سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

برای فرد گرمازده استامینوفن ندهید

کد خبر : 1151
16:50
1400/04/02


رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز گرمازدگی از شهروندان خواست از فعالیت سنگین و طولانی طول روز خودداری و با مشاهده علائم اقدامات اولیه را شروع کنند.


به گزارش سونيوز ،فرزاد رحمانی امروز در گفت‌وگويي اظهار كرد: علائم اولیه گرمازدگی را سردرد، سرگیجه، تعریق، گیجی، افت فشار، ضعف،کم ادراری،گرفتگی عضلانی وتهوع و کاهش هوشیاری عنوان کرد و اظهار داشت: گرمازدگی یک وضعیت اورژانسی تلقی می‌شود و چنانچه این علائم در فردی مشاهده شد، باید اقدامات زیر از جمله به پشت دراز کشیدن و قراردادن پاها بالاتر از سطح بدن، مایعات خنک و در صورت هوشیار بودن، استفاده از پنکه برای خنک کردن بدن؛ در آوردن لباس‌ها و استفاده از دستمال خیس و خنک در زیربغل و کشاله ران و پیشانی انجام گیرد و به هیچ وجه از استامینوفن برای کاهش تب استفاده نشود.

وی ادامه داد: یک قاشق چایخوری نمک  داخل یک لیتر آب کمک موثری بهبود وضعیت بیمار می‌کند و حتما عضلات دچار گرفتگی را در وضعیت استراحت قرار داده و از جابه‌جائی آن خودداری کنید.

 لازم به توضیح است، در حالت طبیعی تعریق و تبخیر باعث حفظ دمای طبیعی بدن می‌شود ولی شرایطی از جمله قرار گرفتن در هوای گرم که منجر به افزایش دمای بدن بیش از 38درجه می‌شود و باید فوری اقدامات درمانی اولیه تا بهبودی انجام و در صورت نیاز از اورژانس 115کمک بخواهید.

خاطرنشان می‌شود، استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب تاثیر مناسبی دارندو مصرف مایعات مناسب حتی درصورت تشنه نبودن در روزهای گرم فراموش نشود.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار