سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

میزان آب دریاچه ارومیه ۴۳ درصد کاهش یافت

کد خبر : 1540
21:12
1400/07/12


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: میزان آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بیش از ۴۳ درصد کاهش یافته است.


به گزارش سونیوز،یاسر رهبردین با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار داشت: میزان آب دریاچه یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه به یکهزار و ۲۶۰ متر و ۶۳ سانتی متر رسیده است، افزود: تراز دریاچه در یک سال گذشته بیش از ۶۱ سانتی متر کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به کاهش شدید وسعت دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وسعت دریاچه به ۲ هزار و ۷۸ کیلومتر مربع رسیده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته سه هزار و ۴۲۳ کیلومتر مربع بود.

طی ۵۷ روز گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بارشی ثبت نشده که نشان دهنده وضعیت نامناسب نزولات جوی در استان طی سال جاری است.

 آذربایجان غربی در یک سال اخیر، یکی ازکم بارش ترین سال های آبی را تجربه کرد و میزان بارش در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰۰ میلی متر رسید.

این در حالی است که متوسط بارش طولانی مدت در آذربایجان غربی حدود ۳۶۰ میلی متر بود و حتی در ۲ سال گذشته این رقم به بیش از ۵۰۰ میلی متر نیز افزایش یافته بود.

در تابستان امسال فقط ۱۲.۵ میلی متر بارش در حوضه دریاچه ارومیه شاهد بودیم که این رقم با احتساب بارش خردادماه به ۱۴.۵ میلی متر رسید که میزان بارش بسیار کمی است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار