سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

افزایش ۱۷ درصدی تکدی گری در تبریز

کد خبر : 1702
19:58
1400/08/14


تبریز به یمن وجود موسسه های خیریه و افراد نیکوکار به عنوان " شهر بدون گدا " مشهور شده است اما بر اساس اعلام مسوولان در سال جاری شاهد افزایش ۱۷ درصدی تکدی گری در این شهر هستیم و این رویه می تواند به از دست دادن این عنوان بینجامد.


به گزارش سونیوز، تراب نوروزی رئیس امور اجتماعی فرمانداری تبریز روز جمعه در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان، کودکان کار و خیابانی در محل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با اشاره به بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جمع آوری و ساماندهی متکدیان را وظیفه شهرداری دانست و گفت: متاسفانه شهرداری تبریز در این زمینه اقدامی نکرده است. 

وی با تشریح علل مختلف گسترش تکدی گری، بر لزوم هوشیاری و سرعت عمل دستگاه های مسئول برای مقابله با این پدیده تاکید کرد.
نوروزی، نقش افراد سودجو در گسترش تکدیگری را مهم ارزیابی کرد و گفت: این افراد با سوء استفاده از احساسات مردم و با شگردهای مختلف، ضمن کاسبی راحت برای خود، باعث در حاشیه قرار گرفتن نیازمندان واقعی می شوند. 
رئیس امور اجتماعی فرمانداری با تجلیل از خدمات موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در ساماندهی متکدیان شهر تبریز، گفت: اقدامات این موسسه و تنوع خدمات آن الگوی نمونه ای برای کشور می باشد. 
نوروزی با تاکید بر لزوم ورود پلیس فتا به بحث خیرین فضای مجازی، گفت: این افراد به اسم کمک به نیازمندان در حال فریب مردم و بدنبال سودجویی شخصی می باشند و موارد مختلفی از سودجویی این افراد کشف شده است. 
رئیس امور اجتماعی فرمانداری با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای مقابله با این پدیده، اظهار کرد: رسانه ملی که وظیفه اصلی آن آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی می باشد متاسفانه در این زمینه هیچ نوع همکاری نمی کند .

افزایش ۱۷درصدی تکدی گری در تبریز نسبت به سال گذشته 

دبیر دبیرخانه پیشگیری و ساماندهی متکدیان موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز از افزایش ۱۷درصدی تکدی گری نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته در تبریز خبر داد.

حسین علامیر با اشاره به جمع آوری و ساماندهی یکهزار و ۱۸۶ متکدی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در تبریز، گفت: از این تعداد ۵۵۰ خانم و ۶۳۶ نفر آقا بودند که نشان از افزایش چشمگیر خانم های متکدی دارد.

وی افزایش متکدیان خانم را زنگ خطری برای جامعه دانست و گفت: کلیه ارگان های مسوول باید در این زمینه به مسئولیت خود عمل کرده و با راهکارهای قانونی و مدبرانه از گسترش آن جلوگیری کنند.  

علامیر به سودجویی بعضی افراد از این طریق و شگردهای مختلف آنها برای فریب مردم اشاره کرد و با تاکید بر لزوم آگاه سازی جامعه، اظهار کرد: متاسفانه دستگاه های مختلف همکاری خوبی در این زمینه ندارند و حتی صدا و سیما که وظیفه اصلی را در این زمینه دارد تاکنون پای کار نیامده است.

شهرداری تبریز از ساماندهی متکدیان، کودکان کار و خیابانی و وظایف خود در این خصوص شانه خالی می کند 
عضو هیات امنای موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز  نیز در این جلسه اقدامات شهرداری تبریز در زمینه تکدی گری را ناچیز دانست و گفت: با توجه به امکانات گسترده شهردای، می توان اقدامات اساسی و بزرگی در ایجاد اشتغال و ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی انجام داد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است و شهرداری از قبول مسئولیت های قانونی خود، شانه خالی کرده است.

حبیب چوخاچیان، از امنای پیشکسوت و عضو هیات مدیره موسسه نیز در این جلسه با اشاره به پیشنهاد مرحوم زعفرانی، از بنیان گذاران اصلی موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، برای ایجاد کمیته مخصوص برای جمع آوری متکدیان، این اقدام را نمونه ای موفق در سطح کشور دانست و  پیشنهاد کرد واحد ویژه ای جهت ساماندهی متکدیان و رفع مشکل دست فروشی تشکیل شود و شعبه ویژه ای نیز در دادگستری برای رسیدگی به این مشکلات مشخص شود.

حفظ شهرت جهانی تبریز به عنوان شهر بدون گدا وظیفه وجدانی است

مدیر عامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز در این جلسه با تشریح خدمات موسسه و قدردانی از همکاری خوب نیروی انتظامی و قوه قضائیه، بر لزوم همراهی سایر ادارات و ارگان ها با موسسه، برای رفع مشکلات مردم تاکید کرد.
سیروس نایبی حفظ برند جهانی تبریز، شهر بدون گدا را وظیفه وجدانی اعضای موسسه و همه شهروندان دانست و گفت: برای حفظ این نام باید تلاش بیشتری کرده و شبانه روز کار کنیم.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار