سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

چندوچون پیشگیری از سرقت منزل

کد خبر : 1143
21:05
1400/04/01


پیشگیری از موثرترین راه‌های مبارزه با وقوع جرم از جمله سرقت منزل به شمار می‌رود تا جایی که نه تنها در دیدگاه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک حقوق کیفری بلکه در نظام‌های سنتی نیز با درجه اهمیت بالا مورد توجه قرار می‌گیرد.


به گزارش سونيوز، پیشگیری از سرقت منزل را می‌توان از دو زاویه مختلف بررسی کرد؛ از یک سو عذاب ناشی از کیفر، جزو عوامل بازدارنده برای سارقان به شمار می‌رود که تاثیرگذاری آن بر عهده دستگاه قضایی است و از سوی دیگر پیشگیری از سوی مردم سدی در برابر سرقت و مالباختگی آنان محسوب می‌شود که به آموزش‌های مستمر نیاز دارد.

بر همین اساس پیشگیری خواسته یا ناخواسته به کلیدواژه‌های «آموزش» و «یادگیری» گره خورده و با گسترش شهرنشینی در دهه‌های اخیر، آموزش رفتارهای مناسب و مرتبط با زندگی شهرنشینی به یکی از نیازهای اساسی تبدیل شده است. 

توصیه‌های پیشگیرانه پلیس مراغه

فرمانده انتظامی مراغه با اشاره به تاثیر رفتار شهروندان در پیشگیری از سرقت منزل، می‌گوید: حفاظت فیزیکی منزل باید کامل شود و به همین دلیل استفاده از نرده و حفاظ برای پنجره‌ها، دیوار حیاط و نصب درب ضدّسرقت ضروری است.

سرهنگ «توحید فارسی» تجهیز منزل به دزدگیر و دوربین مداربسته را توصیه کرده و تاکید می‌کند که مردم نباید وجه نقد، اشیای قیمتی، طلا و جواهر را هنگام ترک منزل جا بگذارند.

وی تاکید می‌کند که مردم در به کارگیری خدمه، پرستار کودک و نظافتچی دقّت کرده و افراد مطمئن را استخدام کنند؛ ضمن آنکه از بازکردن درب منزل بر روی اشخاص مشکوک که تحت عنوان میهمان سایر واحدهای مجتمع، تعمیرکار، تاسیساتی و غیره مراجعه می‌کنند، قبل از شناسایی و اطمینان کامل خودداری کنند.

تصور غلط از زمان سرقت نداشته باشیم

فرمانده انتظامی مراغه می‌گوید: تصوّر اینکه سرقت منزل در نیمه‌های شب انجام می‌شود، درست نیست زیرا بیشترین سرقت‌های منزل در اوایل شب و از زمان غروب آفتاب تا نیمه شب و طی فاصله کوتاه صورت می‌گیرد.

به گفته «سرهنگ فارسی» سارقان برای سرقت منزل به هر نحو ممکن از عدم حضور ساکنان اطمینان حاصل می‌کنند و مردم باید در این زمینه آگاه باشند.

وی همچنین مردم را به داشتن نگاه پیشگیرانه دعوت می‌کند و ادامه می‌دهد: هنگام خروج از منزل از قفل و بسته بودن درب‌های ورودی، تراس، پشت‌بام و پنجره‌ها مطمئن شوید و از بازگو کردن برنامه سفر خود نزد افراد ناشناس و غیرمطمئن پرهیز کنید.

فرمانده انتظامی مراغه از مردم می‌خواهد نسبت به تماس‌های مشکوک حساس شوند و اضافه می‌کند: صدای زنگ منزل و سوالات بی‌مورد توسط افراد ناشناس را زنگ خطر تلقی کنید.

«سرهنگ فارسی» این را هم بیان می‌کند که توقف بدون علت خودروهای سواری مشکوک در نزدیکی منزل که معمولا سه یا چهار سرنشین دارد، قابل بررسی است و باید به پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شود.

توصیه‌های مربوط به چفت و بست منزل

فرمانده انتظامی مراغه می‌گوید: دوره و زمانه گذاشتن کلید منزل زیر جاکفشی، داخل کفش، گلدان و غیره گذشته است و مردم  باید توصیه‌های پیشگیرانه را از طریق رسانه‌ها یاد بگیرند.

«سرهنگ فارسی» توصیه می‌کند که مردم به هنگام خروج از منزل از قفل بودن درب تراس اطمینان حاصل کرده و از قرار دادن کلید بر روی آن خودداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: هیچگاه کلید گاوصندوق را در محل قابل دسترس قرار ندهید و در حد امکان آن را همراه داشته باشید.

نقش آموزشی رسانه در پیشگیری از سرقت

امروزه رسانه به میدان‌ها و نهادهای اجتماعی دیگر نیز گسترش یافته است و از نقش آموزشی آن به ویژه رسانه‌های دیجیتال می‌توان برای پیشگیری از سرقت نیز بهره برد. 

اگر تا چند وقت پیش آموزش‌های حضوری و ارسال پیام‌های هشدار تنها راهکار برای آموزش شهروندان در خصوص پیشگیری از سرقت به شمار می‌رفت، امروزه گسترش رسانه‌های دیجیتال موجب شده است تعامل کنشگران دیگر هم در حوزه عمومی و هم در حوزه خصوصی به راحتی از داخل منزل خود فرد ممکن شود.

اکنون بستر مناسبی برای آموزش و پیشگیری از جرائم مختلف از جمله سرقت فراهم است اما تولید محتوای جذاب و انتشار آن در رسانه‌های دیجیتال همچنان یک چالش اساسی به شمار می‌رود؛ چالشی که به منابع مالی ویژه برای متولیان امر و تخصص و مهارت رسانه‌ای نیاز دارد تا تاثیر آن در سطح جامعه نمایان شود. 


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار