سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

برق تبریز می‌رود و بر نمی گردد! /قطعی‌های طولانی مدت و بی‌برنامه داد آل‌هاشم را هم در آورد

کد خبر : 1356
13:32
1400/05/23


قطعی برق در تبریز هر روز بی‌برنامه‌تر و طولانی‌تر می‌شود، در حالی که در جدول زمان‌بندی قطعی برای هر منطقه ۲ ساعت در نظر گرفته شده اما هفته گذشته در برخی مناطق تبریز این خاموشی‌ها به بیش از ۶ تا ۸ ساعت نیز رسید!


به گزارش سونیوز،  طی چند روز گذشته قطعی برق در تبریز به قدری بی‌برنامه‌تر و طولانی‌تر شده که اکثر مناطق تبریز خاموشی‌های طولانی مدت و چندین باره را تجربه کرده‌اند.

اذعان به خاموشی ۸ ساعته در تبریز!

در حالی که شرکت توزیع برق طبق جدول زمان‌بندی، برای هر منطقه ۲ ساعت خاموشی آن هم احتمالی در نظر گرفته اما این چند روز اخیر برخی مناطق این خاموشی‌ها به ۲ یا سه نوبت و به بیش از ۸ ساعت نیز رسیده است!

موضوعی که خود عادل کاظمی، مدیرعامل شرکت توزیع برق به آن اذعان کرده و گفته: سقف برق مورد نیاز در تبریز در ایام تابستان روزانه ۹۵۰ مگاوات است اما دیروز برایمان ۶۶۰ مگاوات سهمیه تعیین کردند و برای جبران کسری ۲۹۰ مگاواتی خاموشی رخ داد و با خروج ناخواسته‌ برخی پست‌های توزیع از مدار در برخی مناطق قطعی برق به ۸ ساعت در روز رسید!‌

علاوه‌بر این‌ها، قطعی برق به اواخر شب یعنی بعد از پیک مصرف نیز انتقال یافته و تا پاسی از نیمه شب شهروندان تبریزی در خاموشی مطلق به سر برده‌اند.

بی‌برنامگی شرکت توزیع برق در قطعی‌ها در کنار گرمای هوا، باعث افزایش سردرگمی‌ها و کلافگی‌های مردم و اصناف شده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته است.

شرکت توزیع برق باید دلایل خاموشی‌ها را شفاف به مردم بازگو کند

فرماندار تبریز در واکنش به قطعی‌های مکرر برق خطاب به شرکت برق گفته: مردم از خاموشی‌ها عصبانی و ناراحت هستند!

مهدوی، این را هم تصریح کرده که: شرکت توزیع برق باید دلایل خاموشی‌ها را شفاف به مردم بازگو و از هرگونه خاموشی بی‌برنامه نیز خودداری کند.

قطعی‌های گسترده برق معنی‌دار است!

قطعی‌های گسترده برق معنی‌دار است! این را نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفته است.

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: در تیرماه که هوا گرمتر بود، وقتی دادستان تهدید کرد که با موضوع قطعی برق برخورد خواهد کرد، به نظر می‌رسید مسئله حل شده است‌ اما بلافاصله بعد از اینکه دوره دولت دوازدهم به اتمام رسید و آقای روحانی قدرت را ترک کرد، مجددا موضوع قطعی برق شروع شد که این اتفاقات معنی‌دار است!

او اذعان کرده که: «از وزارت نیرو درخواست کرده‌ایم برنامه قطعی برق را در کشور اعلام کنند اما مشکل اینجاست که در یک دوره برزخی قرار گرفته‌ایم و دولت قبلی مسوولیت را ترک کرده و دولت جدید هم هنوز به طور کامل مستقر نشده است.

قطعی‌های طولانی مدت و مکرر برق به قدری روی اعصاب مردم بوده که حالا صدای امام جمعه تبریز نیز در آمده است. 

انتقاد شدید از قطعی‌های مکرر و طولانی مدت برق 

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امروز در برنامه پیام جمعه اظهار داشت: علت کمبود برق هر چه که باشد، نباید مردم دچار زحمت و اذیت بشوند حقیقتا مردم ایران اسلامی و مردم تبریز مردمان فداکار، صبور و نجیبی هستند و سزاوار این بی‌مهری و کم لطفی شرکت توزیع برق کشور نیستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با انتقاد از مسوولان شرکت برق افزود: چرا باید کمبود تولید برق داشته باشیم؟ چرا در ۱۰ سال اخیر فکری برای جبران کمبود نشده است؟ یا مردم باید تبعات امضای برخی از معاهدات مخفیانه را باید تحمل کنند؟»

او همچنین خطاب به نمایندگان استان متذکر شد: نمایندگان محترم مردم شریف استان میزان خاموشی‌های تبریز را که ۳۰۰ مگاوات یعنی حدود ۳۰ درصد برق مورد نیاز است را با سایر کلان‌شهرها مقایسه و در این مورد از مسوولان امر سوال و پیگیری کنند و ببینند آیا این حجم از خاموشی در تبریز عادلانه است؟

مسوولان شرکت برق تبریز این روزها نه تنها به انتقادات مردم و مسوولان ارشد استانی بی‌توجه هستند بلکه هیچ توضیح روشنی از دلایل قطعی‌های طولانی مدت و اینکه چرا سهم برق کلان‌شهر تبریز کاهش یافته، ندارند.

نکته جالب و قابل تامل این بی‌توجهی به انتقادها این است که حتی بعد از تذکر و انتقاد شدید امام جمعه تبریز، در حالی که معاون شرکت توانیر گفته هفته آینده برق قطع نمی‌شود! اما اینجا در تبریز، شرکت توزیع برق برنامه قطعی تا ۲۸ مرداد را منتشر کرده است!


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار