سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

روز جهانی تخم مرغ

کد خبر : 1550
17:00
1400/07/16


17 مهر برابر با هشتم اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است. بدلیل اهمیت بالای خواص تخم مرغ روز 16 مهر را روز جهانی تخم مرغ نامیده اند.


روز تخم مرغ

به گزارش سونیوز تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است. بلکه یک عنصر لاینفک برای تولید تعداد زیادی از غذاها است.سالهاست که تخم مرغ بعنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح می باشد. این ویژگی، بعلت مواد مغذی استثنایی تخم مرغ است:

– تخم مرغ دارای پروتئین باکیفیت بالا« حاوی5/5 گرم پروتئین یا 1/11 درصد ارزش روزانه DV% پروتئین مورد نیاز روزانه» و نیز حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و موادمعدنی ضروری می‌باشد.

– کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک و همچنین تقویت حافظه، برروی سلامت قلب و عروق نیز موثر است.

 

روز جهانی تخم مرغ در 8 اکتبر

روز تخم مرغ

– از آنجا که تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین هاي‌ گروه ب بویژه B12 نیز هست، اهمیت عمده اي در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول هاي‌ بی خطر دارد.

– لوتئین و زاگزانتین زرده تخم مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذا هاي حاوی این مواد یا مکمل ها، از استحاله و دژنراسیون لایه ماکولای شبکیه و نابینائی ناشی از ان در سالخوردگی پیشگیری میکند.

علیرغم تمامی این شگفتیها اما متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی به دلیل این که حاوی مقادیری از کلسترول می‌باشد، کاهش یافته است. بیشترین تحقیقات علمی اخیر نه فقط تخم مرغ رابه گذشته درخشان آن ها بر می گرداند، بلکه جایگاه انها را بعنوان یک غذای کاربردی بالا برده و دلایلی را برای مصرف همیشگی تخم مرغ ارائه می کند.

 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار