سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

۲۲۰ هزار دانش‌آموز در آذربايجان شرقي علیه کرونا واکسینه شده‌اند

کد خبر : 1600
11:32
1400/07/25


تلاش برای واکسیناسیون جمعیت دانش‌آموزی آذربایجان‌شرقی در راستای هم‌افزایی برای بازگشایی مدارس روند قابل قبولی دارد، به گونه‌ای که تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار دانش‌آموز در استان علیه کرونا واکسینه شده‌اند.


به گزارش سونيوز، شیوع کرونا در شرایطی در آستانه ۲ سالگی است که شنیدن «بوی مدرسه»، در سایه واکسیناسیون گسترده، برای دانش آموزان به آرزویی در حال تحقق تبدیل شده و هم آنان و هم خانواده ها امیدوار به گشایش مدارس و دایر شدن کلاس های درس در زیر چتر واکسن ضدکرونا هستند.  

در این میان آذربایجان شرقی نیز با حدود ۷۸۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله استان های پرجمعیت کشور از نظر دانش آموزی است که از همان ابتدای شیوع کرونا، تضمین سلامت دانش آموزان را مقدم بر تحصیل حضوری آنان دانست و در این راستا اقدامات گسترده ای برای آموزش مجازی در این خطه انجام شد.  

اما اکنون با تسریع روند واکسیناسیون و در اولویت قرار گرفتن تزریق واکسن به دانش آموزان بالای ۱۲ سال، امیدها برای گشایش هشت هزار و ۲۰۰ باب مدرسه و ۳۶ هزار کلاس درس، افزایش یافته، هر چند که مسوولان نهادهای مربوطه همچنان سلامت این قشر آینده ساز مقدم بر آموزش حضوری می دانند.  

در این حال نگاهی به آمار مربوط به واکسیناسیون دانش آموزان آذربایجان شرقی، فارغ از اینکه منجر به بازگشایی مدارس شود یا نه، حاکی از وجود روند امیدوارکننده ای است به گونه ای که در شهرستانی مثل شبستر با ۱۲۰ هزار نفری جمعیت ۹۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال مقابل کرونا واکسینه شده اند.

دانش آموزان و والدین آنها چه می گویند؟

تعدادی از دانش آموزان تبریز با اظهار دلتنگی برای روزهای شیرین حضور در مدرسه، از دشواری های آموزش مجازی و علاقه مندی شان به بازگشت مجدد به سر کلاس های درس گفتند.  

عزیز رضایی، دانش آموزان کلاس دهم مدرسه شهید رضایی تبریز گفت: ادامه آموزش مجازی دیگر آزاردهنده شده، زیرا لذت حضور در کلاس درس، ارتباط با دوستان و همکلاسی ها و آموزش حضوری معلمان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.  

وی با بیان اینکه فهم و درک دروس در آموزش مجازی دشوار است، اضافه کرد: کلاس درس ما ۴۵ دانش آموز دارد و وقتی که معلم در فضای مجازی، سوالی را مطرح می کند و همه می خواهند به آن سوال جواب دهند، همه چیز به هم می ریزد و وضعیت از کنترل خارج می شود.  

محمد علیمی نیز که فرزندش امسال به کلاس اول می رود، گفت: پسر من به هنگام ثبت نام، با دیدن فضای باز و وسیع مدرسه دولتی خیلی هیجان زده شد و با یکی از همسالان خود به نام علیسا که با والدینش برای ثبت نام آمده بود، دوست شد؛ او از آن زمان تاکنون که بیش از سه ماه است، دایم از من می پرسد که بابا مدارس کی باز می شوند و من چه وقت می توانم با علیسان در یک کلاس بنشینم و در حیاط مدرسه باهم بازی کنیم.  

علیمی که کارمند و همسرش نیز شاغل است، افزود: تعطیلی مدارس علاوه بر آسیب های علمی و آموزشی به دانش آموزان، زندگی خانواده ها را نیز با مشکل مواجه کرده است، زیرا حداقل یکی از والدین برای نگهداری بچه ها و رسیدگی به درس و مشق آنان ناگزیر از حضور در خانه است و این امر به معیشت آنان آسیب می زند.  

البته در این میان خانواده هایی زیادی نیز وجود دارند که معتقدند بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی، سلامت فرزندان شان را به خطر می اندازد و آنان راضی به حضور فیزیکی فرزندان خود در مدرسه نیستند و آموزش مجازی را، به رغم دشواری های آن، ترجیح می دهند.

 

بازگشایی مدارس با ایمنی قطعی دانش‌آموزان و معلمان میسر است

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشایی مدارس در کشور تنها با ایمنی قطعی و پایدار دانش آموزان و معلمان و کادر آموزشی و اجرایی مدارس میسر است.

مهدی اسماعیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روند ترکیبی و تدریجی بازگشایی مدارس زیر نظر کامل نظارتی کمیسون آموزش،  تحقیقات و فناوری مجلس است، افزود: به طور قطع ما حامی بازگشایی حضوری مدارس،   البته با حفظ ایمنی قطعی دانش آموز و معلم هستیم،  بنابراین در صورت توقف شیوع ویروس کرونا و انجام واکسیناسیون سراسری می‌توان به بازگشایی کامل مدارس امیدوار بود.

وی از نظارت مستمر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر روند بازگشایی تدریجی مدارس خبر داد و اظهار کرد: با توجه به سرعت گرفتن اخیر روند واکسیناسیون در کشور، امیدوار به تقویت و توسعه آموزش‌های حضوری در کلان شهرها هستیم.

اسماعیلی که نمایندگی مردم شهرستان میانه در خانه ملت را بر عهده دارد، یادآوری کرد: سلامت دانش آموزان، دانشجویان و کادر آموزشی و اجرایی مدارس و دانشگاه اولویت نخست تصمیم‌گیران کشور در دولت و وزارتخانه های متبوع است و تصمیم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها که از سال گذشته اتخاذ گدرد، در همین راستا بوده است.

وی با بیان اینکه کشور در آستانه تزریق ۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا قرار دارد، ادامه داد: اگر روند کنونی ادامه یابد بدون تردید دانش آموزان و دانشجویان باید برای بازگشایی حضوری مدارس آماده شوند.

اسماعیلی، الگوی خاص بازگشایی مدارس که به صورت ترکیبی و تدریجی است را مورد توجه و نظارت مستمر کمیسیون آموزش و تحقیقات دانست و گفت: چنانچه روند تزریق و آمار کرونا در کشور فروکش کرد، موافق بازگشایی حضوری به صورت کامل خواهیم بود.

به گفته وی اگر شیوع ویروس کرونا در کشور شدت بگیرد، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود می‌کند که به احتمال تجدید نظر در الگوی بازگشایی مدارس را به دنبال خواهد داشت.

۲۱۹ هزار دانش آموز در آذربایجان شرقی واکسینه شده‌اند

در همین حال مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی از واکسیناسیون ۲۱۹ هزار نفر از دانش آموزان استان علیه بیماری منحوس کرونا خبر داد.

جعفر پاشایی با قدردانی از تلاش‌های مدافعان سلامت، گفت: همزمان با سراسر کشور طرح واکسیناسیون دانش آموزان استان آذربایجان شرقی به صورت رسمی آغاز شده است.

وی در ادامه از واکسیناسیون ۲۱۹ هزار و ۴۸۱ نفر از دانش آموز در این طرح خبرداد و خاطرنشان کرد: تا ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در سطح استان  نزدیک به ۶۸ درصد از دانش آموزان جامعه هدف، علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

وی افزود: بعد از شهرستان تبریز به ترتیب مناطق مراغه و سراب بیشترین آمار واکسیناسیون را به خود اختصاص داده اند.

پاشایی اظهار امیدواری کرد که با تکمیل واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان و ارتقاء سطح ایمنی این قشر، شاهد آغاز آموزشهای حضوری در مدارس باشیم.

واکسیناسیون کرونایی ۵۵ درصد از دانش آموزان هدف در آذربایجان شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از واکسیناسیون کرونایی ۵۵ درصد از دانش آموزان هدف (گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ ساله) در آذربایجان شرقی خبر داد.

دکتر عباسعلی درستی با اشاره به سرعت خوب واکسیناسیون در سطح استان، خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز فاصله زیادی با تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان استان داریم.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس از اواسط آبان ماه، گفت: مدارس تنها در صورتی بازگشایی می‌شود که اغلب دانش آموزان، هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده و وضعیت کرونا در این گروه سنی نیز قابل کنترل باشد.

وی ادامه داد: از تمامی والدین و دانش آموزان سطح استان خواهشمندیم جهت دریافت دز اول واکسن خود و به خصوص دز دوم حتما در اسرع وقت به مدارس اعلام شده و یا مراکز تجمیعی منطقه خود مراجعه کنند.

واکسیناسیون کرونایی ۶۵ درصد دانش آموزان مراغه

مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز با بیان اینکه ۶۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال شهرستان، واکسن کرونا دریافت کرده اند، گفت: از زمان آغاز طرح واکسیناسیون دانش آموزان برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ دانش آموز این شهرستان واکسن تزریق شده است.

اکبریان افزود: مراغه در بین شهرستان‌های استان پس از تبریز رتبه دوم را در واکسیناسیون دانش آموزان دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر دانش آموزان، تاکنون ۹۸ درصد معلمان، کادر مدارس و کارکنان آموزش و پرورش شهرستان واکسینه شده اند.

مدیر آموزش و پرورش مراغه با بیان اینکه بازگشایی مدارس دراین شهرستان همزمان با اعلام وزارت آموزش و پرورش بصورت سراسری خواهد بود افزود: رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی لازمه بازگشایی حضوری مدارس در مراغه است.

وی گفت: در شهرستان مراغه بیش از ۵۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال دارند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار