سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

روز جهانی داستان کوتاه

کد خبر : 11647
13:20
1404/09/30


سونیوز: ۲۱ دسامبر، روز جهانی داستان کوتاه تنها یک مناسبت تقویمی نیست، بلکه یادآور قدرت شگفت‌انگیز روایت‌های کوتاه در به تصویر کشیدن شگفتی های زندگی در قالب لحظات کوتاه است. این ژانر ادبی، با توجه به ریتم سریع زندگی معاصر، همچنان زنده، مرتبط و ضروری است و به ما یادآوری می‌کند که گاهی بزرگ‌ترین حقایق را می‌توان در کوتاه ترین قصه‌ها یافت.


به گزارش آژانس خبری سونیوز، در سراسر جهان، علاقه‌مندان به ادبیات و نویسندگان، روز ۲۱ دسامبر را به پاسداشت هنر ظریف و تأثیرگذار «داستان کوتاه» گرامی می‌دارند. این روز جهانی، فرصتی است برای تأمل در اهمیت این قالب ادبی که با وجود مختصر بودن، توانایی شگفت‌انگیزی در بازتاب ژرفای تجربه‌های انسانی، به تصویر کشیدن برش‌هایی تند و تأثیرگذار از زندگی و برانگیختن احساسات و تفکر در خواننده دارد. 

ریشه‌های داستان کوتاه مدرن به اوایل قرن نوزدهم و به دو چهره شاخص بازمی‌گردد: ادگار آلن پو در آمریکا و نیکلای گوگول در روسیه. این دو را پدران این ژانر ادبی می‌دانند. آلن پو تعریف مشهوری از داستان کوتاه ارائه داده است: «روایتی که بتوان آن را در یک نشست (بین نیم تا دو ساعت) خواند. همه جزئیات آن باید پیرامون یک موضوع باشد و یک اثر را القا کند». این تعریف، بر وحدت موضوع و تأثیرگذاری متمرکز این گونه ادبی تأکید دارد.

پرفروش‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های داستان کوتاه
کتاب‌های زیر از جمله آثاری هستند که نه تنها با استقبال گسترده خوانندگان مواجه شده‌اند، بلکه به دلیل کیفیت ادبی بالا، به عنوان آثار کلاسیک و درسی در این حوزه شناخته می‌شوند.

نویسندگان ایرانی:
· یکی بود یکی نبود از محمدعلی جمال‌زاده: بسیاری این مجموعه را سرآغاز داستان‌نویسی کوتاه مدرن فارسی می‌دانند. داستان‌های این کتاب با نگاهی طنزآمیز و انتقادی به زندگی و رسوم مردم ایران در اوایل قرن حاضر می‌پردازد.

· زنده‌به‌گور و سه قطره خون از صادق هدایت: هدایت از پیشگامان ادبیات مدرن ایران است و داستان‌های کوتاه او، که اغلب رنگوبویی از پوچ‌اندیشی و کاوش در روان آدمی دارند، تأثیری ماندگار بر نویسندگان پس از خود گذاشتند.

· عزاداران بیل از غلامحسین ساعدی: این مجموعه شامل هشت داستان به هم پیوسته درباره روستایی خیالی به نام «بیل» است و ترکیبی از رئالیسم و رئالیسم جادویی را به نمایش می‌گذارد.

· خیمه‌شب‌بازی و انتری که لوطی‌اش مرده بود از صادق چوبک: چوبک با نثری ناتورالیستی و توجه به جزئیات زشت و تلخ زندگی اقشار فرودست جامعه، سبک منحصربه‌فردی در داستان‌نویسی فارسی خلق کرد.

· به کی سلام کنم؟ از سیمین دانشور: این مجموعه داستان، شخصیت‌های ملموس و روایت‌های روانی دارد که زندگی و دغدغه‌های بخش‌های مختلف جامعه را نشان می‌دهد.

نویسندگان خارجی:
· دوبلینی‌ها از جیمز جویس: این مجموعه، تصویری واقع‌بینانه و اغلب ناامیدانه از زندگی مردم دوبلین در اوایل قرن بیستم ارائه می‌دهد.

· نه داستان از جی. دی. سلینجر: سلینجر در این مجموعه به مضامینی مانند جنگ، بیگانگی و جستجوی معنا در زندگی می‌پردازد.

· زندگی عزیز از آلیس مونرو: برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۳، استاد مسلم داستان کوتاه معاصر است. داستان‌های او اغلب درباره زندگی‌های به ظاهر عادی زنان در کاناداست که لایه‌های پنهان پیچیده‌ای دارند.

· کلیسای جامع از ریموند کارور: کارور از پیشگامان مکتب مینیمالیسم در داستان‌نویسی است و داستان‌هایش بر لحظات ساده اما سرنوشت‌ساز زندگی افراد معمولی متمرکز است.

· بهترین داستان‌های کوتاه چخوف: آنتوان چخوف را بی‌اغراق استاد مسلم و یکی از مهم‌ترین معماران داستان کوتاه در تاریخ ادبیات می‌دانند. داستان‌های او نگاهی عمیق و انسانی به زندگی شخصیت‌هایش دارد.



نویسندگان معروف داستان کوتاه
علاوه بر نویسندگان نام‌برده شده در بالا، نویسندگان شاخص دیگری نیز در غنای این ژانر نقش داشته‌اند:

· نویسندگان ایرانی: بزرگ علوی، هوشنگ مرادی کرمانی، ابراهیم گلستان، رسول پرویزی، فریبا وفی، و مصطفی مستور از جمله این چهره‌ها هستند.

· نویسندگان خارجی: ارنست همینگوی، فرانتس کافکا، خورخه لوئیس بورخس، شارلوت پرکینز گیلمن، فلانری اوکانر، و هاروکی موراکامی از جمله نویسندگان مؤثر در این حوزه محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های کلیدی داستان کوتاه
داستان کوتاه با سایر قالب‌های روایی مانند رمان تفاوت‌های ماهوی دارد. ویژگی‌های اصلی آن عبارتند از:

· ایجاز و حجم محدود: مهم‌ترین ویژگی داستان کوتاه، ایجاز است. نویسنده باید روایت خود را در تعداد کلمات محدود (معمولاً بین ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کلمه، اگرچه حد دقیقی ندارد) بگنجاند و به موضوعات حاشیه‌ای نپردازد.

· وحدت موضوع و تأثیر: داستان کوتاه معمولاً حول یک حادثه، ایده یا احساس واحد می‌چرخد و همه اجزای داستان باید در جهت ایجاد یک تأثیر واحد و متمرکز بر خواننده کار کنند.

· شخصیت‌پردازی متمرکز: در داستان کوتاه فرصت برای پرداختن مفصل به سیر تحول و تکامل شخصیت‌ها وجود ندارد. 

شخصیت‌ها اغلب در یک لحظه بحرانی یا برهه‌ای سرنوشت‌ساز از زندگی خود نشان داده می‌شوند.

· اقتصاد در عناصر داستانی: تعداد شخصیت‌ها، صحنه‌ها و خطوط داستانی معمولاً محدود است. هر دیالوگ، توصیف یا صحنه باید نقشی ضروری در پیشبرد داستان یا شناخت شخصیت ایفا کند.

· پایان بسته یا تاثیرگذار: پایان‌بندی در داستان کوتاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک پایان خوب می‌تواند برگ برنده داستان باشد و مفهومی عمیق را به خواننده القا کند، حالتی از روشنگری (اپیفانی) ایجاد کند یا در ذهن خواننده باقی بماند.

در نهایت می توان چنین گفت در عصری که زمان به کمیاب‌ترین کالا بدل شده، داستان کوتاه همچون مأمنی است که می‌توان در فرصتی کوتاه، در دنیای کلمات و تخیلات غرق شد و از زندگی روزمره فاصله گرفت.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار