سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

هویت معماری و بافت تاریخی تبریز تخریب شده است

کد خبر : 1197
14:00
1400/04/13


سونیوز: رئیس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی تاریخی تبریز گفت: بخش زیادی از هویت معماری و بافت تاریخی تبریز تخریب شده و تنها بخش‌هایی از آن به صورت مواریث مادی باقی مانده است.


به گزارش سونيوز ،اکبر تقی زاده در جلسه علنی شورای اسلامی تبریز افزود: با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر اینکه حال تبریز و میراث فرهنگی آن خوب نیست، از این رو و با توجه به تجربه موفق در سال گذشته و حفظ فضای سبز، امسال برای ساماندهی میراث فرهنگی و حفظ و احیای بافت تاریخی تبریز سال حفظ و احیای هویت تاریخی تبریز نامگذاری شد.

وی با اشاره به جمع‌بندی این شورا برای توجه و احیای هویت تاریخی این شهر، اظهار کرد: اولین کار در این زمینه احیای هویت معماری و بافت تاریخی تبریز است و با توجه به اطلاعات به یادگار مانده از گذشته می‌توان از طریق دستاوردهای علمی به حفظ آنها پرداخت.

رییس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی تاریخی تبریز با اشاره به اینکه علاوه بر میراث مادی، مواریث معنوی بسیار زیادی در این شهر وجود دارد، گفت: باید از این ارزش‌ها را به نحوی به جامعه نشان داد تا آن ها در سطح استانی، ملی و حتی بین‌المللی مطرح و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

تقی زاده ادامه داد: در زمان کنونی در تبریز شهروندانی که در ۵۰ یا ۶۰ سال اخیر به تبریز آمده‌اند و یا قرن اخیر، شناخت کافی از این شهر و ارزش‌های نهانی تاریخی و فرهنگی آن ندارند و باید این ارزش‌ها احصا، آموزش و تبیین شود تا شهروندان با آگاهی از هویت شهر از آن ها حفاظت و پاسداری کنند.

وی یادآوری کرد: از دلایل عدم انسجام فعلی شهری این است که مردم را نتوانسته ایم به هم وصل کنیم به طوری که جمعیت ساخته‌ ساخته شده ولی جامعه ساخته‌ نشده است.

رییس شورای سیاستگذاری ستاد حفظ و احیای هویت فرهنگی تاریخی تبریز با تاکید بر ایجاد الفت و وحدت بین افرادی که در گذشته در تبریز بوده و افرادی که در قرن اخیر وارد و ساکن تبریز شده‌اند، گفت: این کار را می توان در قالب وفاق اجتماعی انجام داد.

تقی زاده با بیان اینکه باید روی گردشگری شهری تمرکز ویژه‌ای داشت،  افزود: در هر عرصه باید تلاش کرد تا سیاست‌های راهبردی را تعریف و سپس سیاست‌های اجرایی هر بخش را تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه دومین کار برای حفظ و احیای هویت معماری و تاریخی این شهر برنامه ریزی در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت است، اظهار داشت: این کار باید برای سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام شود.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار