سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

شهرداری تبریز بدهی به اشخاص و بانک‌ها ندارد

کد خبر : 1335
22:19
1400/05/13


شهردار تبریز با اشاره به اینکه هم اکنون هیچگونه بدهی به اشخاص و بانک‌ها نداریم، یادآوری کرد: این در حالی است که کشور در بدترین وضعیت اقتصادی و بیشترین تورم قرار داشت و در برخی مواقع در دوره های سه یا چهار ماهه در سال افزایش ۴۰۰ برابری قیمت‌ها روی می‌داد.


به گزارش سونیوز، ایرج شهین باهر، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در پایان دور چهارم شورا به علت فضای حاکم بر این شورا و شهرداری، اعتماد عمومی به این مجموعه سلب شده بود، افزود: در مدیریت جدید شهری در دور پنجم شورا برای اولین بار با شفاف سازی امور و در معرض عموم قرار گرفتن تمامی اطلاعات، قراردادها، آمار و امور مربوط به حوزه شهرسازی بر روی سایت این مجموعه که قبلا عدم انجام این کارها موجب ایجاد رانت برای برخی افراد در این مجموعه شده بود، گام های اساسی برای فسادزدایی در این مجموعه برداشته شد.

وی اظهار کرد:  اقدامات مدیریت شهری و شفاف سازی امور در دور پنجم شورا موجب برگشت اعتماد عمومی به این مجموعه و فسادزدایی در آن شد.  

وی با بیان اینکه بر اساس قانون شهرداری ۳۰۰ نوع ماموریت و وظیفه دارد، اظهار داشت: اثرگذاری اقدامات شهرداری در سطح جامعه بالا بوده و ارایه خدمات این مجموعه به شهروندان از بدو تولد آن ها شروع و تا زمان فوت ادامه می یابد.

شهردار تبریز با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی از جمله اقدامات مدیریت شهری در دور جدید بود، گفت: در طول تاریخ ایجاد شهرداری تبریز در هر دوره از مدیریت شهری تعدادی نیروی انسانی جدید به این مجموعه اضافه شده است و تنها در دوره مدیریت شهری جدید علاوه بر اینکه نیروی جدیدی به این مجموعه اضافه نشد بلکه یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز از آن ها کاسته شد ولی با این وجود در این دوره حتی یک نفر نیز از این مجموعه تعدیل یا اخراج نشد.

شهین باهر، ادامه داد: رویه مدیریت های گذشته در این مجموعه اخذ تسهیلات برای اجرای پروژه ها بود و بر این اساس بدهی های مختلفه به اشخاص و پیمانکاران و معوقات بانکی از دوره های قبلی بر مدیریت شهری جدید تحمیل شد ولی در این دوره علاوه بر اینکه تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه ها اخذ نشد بلکه حدود یک هزار میلیارد تومان از تعهدات و بدهی های معوقه پرداخت و تسهیلات بانکی تسویه شد.

 

۵۰ درصد ساخت و سازهای تبریز در داخل تراکم است

شهردار تبریز، با بیان اینکه ۵۰ درصد از ساخت و سازهای این شهر در داخل تراکم انجام شده است، گفت: شهرداری در این مناطق برای ساخت و ساز پروانه رایگان صادر کرده است و از شهرفروشی جلوگیری کرده است.

شهین باهر، ادامه داد: در این دوره تغییر کاربری فضای سبز انجام نشده بلکه برای اولین بار در سطح کشور چند کاربری مسکونی و تجاری در سطح شهر به فضای سبز تغییر کاربردی داده شده است.

وی ساماندهی حوزه مالی برای مبارزه با فساد و راه اندازی پنج سامانه برای ثبت تمام اموال و داشته های شهرداری را از دیگر اقدامات مدیریت جدید شهری اعلام و یادآوری کرد: در چهار سال اخیر بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال و املاک شهرداری به این مجموعه برگردانده، ثبت و اسناد آن ها اخذ شده که از جمله اخذ سند ساختمان ۱۲۰ ساله شهرداری است.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه در این راستا بیش از سه میلیون مترمربع سند مالکیت املاک شهرداری اخذ شده است، گفت: راه اندازی سامانه ثبت ماشین آلات، ثبت هزینه ها و موقعیت سنجی ماشین آلات شهرداری و حذف ماموریت های زاید داخلی و خارجی از اقدامات مدیریت جدید شهری است.

شهین باهر، اتمام پروژه های نیمه تمام را از اولویت مدیریت جدید شهری اعلام کرد و افزود: در چهار سال اخیر از اجرای پروژه های ویترینی جلوگیری و پروژه ها برای رفع نیاز عمومی اجرا شده و در این راستا حدود ۶۰ پارک احداث و ۵۶ مورد از آن ها افتتاح شده و چند پارک دیگر نیز آماده افتتاح است.

وی ارایه خدمات محله ای را راهگشای حل مشکلات در تمامی حوزه های شهری اعلام و یادآوری کرد: در این راستا در ۶۰ محله فضاهایی برای بازی و تفریح کودکان و ۱۶ میدان ورزشی برای فعالیت های ورزشی آنان ایجاد شده است.

شهردار تبریز اعلام کرد: کاشت یک میلیون درخت و درختچه در فضاهای سبز، انتقال پادگان ارتش و احداث ۱۰ هکتار پارک باغشمال و توافق برای احداث ۲۰ هکتار پارک در میدان تیر، مسیرگشایی در مناطق مختلف شهری، احداث زیرساخت های شهری و اجرا و تکمیل ۲۵ مورد کانال های هدایت آب های سطحی به طول ۱۳ کیلومتر، احداث چهار ایستگاه جدید آتش نشانی و و افزایش تعداد ایستگاه های آتش نشانی به ۲۳ مورد، ایجاد تاسیسات و نصب شیرهای هیبریدی در بازار تاریخی تبریز و خرید بسکت برای آتش نشانی از دیگر اقدامات شهرداری تبریز در چهار سال اخیر است.

شهین باهر، با اشاره به اجرای قطارشهری تبریز به عنوان مهمترین پروژه شهرداری، ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق و اعتبارات شهرداری برای این پروژه تزریق شده و در این مدت کل ایستگاه های خط یک به غیر از ۲ ایستگاه در فاز سه این خط تکمیل شده و خط یک تقریبا تمام شده است.

وی اجرای نهضت آسفالت و توزیع ۹۰۰ تا ۹۵۰ تن آسفالت در سطح شهر، ایجاد وردوی جدید به تبریز و افزایش تعداد ورودی های آن به پنج مسیر، اجرای مرکز پسماند با صرف ۲۰۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی پارک بزرگ یا حکم آباد، تزریق ۳۵ میلیارد تومان برای اجرای محوطه مقبره الشعرا، خرید ۱۳ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی، بازسازی ۳۸۶ دستگاه اتوبوس و خرید ۴۹ دستگاه مینی بوس را از دیگر اقدامات شهرداری اعلام کرد. 

شهین باهر، افزود: در دوره مدیریت جدید شهری ۲۴ هزار بسته معیشتی به ارزش هر کدام حدود یک میلیون تومان بین نیازمندان توزیع، ۲۰ کیلومتر پله گذاری در اراضی شیب دار محلات و کوچه های حاشیه نشین اجرا، ساخت کلید به کلید ۲۰۰ واحد مسکونی آغاز، ۱۸ پروانه هتل سازی صادر، ۱۰ دستگاه ماشین آلات جدید برف روبی خریداری و گوشت توزیعی از کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز شناسنامه دار شد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار