتر با نرم‌افزارهایی مثل سیستم عامل،نرم‌افزارهای اداری مثل آفیس و مرورگرها باید کار کنند. این برنامه‌ها معمولاً توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف تولید می‌شوند که کاربران به خواست خود می‌توانند از یکی از آنها استفاده کنند.

سیستم عامل همان نرم‌افزار جامع و پیچیده‌ای است که قرار است دیگر نرم‌افزارهای کاربردی و سخت افزار کامپیوتررا مدیریت کند. معمولاً کار کردن با سیستم عاملی مثل ویندوز، که همۀ آن را می‌شناسند، کاری بسیار ساده است. شاید همان اول کار کمی گیج شوید. ولی پس از مدتی که به آن عادت کردید، خواهید دید که کار کردن با آن چقدر ساده و
جذاب است. البته باید گفت دیگر سیستم عامل‌هایی وجود دارد که از آنها می‌توان به لینوکس اشاره کرد.

نرم‌افزارهای اداری که نوع معروف آنها همان Microsoft Office است، برای کارهای به اصطلاح اداری مثل نوشتن یک سند متنی، ساخت یک سند دادۀ صفحه گسترده، صفحات ارائه و یا ارسال ایمیل کاربرد دارند. بیشترین بخش فعالیت یک کاربر کامپیوترکه دارای سواد کامپیوتری است، روی این گونه نرم‌افزارها است. البته باید گفت بنا به علاقه و نوع حرفۀ شخص مورد نظر، برنامه‌های مهندسی و پیچیدۀ دیگری هم وجود دارند که افراد به سمت یادگیری آنها هم خواهند رفت.

اینترنت هم جزئی از بخش‌هایی است که یک کاربر کامپیوتربا سواد کامپیوتری مناسب باید بتواند از آن بهره‌برداری کند. دریچۀ استفاده از اینترنت همان مرورگر است که نرم‌افزاری رایگان و کارا برای باز کردن صفحات مختلف وب است. کار کردن با این نرم‌افزار به منزلۀ کار کردن با اینترنت است. چون در اصل این برنامه است که دستورات شما را گرفته و به سرویس‌دهنده‌ها برای نمایش یک صفحۀ اینترنتی می‌دهد و در نهایت صفحۀ مورد نظر را به شما نشان می‌دهد.
این سه بخشی که ذکر شد، عمده قسمت‌هایی است که افرادی که دارای سواد کامپیوتری هستند، باید یاد داشته باشند و بسیار هم ساده و لذت‌بخش است. این نکته هم قابل ذکر است که سواد کامپیوتری نکات فنی را در برنمی‌گیرد بلکه همین که بتوان با نرم افزار مد نظر خود کار کنید، شما دارای سواد کار کردن با کامپیوترهستید.
کامپیوتر و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف زندگی به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی کامپیوتر در کشورهای صنعتی و پیشرفته به جرات می‌توان گفت که کمتر موردی می‌توان یافت که در آن از کامپیوتر بهره‌برداری به عمل نیامده باشد و این کاربردها روز به روز در حال گسترش است و هر روز کامپیوتر در رفع مشکلات جامعه بشری نقش گسترده‌تری بر عهده می‌گیرد. تلاش‌های بشر همواره معطوف به ایجاد و توسعه ابزار و روش‌هایی بوده است که بتوانند جایگزین نیروی بدنی یا قوای فکری انسان باشند. کامپیوتر قادر است قسمتی از فعالیت‌های عملیاتی مغز انسان را بر عهده بگیرد و در نتیجه، فراغتی که از این راه نصیب انسان می‌شود می‌تواند صرف فعالیت‌های خلاق شده و وی را به سوی پیشرفت روز افزون سوق دهد.
کامپیوترنقشی مهم درزندگی بشر، هم درخانه و هم در محل کار، خواهد داشت. کودکی که با کامپیوترآشنا نباشد مانند گردشگری در یک کشور خارجی است که زبان آنجا را نداند و برای هر چیزی یا هر کاری از دیگران کمک بخواهد. یاد گرفتن کامپیوترمثل یاد گرفتن یک زبان است و بنابراین، مثل زبان، آموختن هرچه زودتر آن بهتر است. به این ترتیب، کار کردن با کامپیوتر و دانستن رموز آن برای او طبیعت ثانوی می‌شود. استفاده از کامپیوترهمچنین به کودک منطق، نظم و قانون را می‌آموزد. کودک زمانی که طرز کار با کامپیوتررا یاد گرفت، متوجه می‌شود که بر این دستگاه نظم و قانون حاکم است و هر خطایی پیش آید، ناشی از اشتباه خود اوست. بنابراین، برای استفاده بیشتر از این دستگاه باید قوانین حاکم بر آن را بداند و رعایت کند.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار