سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

۷۵ درصد زباله‌های تبریز به شکل غیراصولی جمع آوری می‌شود

کد خبر : 1263
13:46
1400/04/27


مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۵ درصد نحوه جمع‌آوری زباله از درب منازل در تبریز به صورت غیراصولی انجام می‌شود.


به گزارش سونيوز، حسن عباس‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: مدیریت پسماند در جامعه بیشتر روی دفن تمرکز کرده است که باید با برنامه‌ریزی دقیق مطابق قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه اجرایی آن، همچنین ایجاد زیر ساخت‌های فنی و بهداشتی به سمت مدیریت اصولی پسماندها حرکت کنیم.

وی افزود: امروزه موضوع جمع‌آوری و دفع پسماندها به طریقی مناسب که باعث کاهش خطرات مربوط به سلامتی انسان‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی شود، حائز اهمیت است.

عباس‌نژاد با اشاره به وجود ۵۹ مرکز دفن زباله شهری و روستایی در آذربایجان شرقی، گفت: بر اساس آخرین آمار میزان پسماندهای خانگی تولید شده در استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن در روز است که کلان‌شهر تبریز با تولید یک‌هزار و ۲۰۰ تن در روز بیشترین سهم میزان تولید زباله را در استان دارد و در سایر شهرهای استان نیز یک‌هزار و ۵۲۳ تن زباله در روز تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی مراکز دفن استان ضمن ساماندهی، باید نسبت به طراحی سیستم تصفیه شیرابه و شبکه پایش اقدام کنند، افزود: طرح تشدید نظارت‌ مراکز دفن پسماندهای مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ در دست اجرا بوده و پیگیری‌های لازم در راستای ساماندهی این مراکز در دست اقدام است.  

عباس‌نژاد گفت: پایش محل‌های دفن زباله استان در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ انجام شده و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و به‌روزرسانی آخرین وضعیت زباله‌گاه‌های استان، پیگیری‌های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست‌محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: پروسه تفکیک زباله در مبداء تنها حدود ۲۵ درصد است و باید برنامه‌ریزی لازم جهت تفکیک از مبداء توسط شهرداری‌های استان تا پایان سال ۱۴۰۰ به‌عمل آید.

عباس‌نژاد سرانه تولید زباله در میانگین جهانی را ۸۰ گرم و میانگین کشوری را ۸۲۰ گرم اعلام کرد که این میزان در شهر تبریز ۸۰۰ گرم و در آذربایجان‌شرقی ۵۶۰ گرم در روز است.

وی گفت: طرح‌های احداث و ساماندهی مراکز دفن پنج شهر استان در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و ساماندهی محل‌های دفن در چند شهر بزرگ استان شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب‌شیر و هریس در حال اجراست.  


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار