سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

همه عشایر آذربایجان‌شرقی از آب لوله‌کشی برخوردار می‌شوند

کد خبر : 1673
12:05
1400/08/09


در سومین نشست شورای هماهنگی اداره کل امور عشایری آذربایجان‌شرقی اعلام شد که آبرسانی سیار به جامعه عشایری استان تا پایان امسال به صفر می‌رسد و همه قشلاقات استان به آب لوله‌کشی دسترسی می‌یابند.


به گزارش سونیوز، ۲ سال قبل اعلام شد که حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به قشلاقات آذربایجان شرقی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته و حال اجرای این طرح ها در مرحله پایانی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در نشست شورای هماهنگی اداره کل امور عشایری استان گفت: اقدامات مدنظر در خصوص رفاه جامعه عشایری از قبیل عرضه آب لوله کشی، احداث راه، مدرسه و خانه بهداشت  که در دهه نخست پیروی انقلاب اسلامی از جهاد سازندگی انتظار می رفت، اکنون در حوزه جهاد عشایری با همان روحیه جهادی انجام می شود.

اکبر فتحی افزود: عمق محرومیت در جامعه عشایری و روستائی به قدری بالاست که به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته، بخش بزرگی از این محرومیت ها همچنان پابرجاست و این امر مارا وادار می نماید تا تمام تلاش خود را در راستای خدمت به این جامعه تلاشگر و مولد و حل دغدغه های آن متمرکز کنیم.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر تولید در سال گذشته افزود: نوساناتی که در اقتصاد کشور در سال زراعی گذشته وجود داشت، تولید را در همه بخش های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی دچار نوسان کرد؛ وضعیت نهاده ها و محصولات تولید شده ای که تقاضایی از سوی بازار نداشت، نشأت گرفته از نوسانات اقتصادی جاری در کشور بود که متاسفانه قشر آسیب پذیر کشاورز به شدت تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفت. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر همه گیری کرونا باعث شد تولیدکنندگان در شرایطی اقدام به تولید کنند که احساس نگرانی نسبت به سلامتی خود و خانواده هایشان وجود داشت، در حالی که فعالیت های تولیدی غذایی جامعه تعطیل بردار نیست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه  بخش اعظمی از تامین نیاز غذایی استان توسط عشایر محقق می شود، افزود: در این میان وقوع خشکسالی نیز به شدت امر تولید را تحت تاثیر قرار داد و تولید و تامین نهاده به واسطه وقوع خشکسالی عملاً از دسترس خارج شد.

وی درخصوص همگامی با سیاست های جدید وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم ضمن اشاره به احصاء راهبردهای اجرایی این سیاست ها در آذربایجان شرقی گفت: سیاست های مورد تاکید مقام عالی وزارت در راستای اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و سنددار کردن اراضی کشاورزی و توجه به کشت دیم و افزایش عملکرد در واحد سطح می باشد.

وی با تاکید بر لزوم پیشبرد کشاورزی قراردادی و لزوم ورود جدی اتحادیه ها به این موضوع اظهار داشت: کشاورزی قراردادی در حوزه گندم در سطح استان صورت گرفت و کشاورزان قراردادهایی را مستقیماً با  انجمن آرد سازان و شرکت غله منعقد کردند. 

فتحی ادامه داد: باید توجه داشت که خود کشاورز هیچ آشنایی نسبت به نیاز بازار ندارد و نمی تواند طبق ذائقه های مختلف مصرف کنندگان اقدام به تولید کند، اما اتحادیه ها و تشکل های مختلف بخش کشاورزی می توانند شناخت لازم را از بازار کسب کرده و طبق آن به انعقاد قرارداد با کشاورزان و دامداران بپردازند و تولیدات آنها را در این بازارها ارائه کنند.

وی بر لزوم انسجام و نظامند شدن اقدام اتحادیه ها و ارائه خدمات آنها بر مبنای نیازهای روز تاکید کرد و با اشاره به اصلاح الگوی کشت بیان کرد: ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان هایی که میزان فعالیت عشایر و جمعیت آن بیشتر است، نباید در زمینه اصلاح الگوی کشت منفعلانه عمل کنند، لذا باید بر مبنای جمعیت دامی منطقه و عشایر الگوی کشت به سمت و سوی تولید ذرت علوفه ای و دانه ای و جو سوق داده شود.

تاکید بر ضرورت کشت اصولی علوفه در دیم زارهای آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کشت علوفه در دیمزارها (به جای آیشی که در گذشته رایج بوده) به صورت علمی تر و بر مبنای اصول مهندسی را راهکاری در جهت تامین علوفه مورد نیاز جمعیت دامی استان دانست و ادامه داد: اگر سالانه بخشی از ۴۰۰ هزار هکتار آیشی که در استان وجود دارد، در دیمزارها به تناوب تبدیل شودبخش عمده ای از علوفه مورد نیاز جامعه عشایر تامین خواهد شد.

فتحی افزود: اجرای این طرح در شهرستان هایی چون هوراند، خداآفرین و کلیبر امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه سند دار نمودن اراضی قدرت مانور و سرمایه گذاری را افزایش می دهد، گفت: در مورد رفع تداخل پلاک های ثبتی، تمایل بیشتر به سمت جهت زراعت می باشد اما اگر یقین صورت گیرد که این اراضی نباید آزاد شود، به عنوان مرتع حفظ خواهد شد و خود عشایر به عنوان حافظان اصلی منابع طبیعی و در راستای حفظ منافع خود از این مراتع محافظت می کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عشایر اعم از اقدامات زیرساختی مانند تامین آب شرب قشلاقات و تامین نهاده ها، این اقدامات را منسجم تر از اقدامات تعاونی های بهره برداری ارزیابی کرد.

شرکت های تعاونی خدمات ارزشمندی به جامعه عشایر ارایه می دهند

 مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی نیز در این نشست ضمن اشاره به موضوع خدمت رسانی به جامعه عشایری گفت: شرکت های تعاونی عشایری بازوی توانمند در کنار اداره کل در راستای ارائه خدمات بهتر به عشایری فعالیت می کنند.

سیدمحمدحسن آل هاشم با بیان اینکه آبرسانی در مناطق عشایری به قشلاقات فاقد آب، موجب نشاط اجتماعی در بین عشایر شده است، از صفر شدن آبرسانی سیار به عشایر آذربایجان شرقی تا پایان سال خبر داد.

وی افزود: اداره کل امور عشایری استان با ارائه خدمات به جامعه عشایری از قبیل معرفی عشایر برای دریافت تسهیلات پرواربندی و خشکسالی، توزیع پنل های خورشیدی، آموزش توسط همکاران برای بهره برداران در مناطق عشایری، علاوه بر تکالیف اساسنامه ای برخی تفاهم نامه هائی برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر با سایر ارگان های دولتی نیز منعقد کرده است. 

به گزارش ایرنا، جامعه عشایری آذربایجان شرقی متشکل از ۲ ایل بزرگ «شاهسون و «ارسباران» با طوایف و تیره‌های مختلف و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاقی و ۲ ایل (ارسباران و شاهسون )، هفت طایفه مستقل در دوره قشلاقی هستند که درون کوچ بوده، اما هر ساله در فصل ییلاق، این استان، پذیرای عشایر مهمان از استان های اردبیل و زنجان و آذربایجان غربی نیز است. 

جامعه عشایری آذربایجان شرقی در بیش از ۲۹۰ آبادی قشلاقی زندگی می‌کنند و به لحاظ جمعیت ۵/۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شوند؛ جمعیت آنها در دوره قشلاقی بیش از ۴۴ هزار نفر و در دوره ییلاقی بیش از ۷۱ هزار نفر است که حدود ۵/۱ میلیون راس دام را در مراتع سرسبز استان نگهداری و به روش زندگی کوچ‌رو به تولید محصولات دامی مشغول هستند.

عشایر آذربایجان شرقی از مناطق ییلاقی هاس قدیم، یارالوجا، اینالو، مشک عنبر، چیچکلو، ‌ساری درق، دره یورد، باش یورد، شیور، گونی یورد، پیرسقا، قره داش چراغلو و گچی قران، گویجه بل، ارتفاعات کقالق، انجرد، مزرعه معدن، سامبران، ارتفاعات بزگوش و سهند و… به مناطق عشایری گرمسیر و قشلاقی شهرستان‌های کلیبر، اهر، میانه، بناب، مراغه، ملکان، مرند و سراب و مناطق قشلاقی استان اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان کوچ می‌کنند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار