سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

چالش تامین برق برای صنعت آذربایجان‌شرقی

کد خبر : 1234
15:26
1400/04/21


صنایع آذربایجان‌شرقی از سال ها قبل با چالش تامین نیروی برق برای راه‌اندازی واحدهای جدید و توسعه واحدهای موجود مواجه بوده‌اند و این مشکل در دو سه سال اخیر بیشتر شده است.


به گزارش سونيوز، اظهارات اخیر یونس ژائله، رییس اتاق بازرگانی تبریز، مبنی بر کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق در بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی، از جدی بودن مشکل و ضرورت اتخاذ تدابیر جدی برای عبور از آن در قالب اجرای برنامه های میان مدت و دراز مدت حکایت می کند.

اهمیت کمبود برق برای صنایع آذربایجان شرقی، به ویژه زمانی دوچندان می شود که بدانیم افشین روشن میلانی، مدیر عامل برق منطقه ای آذربایجان نیز از رشد سالانه چهار درصدی مصرف انرژی در این خطه سخن گفته است.

از سوی دیگر، تجربیات سال های اخیر نشان می دهد که در مواقع اوج مصرف برق در آذربایجان شرقی، نهادهای مسوول، بخش صنعت و تولید را به کاهش مصرف برای پیشگیری از بروز مشکل یا به حداقل رساندن قطعی برق می کنند، اما واقعیت این است که صنعت آذربایجان شرقی یک چهارم استان های هم تراز از قبیل استان فارس برق مصرف می کنند.  

کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به فرسوده بودن بخش عمده نیروگاه های آذربایجان شرقی، ساخت نیروگاه های جدید، به ویژه نیروگاه های تجدید پذیر را تنها راه برون رفت از مشکل کمبود برق در این خطه به طور عام و برای صنعت به طور خاص می دانند و بر لزوم اهتمام جدی برای فراهم کردن بستر جذب و جلب سرمایه گذاری های جدید در این حوزه راهبردی تاکید دارند.

با این نگاه، علی اصغر عباس زاده، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگاران از وجود طرح های های آماده سرمایه گذاری استان در حوزه انرژی خبر می دهد و از ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۹۰ مگاواتی و ۵۰۰ مگاواتی تجدیدپذیر در شهرک های صنعتی یا اطراف دریاچه ارومیه، ساخت نیروگاه بادی ۴۰۰ مگاواتی و یک نیروگاه دیگر در تبریز به عنوان برخی از آنها یاد می کند.  

صنعت آذربایجان شرقی ۱۰ هزار مگاوات کمبود انرژی دارد 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز از کمبود انرژی به عنوان یکی از چالش های بنیادین صنعت آذربایجان شرقی در شرایط فعلی و طرح های توسعه ای آن برای آینده نام می برد و توضیح می دهد: اکنون با کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه هستیم، در حالی‌که اگر ۷۰ واحد پرمصرف استان را تعطیل کنیم، حدود ۲۰۰ مگاوات صرفه جویی خواهد شد که سهم بسیار ناچیزی از کمبود را جبران خواهد کرد، لذا ما انتظار داریم برنامه‌ی مشخصی داده شود تا تکلیف بخش خصوصی و شهرک‌های صنعتی مشخص شود.

یونس ژائله اضافه می کند: تصور اینکه با تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی چه مشکلاتی در شهر و استان به وجود خواهد آمد، بسیار دشوار است و به همین دلیل باید برای آینده برق کشور برنامه جدی داشته ‌باشیم.

وی ادامه می دهد: با توجه به این ‌که در سال‌های قبل نیز با مشکل قطعی برق مواجه بودیم، سوال اصلی این است که چرا برای حل این مشکل اقدامی انجام ندادیم و چه ‌کار باید می‌کردیم که نکرده‌ایم.

ژائله تاکید می کند: باید تکلیف بخش خصوصی مشخص شود؛ اگر برنامه‌ای برای تولید برق وجود دارد همه باید ورود پیدا کنیم اما اگر قصد و نیتی وجود دارد که تولید برق،  انحصاری باشد در سال‌های بعد نیز با کمبود برق مواجه خواهیم شد که این‌ موضوع بی‌تدبیری محض است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه سدهای موجود برای تولید برق نبوده، بلکه برای بحث تامین آب کشاورزی هستند، افزود: ما در بحث اورهال کردن کارخانجات تولید برق در کشور به‌ موقع اقدام نمی‌کنیم و در کنار این‌موضوع عواملی مانند تحریم، نرسیدن بودجه، و غیره، مشکلاتی را در تولید و تامین برق به وجود آورده‌ است.

وی ادامه می دهد: سال گذشته قرار بود به مقدار ۱۲۰ مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی استان تولید شود حتی محل احداث نیروگاه نیز مشخص شد اما نمی‌دانیم به چه دلیل عده‌ای مخالف اجرای این مصوبه هستند.

ژائله تاکید دارد: قطعی برق منجر به فلج شدن صنایع استان می شود و اما اگر قرار است با قطعی برق در این بخش مواجه شویم، باید برخی امتیازات به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی داده شود.

وی می گوید: اگر قطعی برق اتفاقی خارج از اراده باشد، پس باید در مقابل آن یکسری امتیازات از بابت مالیاتی یا بیمه تامین اجتماعی برای صاحبان صنایع در نظر گرفته شود چرا که با وجود قطعی برق، واحدها همچنان باید نسبت به پرداخت حق بیمه و مالیات مبادرت بورزند که لازم است این تدبیر صورت گیرد که واحدها با وجود تعطیلی چگونه باید این هزینه ها را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید دستگاه های اجرایی یاریگر بخش تولید باشند، گفت: اینکه از همه طرف به بخش تولید و صنعت فشار وارد کنیم، قطعا این فشار، می تواند سبب اتفاقات ناگواری برای بخش صنعت شود که گریبان گیر کل جامعه خواهد شد. باید با مدیریت صحیح همه جانبه، این بحران را رد کنیم.

تعطیلی صنایع عواقب زیادی دارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز می گوید: ما تمامی دغدغه‌ها و مشکلات اصحاب صنایع آذربایجان شرقی  را درک می‌کنیم و چندین گزینه را برای جبران  مشکل قطعی برق بررسی کرده‌ایم که یکی از آنها این بود که هر شهرک صنعتی یک روز در هفته تعطیل شود، اما با این کار هم کمبود برق جبران نشد.

مسعود بنابیان اضافه می کند: با توجه به این‌که قطعی برق منازل و بیمارستان‌ها، مسائل و مشکلاتی را به وجود می‌آورد، در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که ۷۰ واحد صنعتی با مصرف بالای سه مگاوات، در دو هفته آینده تعطیل شود، اما رعایت آن برای صنایع مقدور نیست چراکه تعطیلی واحدهایی مانند مرغداری‌ها، واحدهای تولید لبنیات و سیمان صوفیان عواقب  زیادی را به دنبال خواهد داشت.

توازنی بین مصرف و تولید برق وجود ندارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با تایید کمبود برق در حوزه صنعت توضیح می دهد: میزان بارش های امسال ۲۸ درصد و روان‌آب ها و میزان آب سد ها ۴۰ درصد کاهش یافته و هوا نیز ۵/۴ درجه گرم‌تر شده است که براساس گزارش اداره‌ی کل هواشناسی استان، گرمای تبریز در خردادماه امسال در طول ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

محمدباقر هنربر با بیان اینکه نیروگاه آبی از مدار خارج شده و توازنی بین مصرف و تولید وجود ندارد، ادامه داد: آذربایجان قطب صنعتی کشور است و آقای استاندار نیز به شدت معترض وضعیت فعلی بوده و حتی در این زمینه تماس هایی با وزیر نیرو داشته است.

افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ مگاواتی آذربایجان شرقی به برق در تابستان 

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه ای آذربایجان با تایید مشکل کمبود نیروی برق در آذربایجان شرقی می گوید: هفت درصد مصرف برق این منطقه سالانه افزایش می یابد و بر این اساس ۲ تا ۳ درصد خلاء به وجود می آید که با صرفه جویی مردم در مصرف انرژی و توافق نامه های شرکت های برق جبران می شود.

افشین روشن میلانی با اشاره به این‌که مصرف برق آذربایجان‌شرقی حدود ۱۵۰۰ مگاوات است، تشریح می کند: از این میزان، ۳۰ الی ۴۰ درصد توسط بخش صنعتی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصول گرم سال از ساعت ۱۲ تا ۱۶ متوسط مصرف برق بسیار بالاست، اضافه می کند: چنانچه در این ساعت‌ها از وسایل برقی استفاده نکنیم و درجه وسایل سرمایشی و کولر بین ۲۲ تا ۲۴ تنظیم کنیم تا مصرف برق مدیریت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه مشترکان بخش صنعت متعهد شده اند پیک بار برق را ۳۰۰ مگاوات کاهش دهند تا از پاداش و مشوق‌های این صرفه جویی بهره مند شوند، یادآوری می کند: در فصل گرما این مقدار برق از یکی از کشورهای همسایه وارد می‌شود.

میلانی با بیان اینکه ۱۴ برابر صادرات برق در منطقه آذربایجان، واردات داریم،  اعلام می کند: مصرف برق تبریز نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه می دهد: حدود ۱۲۰ مگاوات نیروگاه‌های کوچک مقیاس در منطقه به تولید برق کمک می‌کنند.

وی تاکید می کند: ۱۵ هزار مگاوات تفاوت بین مصرف و تولید برق وجود دارد و ما برای جلوگیری از فروپاشی سیستم برق مجبور هستیم تمهیداتی انجام دهیم.

وی به تمامی واحدهای تولیدی و صنایع پیشنهاد می‌کند که اگر توانایی خرید ژنراتور را دارند، حتما این کار را انجام دهند و نسبت به خرید ژنراتور های گازی و گازوئیلی اقدام کنند.

در همین حال فرج نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه ۸۲۰ مگاوات نیاز مصرف برق آذربایجان شرقی است، اعلام کرد: ۲۵۰۰ مگاوات نیاز جدید استان در ایام تابستان است که باید توسط نیروگاه‌ها تأمین شود.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار