سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

انتقال زندان تبریز نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است

کد خبر : 1230
14:13
1400/04/21


رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر، سال‌ها به طول انجامیده است، گفت: اجرایی‌شدن این طرح نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها با اداره کل زندان‌های استان است.


به گزارش سونيوز،موسی خلیل اللهی  در گفت و گو با خبرنگاران، توجه به این موضوع را جزو اولویت های مهم و محوری دادگستری آذربایجان شرقی در سالجاری دانست و افزود: امسال انتقال زندان تبریز به محدوده خارج از شهر را با جدیت دنبال می کنیم.

وی اظهار کرد: پروژه انتقال زندان تبریز به خارج از شهر جزو پروژه های ملی است که علاوه بر دادگستری کل استان و اداره کل زندان ها،  سایر دستگاه ها همچون استانداری، راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز نیز باید وارد عرصه شده و همکاری های لازم را انجام دهند.

خلیل اللهی  از اختصاص ردیف بودجه خاص در قانون بودجه سالجاری کشور برای انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر خبر داد و یادآور شد: بر همین اساس اواخر سال گذشته پیمان عملیات اجرایی بخش هایی از زندان جدید امضا شد که امیدواریم با همکاری مسوولان اجرایی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مراحل این کار با سرعت بیشتری نسبت به سال های گذشته اجرایی شود.

وی با اشاره به مشکلات عدیده زندان مرکزی تبریز، یادآور شد: به واقع کارکردن در فضای کنونی این محل بسیار سخت و طاقت فرساست و به لحاظ فیزیکی مشکلات بسیار زیادی بر زندان تبریز حاکم است که تنها راه برون رفت از چنین وضعیتی انتقال آن به محل جدید و خارج از شهر می باشد.

خلیل اللهی ادامه داد: بر همین اساس طی ماه های اخیر و به دلیل نبود فضای فیزیکی مناسب کارگاه های فعال در زندان مرکزی تبریز به خارج از زندان منتقل شده است تا بدین ترتیب فضای نگهداری زندانیان در داخل مجموعه بیشتر شود.

وی انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر را به خواسته شهروندان دانست و گفت: با وجود اینکه سال هاست برای اجرایی شدن این پروژه تصمیم گیری شده است اما به علت کمبودهای بودجه ای و عدم تخصیص اعتبارات هنوز این پروژه عملیاتی نشده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این مجموعه اهتمام خاصی در سالجاری برای انتقال زندان تبریز دارد، اضافه کرد: طبق پیمان بسته شدن با پیمانکار طرح زندان جدید، هم اکنون  ساخت دیوارهای اتاق های محل جدید شروع شده و عملیات اجرایی آن از سال گذشته نسبت به سال های قبل تا حدودی تسریع شده است.

به گزارش سونيوز،  طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر که از ۲۴ سال قبل مطرح و مطالعات اولیه آن از سوی قوه قضائیه، استانداری آذربایجان‌شرقی و شهرداری تبریز آغاز شد، پس از سال‌ها به بوته بی توجهی سپرده شده و نتیجه‌ای نداشته است.

انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از محدوده شهری به عنوان یکی از مهم ترین خواسته های مردم از دولت های مختلف نه تنها می تواند بر زیبایی بصری شهر در محدوده های مشرف بر زندان بیافزاید، بلکه گام مهمی برای ارتقای امنیت روانی شهروندان تبریزی نیز محسوب می شود که متاسفانه برای این مطالبه هنوز پاسخی دریافت نشده است.

به رغم قول های مساعد استانداران، شهرداران و روسای دادگستری آذربایجان شرقی در طول سال های گذشته مبنی بر انتقال زندان،  شهروندان تبریزی همه روزه در گذر از بهترین منطقه تبریز باید نظاره گر این سازه زشت که بر کالبد شهر آرمیده، باشند.

هر چند زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت آن در بیش از نیم قرن قبل در خارج از شهر قرار داشت، اما به دلیل رشد سرسام آور شهرها در دهه های اخیر اکنون در یکی از حوزه های پر رفت و آمد شهر قرار گرفته و به دلیل واقع شدن در ورودی شهر از سمت شرق (تهران)، منظره ای ناهنجار به مجموعه شهری تحمیل کرده است.

ورود و خروج روزانه زندانیان با لباس های فرم و زنجیر به دست و پا، ازدحام جمعیت مقابل در ورودی و ایجاد ترافیک و گاهی مواقع تصادفات دلخراش، صحنه هایی از درگیری های لفظی و فیزیکی بین افراد شاکی و متشاکی و تبعات ناخوشایند ناشی از این وضعیت بر روح و روان شهروندان، لزوم انتقال زندان تبریز به خارج از شهر را دو چندان کرده است.

محل کنونی زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت که به ۵۰ سال قبل بر می گردد، به منظور پذیرش ۶۰۰ زندانی طراحی شده بود که هیچ تناسبی با جمعیت امروز این کلان شهر ندارد، اما اینکه زندان مرکزی تبریز با افزایش تعداد ساختمان ها به ظرفیت حداکثر دو هزار و ۵۰۰ نفر، هم اکنون افزون بر پنج هزار نفر زندانی را میزبانی می کند، دال بر وجود حجم انبوهی از مشکلات بهداشتی، درمانی، خدمات رسانی و سایر معضلات در این محل است.

زندان فعلی تبریز پس از انتقال به پارک تبدیل می‌شود

شهردار تبریز گفت: مکان زندان مرکزی تبریز پس از انتقال به خارج از شهر، به پارک و فضای سبز تبدیل خواهد شد.

ایرج شهین باهر شامگاه یکشنبه در حاشیه دیدار با مدیرکل جدید زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگاران،  افزود: در این دیدار مقرر شد جلسات مستمر برای تسریع در پروسه انتقال زندان تبریز برگزار شود.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای انتقال زندان تبریز به خارج شهر، اظهار کرد: شهرداری آماده همکاری لازم برای اجرای این طرح بوده و مدیرکل جدید زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان نیز برای همکاری با شهرداری اعلام آمادگی کرد.

شهردار تبریز گفت: همچنین شهرداری آماده همکاری با اداره کل زندان ها برای بهبود وضع موجود زندان فعلی تبریز تا زمان اجرای طرح انتقال زندان به خارج از شهر است.

شهین باهر ادامه داد: تلاش می شود طرح انتقال زندان مرکزی تبریز با همکاری شهرداری و سازمان های ذیربط همانند انتقال پادگان ارتش در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

به گزارش سونيوز، طرح احداث زندان جدید تبریز در «باباباغی» در شمال غرب این شهر با ظرفیت پنج هزار نفر از سال ۹۱ برنامه ریزی شده است.

این طرح با زیر بنای ۱۴ هزار مترمربع و با پیش بینی اعتبار ۶۴۲ میلیارد ریال کلنگ زنی شد و قرار بود ظرف ۳۰ ماه، عملیات ساخت فاز اول آن به اتمام برسد که پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال هنوز این اتفاق نیافتاده است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار