سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

پرده آخر «روزی روزگاری ایران»: ماهدخت، روایت زنی در قلب انقلاب!

کد خبر : 10974
11:37
1404/05/26


سونیوز : آیا سه‌گانه ناتمام «روزی روزگاری ایران» سرانجام با عشقی در دل انقلاب به پایان می‌رسد؟ تینا پاکروان، پس از نقش‌آفرینی زنان تاریخ‌ساز در «خاتون» و «تاسیان»، این بار دوربین خود را به سوی قلب تپنده مشروطه نشانه رفته تا با «ماهدخت»، نه تنها مثلث طلایی روایتش را کامل کند، بلکه یک بار دیگر ثابت کند زنان ایران تاریخ ساز ‌ هستند، حتی اگر در حاشیه کتاب‌ها مانده باشند. حالا نوبت شنیدن صدای «ماهدخت» است؛ صدایی که در غوغای انقلاب گم شده بود.


به گزارش آژانس خبری سونیوز، پس از استقبال چشمگیر مخاطبان از  دو اثر موفق تاریخی «خاتون» و «تاسیان» در قالب سه‌گانه «روزی روزگاری ایران»، اکنون نوبت به پرده نهایی  این سریال تاریخی می‌رسد. تینا پاکروان، کارگردان نام‌آشنای سینما و تلویزیون، با کوله باری از  هنر و تجربه، سومین و آخرین فصل از این روایت تاریخی را با عنوان «ماهدخت» کارگردانی خواهد کرد. 

این بار، دوربین‌ پاکروان مخاطبان را به قلب یکی از پرالتهاب‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر ایران، یعنی  جنبش مشروطه می‌برد. داستان «ماهدخت» از آستانه این انقلاب مردمی آغاز می‌شود و فرازونشیب‌های آن را تا تحقق انقلاب مشروطه پی‌می‌گیرد، و بار دیگر، محوریت این روایت گسترده بر دوش یک  زن جوان است، موضوعی که تینا پاکروان در قرار دادن شخصیت‌های زن قدرتمند در کانون روایت‌های تاریخی‌ نگاهی متفاوت را به بیینده القا می کند.
 
پاکروان که فعالیت حرفه‌ای خود را از دهه هفتاد شمسی با فیلم‌های کوتاه آغاز کرد، مسیری طولانی و پربار را با تجربه‌اندوزی در نقش‌های متنوعی چون دستیار کارگردان، برنامه‌ریز، بازیگر، مدیر تولید، فیلمنامه‌نویس و چهره‌پرداز پیموده است. 

موسسه فرهنگی هنری فصل هنر، مشاور و مجری پروژه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و تبلیغاتی شماست. موسسه فرهنگی هنری به عنوان جامع ترین موسسه فرهنگی هنری شمالغرب کشور و اولین شرکت خلاق در حوزه صدا و تصویر با شعار « فقط تصور کن... ! » ، ایده ها و تصورات شما را ممکن می سازد.

           ارتباط با موسسه فرهنگی هنری فصل هنر/ کلیک کنید.


آموختن از هنرمندان فیلمساز مطرحی  چون بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی، او را به یک فیلمساز بسیار موفق و موقعیت شناس  تبدیل کرده است. پاکروان در سال ۱۳۹۲ با ساخت اولین فیلم سینمایی‌ خود «خانوم»  فیلمسازی حرفه ای را تجربه کرد . عبور از سینما به تلویزیون با آثاری چون «نیمه‌شب اتفاق افتاد» و «تهران لس‌آنجلس» او را برای ورود به عرصه پرچالش سریال‌های تاریخی آماده کرد. 

اکنون، پس از استقبال گسترده از «خاتون »  بعد از جنگ جهانی دوم و «تاسیان» در آستانه انقلاب ۵۷ نوبت به «ماهدخت» انقلاب مشروطه رسیده تا مثلث طلایی این تینا پاکروان تکمیل شود.

برای تینا پاکروان، نقش زن در این روایت‌ها فراتر از یک شخصیت‌پردازی صرف است؛ این یک باور عمیق و فلسفی است. او با تأکید بر این جمله که  «زن یعنی مادر» به پیوند ناگسستنی زن و مفهوم وطن اشاره می‌کند: «ما می‌گوییم مام وطن و اصلاً مگر می‌شود به آن فکر نکرد؟ هیچ مردی بدون زن به وجود نمی‌آید و کامل نمی‌شود.» این دیدگاه، کلید فهم رویکرد او در ساخت این سه‌گانه است.

 «خاتون»، «تاسیان» و اکنون «ماهدخت»، هرکدام روایتگر مقاومت، عشق، رنج و قدرت زنان ایرانی در بسترهای تاریخی متفاوت اما به هم پیوسته هستند. به‌ویژه «ماهدخت» راوی ترکیبی جذاب از یک درام عاشقانه شخصی است که در کوران توفان بزرگ اجتماعی و سیاسی انقلاب مشروطه رقم می‌خورد.

اکنون همه منتظر سریال جدید تینا پاکروان هستند. آیا «ماهدخت» می‌تواند همانند دو اثر قبلی بدرخشد و حتی از آن‌ها پیشی بگیرد؟ آیا این کارگردان موفق، با تکیه بر هنر ، تجربه، روانشناسی و جامعه شناسی قادر خواهد بود پیچیدگی‌ها و شور انقلابی دوره مشروطه و در عین حال عشق و دغدغه‌های یک دختر جوان در آن برهه حساس را به تصویری ماندگار و تأثیرگذار تبدیل کند؟ انتظار برای پاسخ به این پرسش‌ها، با اعلام ساخت «ماهدخت» به اوج خود رسیده است. 

اکنون‌  آخرین ضلع سه‌گانه «روزی روزگاری ایران» در راه است، و این پایان‌، روایتی است از عشق در دل انقلاب اول که تاریخ ایران را متفاوت از کتاب های تاریخ به تصویر می کشد.

نویسنده : سونیوز
پژوهشیار