سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش کیامکی آذربایجان‌شرقی مهار شد

کد خبر : 1163
13:18
1400/04/05


آتش‌سوزی در پناهگاه حیات‌ وحش «کیامکی» شهرستان جلفا با تلاش محیط‌ بانان آذربایجان‌شرقی مهار شد.


به گزارش سونيوز، اداره حفاظت محیط زیست جلفا روز شنبه با اعلام این خبر افزود: شب گذشته در پی گزارش آتش‌سوزی در ارتفاعات خرمسر در پناهگاه حیات‌وحش «کیامکی»، منطقه مابین شهرستان جلفا و خاروانا، نیروهای محیط‌بانی محیط‌زیست جلفا به منطقه اعزام و ساعت ۲ بامداد موفق به اطفاء حریق شدند. 

در این حادثه، حدود ۱۰ هکتار از پوشش گیاهی استان آذربایجان شرقی از بین رفت. 

این آتش‌سوزی که در ارتفاعات منطقه سخت گذر و بکر پارک ملی کیامکی روی داده بود، با تلاش نیروهای محیط‌بانی اداره محیط‌زیست شهرستان جلفا، منابع طبیعی، شورا و بخشداری خاروانا و همکاری تعدادی از مردم محلی ساعت ۲ بامداد خاموش و عملیات لکه‌گیری و ایمن‌سازی محل حادثه انجام شد.

علت حادثه از سوی اداره حفاظت محیط زیست جلفا در حال بررسی است، اما گفته می شود بی‌احتیاطی چوپانان منطقه باعث بروز این آتش‌سوزی شده است.

پناهگاه حیات وحش کیامکی در آذربایجان شرقی در محدوده شهرستان های مرند و جلفا واقع شده و وسعت آن در ۹۵ هزار و ۷۴۲ هکتار می باشد؛ «کیامکی» از سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسید و از سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

نوسانات ارتفاع در این منطقه از ۵۴۰ متر در ساحل رودخانه ارس تا سه هزار و ۴۱۴ متر در کوه «کیامکی داغ» متغیر است؛ میانگین سالانه دما در منطقه ۱۱ درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه ۲/۳۳۶ میلی متر می باشد.

رودخانه ارس از مرز شمالی منطقه عبور می کند و این منطقه دارای بیش از ۳۶۱ گونه گیاهی و بیش از ۲۵۷ گونه جانوری شامل ۳۹ گونه پستاندار و بیش از ۱۵۴ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی می باشد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار