سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در همه زمینه‌ها توسعه خواهد یافت

کد خبر : 1834
13:04
1400/09/08


رئیس‌جمهور آذربایجان با اشاره به دیدار با همتای ایرانی و امضای قرارداد سه‌جانبه بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان پس از این در همه زمینه‌ها توسعه خواهد یافت، مردم و دولتهای دو کشور برادرند.


به گزارش سونیوز، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان پس از دیدار خود با حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان و انعقاد قرارداد انتقال گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان گفت: ما به روابط با ایران بسیار اهمیت می‌دهیم. روابط ایران و جمهوری آذربایجان پس از این در همه زمینه‌ها توسعه خواهد یافت، مردم و دولتهای دو کشور برادرند.
وی افزود: مسائل مورد مذاکره قرارگرفته بین طرفین یک بار دیگر نشان داد که روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سطح بالایی است، ما دارای روابط عمیق و تاریخی هستیم.
رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به انعقاد این تفاهم‌نامه سه‌جانبه نیز گفت: این یک همکاری مشترک زیباست که نیت طرفین را نشان می‌دهد، این توافق از نظر اقتصادی نیز اتفاق بسیار خوبی است.
بر اساس توافق انجام‌گرفته بین 3 کشور، ترکمنستان روزانه 5 تا 6 میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد، این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت خواهد شد. ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود برای 5 استان کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد. قرارداد امضاشده از اول دی‌ماه سال جاری بدون سقف زمانی اجرا می‌شود.
طبق این قرارداد، جمهوری اسلامی ایران در مرز ترکمنستان گاز صادراتی از این کشور را تحویل خواهد گرفت و مابه‌ازای آن را در مرز جمهوری آذربایجان تحویل خواهد داد.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار