سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

باران در راه آذربایجان شرقی

کد خبر : 1422
22:06
1400/06/10


رییس گروه پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از عصر فردا، پنجشنبه سامانه جدید بارشی وارد استان می‌شود.


به گزارش سونیوز، محمد امیدفر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می‌گیرد، افزود: فعالیت این سامانه موجب وزش باد گاهی شدید و رخداد تندبادهای لحظه‌ای در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه به ویژه در روز شنبه در منطقه ارسباران موجب رگبار باران و غرش آذرخش می‌شود، اظهار داشت: با ادامه فعالیت این سامانه از روز شنبه، دمای استان به صورت محسوس و پنج تا ۹ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

رییس گروه پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: فعالیت این سامانه تا اواخر شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، ایجاد خسارت به سازه‌های سبک و در برخی نواحی خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

امیدفر ادامه داد: فعالیت این سامانه در منطقه ارسباران نیز موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و برخورد صاعقه می‌شود.

وی به مسافران و رانندگان توصیه کرد که از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کرده و مردم نیز نسبت به محکم کردن سازه‌های سبک و تابلوهای تبلیغاتی اقدام و در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره احتیاط کنند.

به گزارش سونیوز، آذربایجان‌شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید؛ آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌ سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ در شمال، رشته کوه‌ تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب‌شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار