سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

عزم دولت برای اتمام ۱۵۰۰ طرح نیمه‌تمام در آذربایجان‌شرقی

کد خبر : 1709
12:33
1400/08/15


اظهارات هفته‌های اخیر رییس جمهوری و مقام‌های استانی درباره تکمیل طرح‌های بر زمین مانده آذربایجان‌شرقی، از عزم دولت سیزدهم برای اتمام یک هزار و ۵۰۰ طرح نیمه‌تمام در این خطه حکایت می‌کند.


به گزاش سونیوز،برخی طرح های نیمه تمام در آذربایجان شرقی حتی پیشرفت ۹۰ درصدی هم دارند، اما به علت نبود اعتبار، نیمه تمام باقی مانده اند.

البته هزینه مورد نیاز طرح های نیمه تمام نسبت به هزینه های انجام شده کبرای آنها در آذربایجان شرقی، بسیار ناچیز است و شمار قابل توجهی از آنها با توجه دولت و پی گیری مسوولان استانی و نظارت بر اجرای طرح توسط پیمانکاران در اندک زمانی قابل بهره برداری هستند.

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، طرح ریلی میانه-بستان آباد- تبریز و اتمام ایستگاه خاوران به عنوان ایستگاه پایانی، مدول دوم تصفیه خانه تبریز، تکمیل طرح های راه استان، طرح های قطار شهری تبریز، طرح های معدنی آذربایجان شرقی از جمله طرح های نیمه تمام آذربایجان شرقی هستند که نیازمند توجه ویژه و اعتبار اندک هستند تا ظرفیت توسعه ای خود را در استان بگسترانند. 

جلب مشارکت سرمایه گذاران، مشارکت بخش خصوصی، حضور میدانی مدیران برای بازدید از پیشرفت طرح ها، استفاده از ظرفیت های تجهیزاتی و قانونی بخش دولتی و هم افزایی ادارات و نهادها در اجرای طرح ها می تواند از عوامل پیشرفت سریع تر در اتمام طرح های نیمه تمام در آذربایجان شرقی باشد. 

بنا به اعلام مسوولان استانی، متوسط مدت زمان اجرا و اتمام طرح در آذربایجان شرقی ۱۳ سال است که گاهاً بعضی از آنها به بیش از ۲ دهه نیز می رسد، اما امید می رود که با همت مسوولان و دستور رییس جمهوری این روند اصلاح شود. 

 

همه تلاش ما تکمیل پروژه های نیمه تمام در کشور است

رئیس جمهوری در نشست با مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و استاندار جدید در سخنانی تکمیل طرح ها و پروژه های زیربنایی نیمه تمام در نقاط مختلف کشور را اولویت اول دولت در استان ها دانست و گفت: در سفرهای استانی بدنبال کلنگ زدن برای طرح ها و پروژه های جدید نیستیم و همه تلاش ما تکمیل پروژه های نیمه تمام در حوزه های مختلف است تا به اشتغال جوانان و توسعه کشور کمک کند.
آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با اشاره به موضوع راه های مواصلاتی و کریدور ریلی به عنوان یکی از موضوعات و مشکلات مهم اشاره شده از سوی نمایندگان دو استان، افزود: تکمیل پروژه های مواصلاتی و راه آهن استان می تواند نقش بسیار مهمی در تقویت و توسعه تجارت و اقتصاد این منطقه ایفا کند.

 

۷۰ درصد پروژه های ناتمام با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در ۲ سال تکمیل می کنیم

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نشست با رییس جمهوری گفت: همه تلاش خود را برای اتمام پروژه های نیمه تمام استان بکار خواهیم بست و قول می دهم در ۲ سال ۷۰ درصد پروژه های ناتمام استان را که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته اند، تکمیل کنیم.

زین العابدین رضوی خرم با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ طرح نیمه‌تمام در این استان ارایه برنامه ۴ ساله از سوی دستگاه ها و نهادها را خواستار شد.

وی با اشاره به محدودیت منابع دولتی گفت: امروز باید سرمایه‌گذاری را به عنوان یک اصل برای اتمام طرح های نیمه‌تمام مورد توجه قرار دهیم و با تسهیل کسب‌ و کار، کسانی را که انگیزه و منابع کافی دارند را پای کار بیاوریم.

وی افزود: متأسفانه به دلیل بروکراسی خسته‌ کننده اداری، سرمایه‌گذاران با انگیزه، فرصت فعالیت پیدا نمی‌کنند در حالی که ما باید منت سرمایه‌گذاران را بکشیم و زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم کنیم.

خرم با تبیین سیاست‌های کلی دولت سیزدهم، انجام اقدامات اساسی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مسئول را برای حل مسائل و مشکلات استان ضروری دانست.

وی تأکید کرد: مدیران باید وظایف و مأموریت‌های متنوع و متعدد خود را اولویت‌بندی کنند تا ضمن اینکه کارها با کیفیت بیشتری انجام شود، توان و انرژی دستگاه‌ها هم تحلیل نرود.

خرّم نظارت جدی مدیران بر مجموعه تحت مدیریت خود را از دیگر اولویت‌های کاری آن‌ها اعلام کرد و گفت: حضور میدانی مسئولان در بین مردم و در همه حوزه‌هایی که مسئولیت دارند، ضروری است چنان که رئیس جمهور در مدت کمتر از سه ماه، به ۹ استان سفر کرده است و به طور قطع حضور در میدان می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در مسائل مختلف کمک کند.
 

حضور میدانی مسئولان در بین مردم و در همه حوزه‌هایی که مسئولیت دارند، ضروری است چنان که رئیس جمهور در مدت کمتر از سه ماه، به ۹ استان سفر کرده است و به طور قطع حضور در میدان می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در مسائل مختلف کمک کند.جلب مشارکت حوزه علم و دانشگاه در بخش‌های صنعتی و تولیدی، دیگر اولویتی بود که استاندار آذربایجان شرقی از رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان خواست تا چارچوب علمی برای ارتباط بخش‌های مختلف اقتصادی با دانشگاه تعیین کنند.
 

وی همچنین بر حل مشکل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: رمز حل این مشکل، توجه به مناطق محروم در همه جای استان است و اگر این توجه صورت نگیرد، شاهد افزایش سکونت‌گاه‌های نامناسبی در حاشیه شهرها خواهیم بود که در شأن استان نیست.

خرّم استفاده از ظرفیت‌های مرزی را یکی از مأموریت‌های جدی و اساسی استان دانست و اضافه کرد: ما با سه کشور ارتباط زمینی داریم که فرصت کم‌نظیری برای توسعه اقتصادی است؛ اما موانعی هم در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.

وی افزود: دستگاه‌های دخیل در حوزه مرزی باید با پرهیز از موازی‌ کاری، ساز و کار شفافی برای توسعه تجارت و افزایش صادرات از نقاط مرزی استان فراهم کنند.

استاندار استفاده از مزیت های نسبی و ظرفیت‌های اختصاصی استان نظیر صنعت کفش، صنایع دستی و لوازم خانگی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: ایجاد شهرک‌ها و نمایشگاه‌های اختصاصی می‌تواند در رونق این صنایع و بهبود معیشت مردم تأثیرگذار باشد.

وی سهمیه استان از طرح جهش تولید مسکن را ۸۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: با توجه به تعهد دولت برای تأمین زمین، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها زمین‌های مناسب خود را در اختیار این طرح قرار دهند.

وی با اشاره به ساخت پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در شهر سهند گفت: متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۲۰ درصد است که از نظر زمان‌بندی وضعیت مناسبی دارند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در شورای مسکن استان، بانک‌ها را پای کار خواهیم آورد تا کمک کنند که پروژه‌ها بدون توقف پیش برود و پیش از مهلت مقرر بتوانیم واحدها را تحویل متقاضیان دهیم.

وی با بیان اینکه تمام پروژه‌ها تا این لحظه با آورده متقاضیان احداث شده و هنوز تسهیلات بانکی به پروژه‌ها تزریق نشده است، افزود: در شورای مسکن استان، بانک‌ها را پای کار خواهیم آورد تا کمک کنند که پروژه‌ها بدون توقف پیش برود و پیش از مهلت مقرر بتوانیم واحدها را تحویل متقاضیان دهیم.

 

معطلی برخی طرح هایی با پیشرفت ۹۰ درصدی به علت بدهی 

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: امیدوارم موانع موجود بر سر راه توسعه استان به ویژه برخی بروکراسی‌ها برداشته شود تا توسعه استان شتاب بیشتری بگیرد.

محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های استاندار جدید و اراده دولت، مشکلات و موانع توسعه آذربایجان شرقی رفع شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل تمام کنندگی، از جمله مشکلاتی است که به دلیل بروکراسی اداری، در استان وجود دارد، افزود: کار را به خوبی شروع می کنیم گام های خوبی پیشرفته ایم و در مراحلی که تامین اعتبار شده با مشکل تمام کنندگی مواجه می شویم.

فرهنگی اظهارکرد: برای مثال برخی پروژه‌ها همچون سدها با اعتبارات فراوان و زحمات جدی ساخته می‌شود ولی آبگیری نمی‌شود لذا از استاندار جدید انتظار داریم در یک زمان‌بندی کاملا مشخص بهره‌برداری از این پروژه‌ها را تسریع کنند.

وی گفت: برخی سدها بالای ۹۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد ولی به بهره‌برداری نمی‌رسد و آبگیری نمی شود که دلیل آن بدهکاری عنوان می شود و این موضوع نباید مانع بهره برداری سد شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های معدنی استان، افزود: آذربایجان شرقی در سطح کشور رتبه نخست ذخایر را دارد ولی در استخراج و صنایع پایین دستی با گرفتاری های عدیده ای مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه استاندار جدید برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های معادن باید زمان ارایه دهد، گفت: برای مثال، طرح  ذوب مس در چه زمانی قرار است به بهره برداری برسد و یا  کنسانتره در چه مدت زمانی به بهره برداری خواهد رسید.

فرهنگی اظهارکرد: بیش از ۱۰ سال از مصوبه هیات دولت برای ساخت بیمارستان دوم تامین اجتماعی می‌گذرد ولی هنوز معطل زمین است.

بیش از ۱۰ سال از مصوبه هیات دولت برای ساخت بیمارستان دوم تامین اجتماعی می‌گذرد ولی هنوز معطل زمین است.

وی افزود : هر سال بودجه بیمارستان را برمی‌گردانند که دعوای زیادی برای حفظ آن انجام دادیم و این خنده‌دار است که احداث آن ۱۰ سال معطل تامین زمین است، این موضوع نیاز به توجه خاص دارد. 

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی اضافه کرد: زمینه توسعه همه جانبه استان را داریم و به سرعت می‌توان به افق روشن رسید که نیاز به فشار و تحرک بیشتری داریم.

فرهنگی همچنین با اشاره به نیاز به ایجاد تحرک بیشتر برای پیشرفت و توسعه منطقه ای، گفت: توسعه همه جانبه نه در مرکز آذربایجان شرقی بلکه در کل استان باید اتفاق بیفتد و برای تحقق این هدف به احساس تحول در ابعاد مختلف نیاز جدی داریم.

وجود ۴۵۲ مورد پروژه دارای بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آذربایجان شرقی 

معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ادبیات برنامه ریزی و بودجه کشور مجموعه فعالیت هایی که به منظور تحقق اهدافی صورت می‌پذیرند، پروژه نامیده می‌شود و به مجموع پروژه ها طرح گفته می شود، بر این اساس پروژه مجموع چندین فعالیت است که می تواند اهداف بسیار خرد نظیر حمایت از یک زنبوردار و یا اهداف کلان نظیر احداث یک سد را مشتمل شود.

شاهین فتحی افزود: برخی از این پروژه ها در طی مدت زمان یک سال خاتمه یافته و بصورت مستمر سالیانه تکرار می‌شوند و برخی در طی مدت زمانی و برای یکبار اجرا می گردند. لذا در انتخاب تعداد و نوع پروژه ها باید به تعاریف دقت کافی نمود. مراجع مختلف در تعدد پروژه ها و نوع آنها به استناد منابع مالی مختلف و نوع تعاریف پروژه، اعلام نظر می کنند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های تامین اعتبار شده از محل اعتبارات در اختیار آذربایجان شرقی ۹۹۳ مورد در قالب ۲۳۵ طرح و طرح های تفویض شده از محل اعتبارات ملی ۳۴ مورد تحت عنوان استانی ویژه و طرح های ملی  از محل اعتبارات ملی ۶۱ مورد است.

وی همچنین گفت: بر اساس اعتبارات در اختیار وزارتخانه ها، پروژه ها و طرح های دیگری نیز در استان در حال اجرا بوده که مستلزم اخذ اطلاعات از دستگاه های اجرایی مربوطه است.

وی ادامه داد: از مجموع پروژه های استانی و استانی ویژه به تعداد یک هزار و ۳۰ مورد، تعداد ۶۶۴ مورد پروژه به صورت احداثی و توسعه می باشد و بقیه در قالب پروژه های مستمر دسته بندی می شوند که در میان این پروژه های احداثی و توسعه ۴۵۲ مورد دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند.

وی همچنین گفت: اعتبار مورد نیاز برای خاتمه ۴۵۲ پروژه احداثی و توسعه دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در سال جاری مبلغ ۸۳۰ میلیارد تومان است که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات این پروژه ها خاتمه می یابند.

وی ۶ طرح مهم از این مجموعه طرح های یاد شده را نام برد و گفت: به منظور اولویت بندی پروژه های مهم استان از میان تمام طرح های استانی و ملی که شاید در سطور بالا به آن اشاره ای نشد می توان به پروژه هایی مانند احداث محور جدید راه‌آهن میانه-تبریز-ایستگاه خاوران-ایستگاه راه‌آهن قدیم، احداث آزادراه تبریز- بازرگان، احداث بزرگراه خواجه -ورزقان-سه راهی آقابابا، احداث قطار شهری تبریز، ایجاد مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر تبریز و انتقال آب ارس به دشت تبریز اشاره کرد.

 وی در خصوص اینکه آیا اعتباری برای اجرای آنها وجود دارد، گفت: اعتبار این پروژه ها در مبلغ ذکر شده بالا نمی‌گنجد و به اشکال مختلف نظیر سرمایه گذاری بانک‌ها، بخش خصوصی، فاینانس، اعتبارات عمومی صورت می‌گیرد که در سال‌‎های اخیر به دلیل تغییرات قابل توجه در هزینه، انجام کار نیازمند بازنگری در اعتبار مورد نیاز برای شروع برخی و خاتمه این پروژه ها می باشد.

مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز، انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه و خط آهن بستان آباد-تبریز به زودی افتتاح می شوند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می شود، گفت: دریاچه ارومیه چالش ملی است که اقدامات خوبی انجام شده است بر این اساس بخشی از آب دریاچه ارومیه توسط این تصفیه خانه تامین می شود.  

بهبودی افزود: همچنین تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از مسیر ۳۵ کیلومتری انتقال آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه باقی مانده است که به زودی به پایان می رسد.  

وی با اشاره به نقش راه آهن در توسعه، اظهار کرد: راه آهن در موضوع توسعه پیشرو است بر این اساس در ماه های آینده شاهد اتمام خط آهن میانه- بستان آباد- تبریز و پایان ساخت ایستگاه خاوران خواهیم بود که این ایستگاه به ایستگاه مرکزی تبریز اتصال پیدا خواهد کرد.  

گزارش: پیمان پاکزاد 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار