سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

سریال پایان‌ناپذیر تغییر مدیریت در تراکتور

کد خبر : 1803
11:24
1400/09/02


باشگاه تراکتور از زمانیکه به بخش خصوصی و شخص محمدرضا زنوزی واگذار شد، رکورددار تغییرات مدیریتی بوده، به گونه‌ای که در کمتر از چهار سال حدود ۲۴ نفر به عنوان مدیرعامل و سرمربی در این تیم عهده‌دار مسوولیت شده‌اند و گویی مسابقه دوی امدادی در مدیریت این باشگاه خط پایان ندارد.


به گزارش سونیوز، جایگزین شدن میرمعصوم سهرابی به جای جمشید نظمی، تغییر اخیر این باشگاه در راس کادر مدیریتی بود که عصر دیروز یکشنبه رسانه ای شد و سهرابی که پیش از این نیز مدیرعاملی تراکتور را تجربه کرده بود، بار دیگر بر این کرسی نشست.

این در حالی است که سهرابی مهر ماه سال گذشته با استعفا از مدیرعاملی باشگاه و به رغم منصوب شدن به عنوان عضو هیات مدیره و معاون ورزشی باشگاه، همکاری خود را با تراکتور به طور کلی قطع کرده بود و اکنون پس از گذشته حدود ۱۵ ماه، دوباره به تراکتور برگشت.

البته لازم به یادآوری است که هدف از ذکر این نکات، به هیچ عنوان به حاشیه بردن تیم و یا زیر سئوال بردن کارایی و مدیریت فردی خاص نیست، بلکه گوشزد کردن این نکته مهم به مسوولان بالادستی تراکتور است که تغییرات در تمام رئوس باشگاه باید با برنامه و هدف خاص و مشخصی صورت بگیرد و به عنوان مثال برای مدیر عامل و سرمربی این فرصت داده شود تا برنامه های زمان بندی شده خود را در باشگاه پیاده کند.

اهمیت این نکته زمانی دوچندان می شود که بدانیم طول عمر مدیریتی هیچ یک از افراد در چهار سال اخیر در تراکتور به یکسال نرسیده و بیشتر مدیرعاملان باشگاه پس از چند ماه مدیریت از سمت خود استعفا داده و یا برکنار شده اند و اگر تغییر مدیرعامل نیز تابع زمان بود و همچون فصل نقل و انتقالات در بازه ای از زمان مشخص انجام می شد، به طور قطع تراکتور در بیشتر روزها و ماه های فصول گذشته لیگ، بدون مدیرعامل می ماند.

نکته ای که در بین گزینه های مدیریتی تراکتور در سال های گذشته به چشم می زند، استفاده از افرادی است که فایده ای برای تراکتور نداشته اند و در سمت مدیرعاملی نتوانستند حواشی را مدیریت کنند و تراکتور از این بابت صدمات بسیاری دید و این تیم را از هدف اصلی خود دور کرد.

آزمون و خطا، پایه ثابت تصمیمات هیات مدیره باشگاه در سال های گذشته بوده که هیچ عایدی برای باشگاه نداشته و هر که آمده، نه تنها عمارتی نو نساخته، بلکه با تصمیمات احساسی، عجولانه و متاثر از فشار برخی سایت های به ظاهر هواداری، رشته ها را پنبه کرده و تراکتور را به قبل از نقطه آغاز برگردانده است.

حال پس از این همه آزمون و خطا هیات مدیره باشگاه فرصت کافی دارد تا از بین افراد مجرب و کارا، فردی را که بتواند قطار تراکتور را به سمت اهدافش هدایت کند، انتخاب و از وی و برنامه هایش حمایت کند و نباید فراموش کند که آزموده را آزمودن خطاست و هیچ تضمینی وجود ندارد که خطاها، اشتباهات و ضعف های دوره مدیریت قبلی تکرار نشود.

بررسی همه جانبه ویژگی ها، سوابق مرتبط و تخصص های افراد، می تواند به تراکتور در این برهه زمانی، کمک شایانی بکند و اینکه فردی در فلان باشگاه موفق بوده، نمی تواند دلیلی برای موفقیت او در تراکتور نیز باشد، زیرا تراکتور به دلیل بافت ویژه ورزشی، فرهنگی و اجتماعی آن، متفاوت از دیگر باشگاه هاست و بودجه و اعتبار مشخصی ندارد و تامین هزینه های آن بسته به سود و زیان مالک آن است و مدیرعامل باید بتواند این موضوع را مدیریت و از حیف و میل بودجه باشگاه جلوگیری کند.

حمایت از برنامه های کادر فنی و سرمربی منتخب، مدیریت حواشی، پاسخگو بودن، مدیریت هزینه ها، تنظیم و ارایه برنامه کوتاه و بلند مدت و تلاش برای پیشبرد اهداف تیم باید مد نظر مدیرعامل باشگاه باشد و وی ضمن خودداری از دخالت در امور فنی، زمینه و امکانات لازم برای تحقق اهداف باشگاه برای کادر فنی و بازیکنان فراهم سازد.

ضمن آرزوی موفقیت برای آقای میرمعصوم سهرابی در سمت جدید، امیدواریم که بازگشت مجدد وی به تراکتور، نقطه پایانی بر سریال تغییرات افسار گسیخته در این باشگاه مردمی پرطرفدار باشد و تراکتور با آرامش، در مسیری که به قهرمانی و تحقق خواسته هواداران منتهی می شود، قرار گیرد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار