سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز روی مدار وعده‌ها

کد خبر : 1172
16:39
1400/04/06


فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز که جزو بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های در حال ساخت کشور است و استفاده از پساب تولیدی آن به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه خواهد بود این روزها برای تکمیل روی مدار وعده‌ها چرخیده و امروز سرنوشت آن به تخصیص اعتبارات وعده نوبخت گره‌خورده است.


به گزارش سونيوز،  تصفیه‌خانه فاضلاب مدول دوم تبریز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ایجاد زیرساخت تصفیه فاضلاب در کشور تلقی شده و با توجه به مجموعه اقدامات مؤثر انجام شده در زمینه توسعه شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در شهر تبریز می‌توان گفت این پروژه تا افق ۱۴۲۵ قادر خواهد بود شبکه‌های جمع‌آوری داخل شهری و انتقال و تصفیه را در حد مطلوب و بر اساس برنامه ششم محقق کند.

این پروژه یکی از موضوعات مهم و اثرگذار در احیای دریاچه ارومیه است و از این بابت که قرار است پساب خروجی این تصفیه‌خانه بر اساس استانداردهای مطلوب به دریاچه ارومیه منتقل کند، بسیار حائز اهمیت است.

مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز منتظر اعتبار

علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب  آذربایجان شرقی در خصوص روند احداث مدول دوم تصفیه خانه تبریز اظهار داشت: تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال ۸۰ شروع به کار کرده است و فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز که جزء بزرگترین تصفیه‌خانه های در حال ساخت کشور است و فاضلاب  یک میلیون نفر را تصفیه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال ۹۵ با قراردادی به مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شده است، تاکید کرد: سویل بخش مایع بیش‌ از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم  از نوع STEP FEED بوده که این نوع فرایند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد.

وی مزایای فاز دوم تصفیه خانه را انتقال پساب آن برای مصارف صنعتی و همچنین دریاچه ارومیه دانست و گفت: این امر در احیای دریاچه سهم بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اعلام کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب مدول دوم تبریز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ایجاد زیرساخت تصفیه فاضلاب در کشور تلقی شده و با توجه به مجموعه اقدامات خوب و مؤثری که همکاران ما در آبفای استان در زمینه توسعه شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در شهر تبریز انجام داده اند می توان گفت این پروژه تا افق ۱۴۲۵ قادر خواهد بود شبکه‌های جمع‌آوری داخل شهری و انتقال و تصفیه را در حد مطلوب و بر اساس برنامه ششم محقق کند.

وی بیان اینکه جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر اظهار داشت: با توجه به اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز که استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ‌بر ۷۵ میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه انتقال یابد.

ایمانلو خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از دیگر اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تبریز در مورد فرآیند تصفیه طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، متذکر شد: فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت  و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.

اين گزارش حاکی است،  محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بیستم خرداد امسال در بازدید از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز با اعلام لزوم بهره برداری مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تا ۲۰ تیرماه نسبت به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تا یک هفته برای تکمیل طرح خبر داده بود که تا به امروز از این وعده خبری نیست.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار