سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

پنجاهمین سال بهره‌برداری مشترک از سد ارس جشن گرفته می‌شود

کد خبر : 1077
16:18
1400/03/09


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: با حضور وزرای نیرو و انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، پنجاهمین سال بهره‌برداری مشترک از سد ارس جشن گرفته می‌شود.


به گزارش سونیوز، یوسف غفارزاده اظهار کرد: رودخانه های مرزی و بهره برداری مشترک دولت ها از این منابع آبی بسیار اهمیت دارد و بهره برداری دوستانه ایران و آذربایجان از سد ارس در دوران های مختلف تاریخی و تحت حکومت های متفاوت، حاصل تعامل سازنده و مثبت است.
وی افزود: نیم قرن بهره برداری دوستانه و مشترک از سد ارس افتخاری در سطح  بین الملل است و بهره برداری از رودخانه ارس برخلاف اغلب رودهای مرزی در دنیا که محل مناقشه اند، محل دوستی و موجب افتخار ۲ کشور است.
غفارزاده با اشاره به روابط تفاهم آمیز ۲ کشور در رعایت پروتکل ها، برداشت حقابه و دریافت انرژی، ادامه داد: راز این تفاهم و بهره برداری دوستانه، برخورد فنی و تخصصی با موضوع، فارغ از هر گونه مسائل سیاسی بوده و حفظ احترام متقابل و تقسیم برابر منابع آب و انرژی تحت مدیریت مشترک این سد، به نگهداشت این تفاهم کمک کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در موضوع بهره برداری و نگهداری از نیروگاه، دقت لازم صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: این سد و نیروگاه تا ۵۰ سال دیگر نیز پاسخگوی نیازها خواهد بود.

غفارزاده افزود: مدیریت مشترک در تعمیر و نگهداری و بهره برداری از سد و نیروگاه و مشارکت در هزینه ها و پایبندی به توافقات جلسات هماهنگی و پروتکل ها، از عواملی است که مدیریت این سد را تاکنون با موفقیت همراه کرده است.

رودخانه ارس مهم‌ترین و پر آب‌ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از غرب جلفا در استان آذربایجان‌شرقی تا اصلاندوز مغان در استان اردبیل در طول نوار مرزی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان به طول ۹۱۰ کیلومتر جریان دارد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار