سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان

کد خبر : 1671
11:27
1400/08/08


عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قرابت های فرهنگی، دینی و زبانی ایران و ازبکستان، بر ضرورت توسعه همه جانبه مناسبات کشورمان با ازبکستان تاکید کرد.


به گزارش سونیوز، "احمد علیرضا بیگی"  پس از بازگشت از سفر پارلمانی به جمهوری ازبکستان، افزود: ازبکستان با 35 میلیون نفر جمعیت، در واقع اصلی ترین بخش آسیای میانه است و شهرهای سمرقند، بخارا و تاشکند از مهمترین شهرهای این کشور با اکثریت مسلمان اشتراکات نزدیک فرهنگی، دینی و زبانی با ایران دارند.
 
وی افزود: ماموریت ما در ازبکستان نظارت بر روند انتخابات این کشور بود، این کشور پس از فروپاشی شوروی سابق قدم در راه جمهوریت گذاشته است و در آینده خواهد توانست یکی از کشورهای مطرح در منطقه باشد. انتخابات در ازبکستان با حضور کاندیداهای چهار حزب این کشور برگزار می شود.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: ازبکستان ظرفیت های مهمی در بخش معدن، کشاورزی و نیروی جوان و جویای کار دارد که می تواند با مدیریت صحیح و تعامل با کشورهای منطقه آینده خوبی برای خود رقم بزند.
 
بیگی با بیان اینکه ازبکستان در بخش زیرساخت ها و تامین امنیت سرمایه گذاری در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است، گفت: به اتفاق هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به تاشکند با رئیس مجلس ازبکستان دیدار داشتیم. آنها به سبب قرابت های فرهنگی زیادی که با ایران دارند، علاقمندی خود را برای توسعه همکاری های دو جانبه مابین ملت و دولت دو کشور اعلام کردند.
 
وی افزود: ازبکستان به سبب عدم دسترسی به دریاهای آزاد، کاستی ژئوپلتیک دارد و ایران می تواند این کاستی را برای ازبکستان رفع کند. طی مذاکراتی که با رئیس مجلس ازبکستان داشتیم، مقامات این کشور بر فراهم شدن شرایط توسعه جدی مناسبات دو کشور تاکید داشتند. توسعه مناسبات ایران و ازبکستان به سطح راهبردی به صورت برد-برد برای هر دو کشور حائز اهمیت ویژه است.
 
عضو هیات پارلمانی اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ازبکستان تاکید کرد: دسترسی ازبکستان به چین و دسترسی ایران به خلیج فارس و دریاهای آزاد برای دو کشور اهمیت متقابل دارد و عضویت اخیر و دائم ایران در پیمان شانگهای زمینه توسعه جدی مناسبات دو کشور را فراهم آورده است.
 
بیگی گفت: کشورهای بزرگ هم اکنون در بازار ازبکستان به طور جدی فعال شده اند و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران باید برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری ازبکستان حساب ویژه ای باز کنند.
 
وی ادامه داد: تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان در سفر اخیر هیات پارلمانی به تاشکند مورد توافق قرار گرفت که امیدوارم بزودی زمینه اجرایی شدن آن فراهم آید.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تبریز را مناسب ترین شهر کشور برای توسعه مناسبات همه جانبه با ازبکستان دانست و افزود: قرابت های فرهنگی و زبانی مردم دو کشور یکی از ویژگی هایی است که می تواند سبب تحکیم روابط دولت و ملت ایران و ازبکستان باشد و شهر تبریز به سبب موقعیت ویژه سیاسی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی آن برای توسعه راهبردی روابط با تاجیکستان ارجحیت دارد.
 
بیگی تاکید کرد: ما در حوزه های کشاورزی، دامداری صنعتی، صادرات تجهیزات و ادوات کشاورزی و... می توانیم حساب ویژه ای روی ازبکستان باز کنیم.
 
وی در پایان عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای را فرصت مغتنمی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه و آسیای میانه عنوان کرد و افزود: مجلس مراحل تصویب عضویت ایران در این پیمان را با دقت و سرعت انجام خواهد داد.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار