سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

اقتصاد بانک‌محور و شیوه‌های تامین مالی مغفول مانده در کشور!

کد خبر : 1341
11:09
1400/05/16


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: اقتصاد ما بانک‌محور است و سرمایه‌گذاران فقط سیستم بانکی را می‌شناسند و ادبیات سرمایه‌گذاری آنها بر اساس چارچوب‌های بانکی شکل گرفته است!


به گزارش سونیوز، داوود بهبودی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در فرآیند تولید، تامین مالی یکی از مهم‌ترین اقدامات و پیش‌نیازها به شمار می‌رود که بخشی از آن توسط سرمایه‌گذار و بخشی هم توسط سستم بانکی می‌تواند اتفاق افتد.

وی با اشاره به اینکه غیر از این ۲ مورد شیوه‌های تامین مالی متعددی وجود دارد که در جامعه ما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: یکی از این روش‌های تامین مالی پیشرفته استفاده از بازار سرمایه است؛ قراردادهای مشارکتی و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های پروژه و شرکت‌های سهامی عام نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

بهبودی متذکر شد: متاسفانه اقتصاد ما بانک‌محور است و سرمایه‌گذاران فقط سیستم بانکی را می‌شناسند و ادبیات سرمایه‌گذاری آنها بر اساس چارچوب‌های بانکی شکل گرفته است!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: بانک‌ها، موسسات اقتصادی هستند که چارچوب‌های خاص خود را دارند؛ وقتی تمام نیازهای سرمایه‌گذاران متوجه آنها است و در این عرصه رقیبی پیش روی خود نمی‌بینند، سیستم آنها کم کم به سمت ناکارآمدی می‌رود.

وی ادامه داد: راهکار مقابله این است که اقتصاد خود را از بانک‌محوری به سمت بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های نوین سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

برگزاری دوره‌های آشنایی سرمایه‌گذاران با ادبیات جدید سرمایه‌گذاری

بهبودی یادآور شد: در استان آذربایجان‌شرقی با مشارکت اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی، اتاق صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادها یک سری دوره‌های آموزشی برای آشنایی سرمایه‌گذاران با ادبیات جدید سرمایه‌گذاری برگزار کرده‌ایم؛ در عین حال حمایت‌های دولت در قالب تسهیلات تکلیفی از بخش‌های خاص و اولویت‌دار صورت می‌گیرد که نرخ این تسهیلات هم ارزان‌تر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، ابراز داشت: سال گذشته در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین آقای استاندار و دکتر نوبخت، اعتبار 780 میلیارد تومان برای 41 طرح جهش تولید استان تصویب شد که در قالب تسهیلات ارائه شود و از این رقم دولت تامین 72 میلیارد تومان را به عنوان یارانه سود متعهد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در بخش تولید مشکلات زیاد است اما باید توجه کنیم در جامعه‌ای که تورم بالای 40 درصد را تجربه می‌کند وام 18 تا 20 درصدی خودبه‌خود شامل یارانه می‌شود و هر کس تسهیلاتی بگیرد حدود 20 درصد سود می‌کند.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار