سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

انتقاد وزیر بهداشت از سیاه نمایی‌ها درباره شیوع کرونا

کد خبر : 1203
16:22
1400/04/14


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سیاه‌نمایی برخی افرد در خصوص وضعیت بیمارستان های سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت بیمارستانی خالی در این استان داریم.


به گزارش سونيوز، سعید نمکی روز دوشنبه در آیین افتتاح ۵۱ طرح دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه گذشت زمان حقیقت عریان را آشکار خواهد کرد، ادامه داد: همکارانم در پیک ویروس انگلیسی نیز یک روز هم نگذاشتند بیماران کرونایی و حتی غیرکرونایی بدون آی سی یو بمانند.

وی با بیان اینکه از نخستین روزهای درگیری با ویروس کرونا در این عرصه بوده و یک شب خواب راحت نداشته ام، گفت: در حالی که کشورهای پیشرفته و اروپایی در هفته های اول بروز ویروس انگلیسی زانو زدند و بیماران زیادی پشت درهای بیمارستان ها در این کشورها ماندند، اما در کشور ما بیماری به خوبی مدیریت شد و چنین صحنه هایی در هیچ نقطه ای از ایران اسلامی مشاهده نشد.

وزیر بهداشت گفت: با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا و به دلیل اینکه مبادا مردم نگران کمبود دارو شده و وحشت زده شوند این دروغ بزرگ آمریکا را که اذعان می کرد اقلام دارویی در فهرست تحریم قرار ندارند را آشکار نکردیم و نگذاشتیم مردم حتی یک روز سرگردان دارو باشند.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا با همکاری و همدلی بخش صنعت و شرکت های دانش بنیان داروها و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور ساخته و اکنون صادر می کنیم.

نمکی با اشاره به توانایی شرکت های پاستور و رازی در حوزه واکسیناسیون، اظهار کرد: چه غم انگیز است فردی که خود را اهل قلم می داند، بنویسد در کشوری که دوچرخه نمی سازیم چگونه می خواهند واکسن تولید کنند، این فرد یک ذره غیرت ملی ندارد در حالی که آنتی بادی واکسن های پاستور و رازی در بدنش می باشد توانمندی های داخلی را تکذیب می کند.

وی ادامه داد: واکسن کرونا بعد از یک سال زحمت بی وقفه در کشور تولید شده و اکنون به عنوان شمشین و هفتمین واکسن ساز بزرگ کرونا در جهان مطرح هستیم.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه برخی زحمات یکساله مدافعان سلامت و سازندگان دارو، تجهیزات و واکسن را نفی می کنند تا یک نفر را بزنند و برای این کار حقیقت را کتمان می کنند.

وی اضافه کرد: تیم بهداشت و درمان کشور پیک چهار کرونا را با عزت و عظمت مدیریت کردند بطوری که میزان مرگ و میر نسبت به پیک سوم یک دوم بوده است.

نمکی با اشاره به انتقاده هایی که انجام می گیرد، افزود: عده ای کلا با نظام مشکل دارند که حساب آنها جداست ولی عده ای که با من مشکل دارند و زحمات مدافعان سلامت را تخریب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی احساس کنم زحمات همکارانم در حوزه بهداشت و درمان به عنوان مدافعان سلامت زیر پا گذاشته می شود و خون شهدای سلامت مورد بی احترامی قرار می گیرد حتما پاسخ خواهم داد، من آمده ام تا روی مین بروم و از عملکرد خود نه بلکه از عملکرد همکارانم تمام و کمال دفاع خواهم کرد.

وی افزود: ۲ ماه پیش گزارش هایی رسید که سویه هندی در چند بخش از کشور دیده شده و بلافاصله به صورت شبانه روز تلاش کردیم آتش این گرفتاری کشور را نگیرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: ویروس های هندی، آمریکایی و آفریقای جنوبی از ۲ ماه گذشته وارد کشور شده و با تلاش شبانه روزی مدافعان ویروس را مهار کرده و نگذاشتیم اثرات سوء این موج باعث بی رونق شدن شرایط انتخابات شود.

وی تاکید کرد: برخی می خواهند اقدامات ما را زیر سوال ببرند برای این منظور درخواست کرده ام مهر محرمانه از تمامی نامه نگاری هایی که در مبارزه با کرونا انجام داده ام را بردارند تا من اقدامات انجام شده را رسانه ای کنم.

نمکی گفت: با وجود تلاش شبانه روزی مرزبانان و ناجا شاهد حضور برخی اتباع خارجی به صورت غیرقانونی در کشور هستیم که موجب می شود ویروس در کشور بچرخد.

وی با تاکید بر اینکه ما ابزاری برای زمین گیر کردن ویروس به جز جانفشانی مدافعان سلامت نداریم،  افزود: وقتی خیلی چیزها در اختیار ما نیست نمی توان موج پنجم را در یک منطقه محدود کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: برای اینکه موج پنجم را کنترل و مدیریت کنیم باید کلینیک های سرپایی و میزان بیمار یابی را افزایش دهیم و همچنین حساسیت کیت های آزمایشگاهی خودر را نسبت به ویروس هندی چک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درمان سرپایی که در فاز چهارم از آن نتیجه گرفتیم را فراموش نکنید و اگر مریض به منزل فرستاده می شود پیگیری های بعدی انجام و آمادگی تخت های بیمارستانی بیشتر شود.

نمکی با بیان اینکه در پاسخ به منتقدان گفت: همین که عالی ترین مقام کشور بارها مدافعان سلامت را مورد تقدیر قرار داده برای ما کافی است، مقام معظم رهبری در جایگاه ولی فقیه مسلمین، کادر سلامت و درمان را به عنوان مجاهد فی سبیل اللّه مورد خطاب قرار دادند که این بزرگترین افتخار است و نباید همکاران ما دلسرد شوند.

وی همچنین با بیان اینکه تبریز همواره در تاریخ این سرزمین شهر پیشتاز بوده، افزود: عباس میرزا اولین کسی بود که واکسن آبله را وارد کشور کرد و مردم تبریز اولین کسانی بودند که واکسن زدند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آذربایجان شرقی امروز به عنوان پیشتاز مدیریت کووید ۱۹ در بین استان های کشور مطرح است و در توسعه زیرساخت ها نیز جز استان های برتر کشور است.

وی گفت: با توجه به همجواری آذربایجان شرقی با استان های مرزی غرب کشور و مسیری که ویروس انگلیسی وارد کشور شد مدیریت خوبی در این استان انجام شده است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار