سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

بودجه 16 هزار میلیارد تومانی آذربایجان‌شرقی/ آذربایجان‌شرقی 100 هزار نفر حقوق‌بگیر دارد

کد خبر : 1408
20:32
1400/06/07


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: بودجه سالانه‌ای که در استان هزینه می‌شود بالای 16 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی وصولی درآمدهای مالیاتی استان 6 هزار میلیارد تومان است.


به گزارش سونیوز، داوود بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بخشی از پایداری منابع درآمدی اصلی دولت در تمام کشورها درآمدهای مالیاتی است در نتیجه هرقدر دولت به جامعه از لحاظ اقتصادی وابسته باشد، مشکلات جامعه را بیشتر درک و از آنجایی که از جامعه مالیات دریافت می‌کند، پاسخگویی بیشتری دارد.

وی افزود: دولت‌های جهان سومی که دارای درآمدهای غیرمالیاتی مثل نفت هستند، درآمد هنگفتی به شکل سهل‌الوصول دریافت می‌کنند و در نتیجه از جامعه احساس استغنا داشته و پاسخگویی مورد انتظار را هم ندارند؛ در واقع به جای اینکه دولت وابسته به مردم باشد، مردم به دولت وابسته می‌شود.

بهبودی اضافه کرد: دولتی بودن اقتصاد، مداخلات زیاد، بنگاه‌داری، تعداد زیاد پروژه‌های دولتی و نیز پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم غیرهدفمند و ناکارآمد از مصادیق آن هستند.

وی تصریح کرد: عموما دولت‌های رانتیر و متکی به منابع نفتی و زیرزمینی دارای چنین ویژگی‌هایی هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، مدعی شد: در داخل کشور نفت عمدتا به شکل انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که نفت خامی که صادر می‌کنیم در دنیا تبدیل به فرآورده شده و بسیاری مواقع مجبور به واردات همین فرآورده‌ها البته با قیمت‌های بسیار بالاتر هستیم.

این اقتصاددان تاکید کرد: اگر نفت به یک عامل درونی تبدیل شود، می‌تواند در کل اقتصاد کشور به عنوان نهاده مصرف شده و ایجاد تولید نهایی، صادرات باارزش افزوده بالا و درآمد، اشتغال و رفاه کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز داشت: آذربایجان‌شرقی یک استان نفتی نیست و در نتیجه عمده درآمدی که دولت از استان ما وصول می‌کند، مالیات است که از شرکت‌های دولتی، فعالان اقتصادی، کارکنان دولت و کارگران،  و نیز حقوق و عوارض گمرکات و حقوق دولتی معادن وصول می‌شود.

بهبودی یادآور شد: در سال‌جاری حدود 6 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی از آذربایجان‌شرقی وصول خواهد شد و بودجه عمومی استان اعم از جاری، عمرانی، استانی و ملی در مجموع نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: در استان‌هایی مثل آذربایجان‌شرقی که سهمی از درآمدهای نفتی ندارند، دولت بسیار بیشتر از رقم وصول مالیات هزینه می‌کند؛ چرا که این رقم‌ها اصلا نمی‌تواند هزینه‌های جاری و عمرانی استان را پوشش دهد.

وی ادامه داد: در استان نزدیک به 100 هزار نفر حقوق بگیر دولتی وجود دارد و میزان اشتغال بخش خصوصی استان یک میلیون و 200 هزار نفر است؛ در واقع 8 درصد شاغلان استان در بخش دولتی هستند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار