سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

فرار سرمایه‌گذاران از تبریز

کد خبر : 1496
14:16
1400/07/01


رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: لازم است در شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز تجدید نظر کرد و مشوق‌‌هایی کاربردی برای جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفت‌.


به گزارش سونيوز، کاظم زعفرانچیلر امروز در نشست سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز، اظهار داشت: متاسفانه در تبریز به جای توجه به سود بلندمدت سرمایه‌گذاری برای پیشرفت شهر به سود کوتاه‌مدت شهرداری نگاه می‌شود و سود مادی اولویت دارد.

وی با اشاره به اینکه آنچنان که شایسته‌ است از سرمایه‌گذار حمایت نمی‌شود، گفت: سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری می‌کند و ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکبرداری کرده ولی شهرداری ۷ سال است در کمیسیون ماده ۵ کار را عقب انداخته و زندگی این فرد را با مشکل روبه رو کرده که این فرد ۷ سال قبل فقط ۱۹ میلیارد تومان عوارض پرداخت کرده است.

زعفرانچیلر با بیان اینکه در شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری تبریز باید مشوق‌های ویژه‌ برای سرمایه‌گذاری لحاظ شود، تصریح کرد: در شیوه‌نامه موجود به مشوق‌ها اشاره‌ای نشده است اما می‌توان با تدوین شیوه‌نامه جدید براساس ابلاغیه وزارت کشور این مشوق‌ها را ایجاد کرد.

مفتخران به فراری دادن سرمایه‌گذار، خلاف منافع مردم عمل می‌کنند

روح‌الله دهقان‌نژاد دیگر عضو کمیسیون نیز با بیان اینکه درسال ۸۹ شهرداری پروژه مشارکتی را شروع کرده که از ابتدا باطل بوده، متذکر شد: اهلیت سرمایه‌گذار مشخص نشده چون نفر اول سرمایه‌گذار کارمند دولت است و براساس قانون نمی‌توانست قرارداد ببندد.

این عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری با بیان اینکه شهردار منطقه می‌گوید خلع ید گرفته‌ایم و به آن افتخار نیز می‌کنند  بیان داشت: تفکر مدیران باید نسبت به سرمایه‌گذاری تغییر کند.

دهقان‌نژاد خاطرنشان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری انسجام نداریم و به همین دلیل سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدیران عدم سرمایه‌گذاری را ترس سرمایه‌گذاران می‌گویند، یادآور شد: چگونه است در شهر‌های مشهد و اصفهان و شیراز هست در تبریز نیست، اخیراً در کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت تصویب شد قبل از سرمایه‌گذاری باید معاونت حقوقی شهرداری اهلیت سرمایه‌گذار را تائید کند.

این عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه ما در سیاست سرمایه گذاری از اسناد بالادستی خبری نداریم، گفت: اگر از اسناد بالادستی خبر‌ داشتیم، پروژه‌هایی که امروز راکد مانده وجود نداشت.

تبدیل شهرک خاوران به مرکز بیمارستانی!

وی با انتقاد از تبدیل شهرک خاوران به مرکز بیمارستانی اضافه کرد: چهار پروژه بزرگ بیمارستانی در خاوران ایجاد شده و در حال ایجاد است که این منطقه را به ۱۷ شهریور جدید تبدیل خواهد کرد.

دهقان‌نژاد افزود: در کشور گرجستان ۲۴ ساعته مجوز سرمایه‌گذاری داده می‌شود اما در ایران باید چندین پنجره را برای اخذ مجوزها رد کرد.

گفتنی است، در این جلسه که با حضور مدیران حوزه سرمایه‌گذاری تبریز و کارشناسان برگزار شد، اعضا در خصوص مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کرده و تاکید کردند، باید در حوزه سرمایه‌گذاری به سمت ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران حرکت کرده و به نفع سرمایه‌گذاران اقدام کرد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار