سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

عکاس پیشکسوت تبریز درگذشت

کد خبر : 1090
15:44
1400/03/12


«خسرو فرزین»، پیشکسوت هنر عکاسی تبریز در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.


به گزارش سونیوز، خسرو فرزین متولد ۱۳۱۰ شمسی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی بود که از ۱۰ سالگی عکاسی را آغاز کرد؛ این عکاس قدیمی را مردم تبریز و گردشگران تفرجگاه تاریخی و کهن «ائل گولی» تبریز به خوبی می شناختند. 

این عکاس پیشکسوت تبریزی، عکاسی از چهره های نامی همچون آیت الله رفسنجانی، آیت الله شبستری ، علی دایی و برخی از بازیگران قدیمی و بیشتر استانداران آذربایجان شرقی، چهره های سیاسی، ورزشی و هنری کشور را در کارنامه خود داشته است.

وی به مدت بیش از پنج دهه در تفرجگاه تاریخی «ائل گوی» تبریز، مرجع مردم و گردشگران در ثبت خاطرات شان از حضور در این محل بود. 

چند نسل از تبریزی ها از مرحوم فرزین به دلیل گرفتن عکس های یادگاری، خاطرات فراوانی به یاد دارند. 

او در طول این سال های طولانی در گرمای تابستان و سرمای زمستان، یار غار مشتریان پر و پاقرص تفرجگاه «ائل گولی» تبریز بود و کمتر تبریزی و یا گردشگری را در دهه های گذشته و تا ظهور و رواج عکاسی دیجیتال، می توان سراغ گرفت که در قاب دوربین مرحوم فرزین عکسی از او و خانواده اش ثبت نشده باشد. 

شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی تبریز و آذربایجان نیز در طول دهه های گذشته، سوژه عکاسی این پیشکسوت عکاسی بودند و عکس های وی از آنان در گوشه و کنار «ائل گولی» زینت بخش آلبوم های عکس خانوادگی است. 

مرحوم فرزین به عنوان یک «هنرمند عکاس» مردمی، محل رجوع جراید آذربایجان شرقی نیز بود و تصاویری از وی بدون نام و نشان در شماره هایی متعددی از نشریات این خطه در طول ۵۰ سال گذشته چاپ شده است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار