سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: صادرات مرغ نداریم

کد خبر : 1246
14:35
1400/04/24


رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تولید و مصرف مرغ در استان در وضعیت سر به سر قرار دارد، اعلام کرد: صادرات مرغ، به دلیل تعرفه بالا از استان انجام نمی‌گیرد.


به گزارش سونيوز، اکبر فتحی  در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره علت گرانی مرغ در تبریز توضیح داد: روزانه حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ تن مرغ در  آذربایجان شرقی کشتار می‌شود که همین میزان کشتار را می‌توان در بازار مشاهده کرد که چگونه بازار از مرغ اشباع شده و کمبودی از این نظر نداریم.

وی با بیان این‌که جوجه ریزی واحدهای مرغداری استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد افزود: در خرداد ماه امسال حدود چهار میلیون قطعه جوجه ریزی در آذربایجان شرقی انجام گرفت که اکنون نیز مرغ های همین دوره جوجه ریزی دربازار قابل مشاهده است.

وی با بیان این‌که مشکلی در تامین نهاده مرغداری های استان نداریم، ادامه داد: وضعیت واردات و تامین نهاده‌های مرغداری ها در ۲ هفته گذشته مطلوب شده و نهاده به دست مرغداران رسیده است؛ در این راستا فقط مشکل حمل بار در بنادر وجود داشت که آن نیز با همکاری دستگاه‌های امنیتی استان، اداره کل راهداری و شرکت طرف قرارداد حل شد و در طی حدود ۲ هفته گذشته مشکلی از این جهت هم نداشته ایم. 

فتحی بیان کرد: قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ در درب مرغداری، بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار کشور مبلغ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است، اما اکنون به دلیل نوسانات قیمتی در حمل بار، افزایش قیمت مصوب نهاده‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار و برخی عوامل دیگر این رقم به حدود ۱۹ هزار تومان افزایش یافته است. 

وی در خصوص وضعیت قیمت مرغ در آذربایجان شرقیز نیز گفت: تا روز شنبه شاهد افزایش قیمت فروش مرغ در بازار بودیم و حتی براساس شنیده‌ها قیمت فروش آن به حدود ۳۳ هزار تومان هم رسید، اما از روز شنبه قیمت‌ها کاهش یافته و تقریبا در حال رسیدن به جایگاه اصلی خود است و اکنون حدود ۲۷ هزار تومان می باشد.

وی با بیان این‌که باید بین قیمت مرغ زنده و بازاری هشت هزار تومان تفاوت وجود داشته باشد، تشریح کرد: اگر این تعادل حفظ نشود بازار به هم خواهد ریخت.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: فروش مرغ‌های قطعه بندی بسته بندی شده و بهداشتی در کارگاه های بسته بندی، مجاز و رایج بوده و بر اساس خواست مشتری فروخته می‌شود، زیرا براساس قوانین نیز حدود ۱۵ درصد مرغ کشتار شده می تواند قطعه بندی و فروخته شود اما فروش گوشت مرغ غیربسته بندی شده و قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها ممنوع است.

وی در خصوص وضعیت تولید و قیمت مرغ استان در روزهای آتی، گفت: با توجه به این‌که وضعیت بازار تهران بر بازار سایر استان‌ها تاثیر می‌گذارد، بنابراین پیش بینی وضعیت بازار مرغ آذربایجان شرقی در روزهای آتی چندان قطعی نیست اما می توان گفت که بر اساس وضعیت جوجه ریزی و تامین نهاده‌ها، حداقل تا یک ماه آینده مشکل خاصی در این حوزه نخواهیم داشت.

وی در خصوص ممنوعیت خروج مرغ از استان نیز اظهار کرد: بر اساس شیوه نامه‌ها، خروج مرغ از استان‌ها ممنوع نیست، ولس به دلیل طولانی بودن بروکراسی‌های اداری از جمله لزوم اخذ مجوز حمل و تخلیه برای مرغداران و مجوز تایید از سوی مقصد بار، معمولاً از طرف تولیدکنندگان رغبتی برای خروج مرغ از آذربایجان شرقی وجود ندارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار