زنان عکاس دوره قاجار : آلبومهای دوره ناصری که در آلبومخانه کاخ گلستان نگهداری میشود، آثاری از این زنان عکاس که بهصورت تفننی به عکاسی میپرداختند، دیده میشود. نخستین زنی که بهصراحت به عکاسی او اشاره شده، عزتملک خانم، ملقب به اشرف، همسر محمدحسنخان اعتمادالسلطنه است. اعتمادالسلطنه در کتاب ارزشمند خود، انطباعات دوران ناصری، بارها به مهارت او در عکاسی اشاره کرده است. از دیگر عکاسان زن این دوره میتوان به زنان خانواده معیرالممالک اشاره کرد. با توجه به آشنایی معیرالممالک با فن عکاسی و وجود عکاسخانهای مجهز در منزل شخصی او، زنان این خانواده نیز امکان تجربه عکاسی را داشتند. همچنین دو زن دیگر در دوران ناصری به نامهای فاطمه سلطان خانم (همسر میرزا حسنعلی عکاس) و عذرا خانم (همسر آقا یوسف عکاس) که هر دو از عکاسباشیهای شاه بودند، به عکاسی میپرداختند. علاوه بر اینها، همسر و دختر آنتوان خان سوریوگین، عکاس نامدار دوران ناصری تا عهد رضاشاه، نیز از نخستین زنان عکاس ایران بهشمار میروند.
عکاسی تنها سه سال پس از اختراع آن توسط لوئی داگر (183سال پیش) به ایران راه یافت و توسط پادشاهان قاجار، مأموران خارجی، فارغالتحصیلان دارالفنون، عکاسان اقلیتهای دینی و هنرمندان متأثر از جریانهای جهانی گسترش پیدا کرد. این هنر ابتدا محدود به دربار و حرمسرا بود، اما به تدریج کاربردهای بومینگاری، مستندسازی و معماری یافت. با وقوع مشروطیت، عکاسی مطبوعاتی و جنگی رونق گرفت. در دوره پهلوی اول، تمرکز بر مستندسازی پروژههای عمرانی مانند راهسازی و دانشگاهها بود، درحالی که در دوره پهلوی دوم (تا پیش از کودتای ۲۸ مرداد) عکاسی مطبوعاتی اوج گرفت. پس از آن تا انقلاب ۵۷، عکاسی در حوزههای تبلیغاتی، سینمایی، معماری و توریستی توسعه یافت. انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، عکاسی انقلابی، جنگی و اجتماعی را برجسته کرد. نقطه عطف این مسیر، تأسیس رشته عکاسی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۲ با پذیرش 30 دانشجو بود که تحولی علمی در این هنر ایجاد نمود. موسسه فرهنگی هنری فصل هنر، مشاور و مجری پروژه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و تبلیغاتی شماست. موسسه فرهنگی هنری به عنوان جامع ترین موسسه فرهنگی هنری شمالغرب کشور و اولین شرکت خلاق در حوزه صدا و تصویر با شعار « فقط تصور کن... ! » ، ایده ها و تصورات شما را ممکن می سازد. ارتباط با موسسه فرهنگی هنری فصل هنر/ کلیک کنید.