سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

امسال یکصد اختراع بین‌المللی در کشور حمایت می‌شود

کد خبر : 1075
16:11
1400/03/09


مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امسال یکصد اختراع بین‌المللی در کشور مورد حمایت کانون قرار می‌گیرند، گفت: این کانون بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های ثبت اختراع بین‌المللی شرکت‌های دانش بنیان، صنعتی و فناوری را پرداخت می‌کند.


به گزارش سونیوز ، مهدی ضیغمی روز یکشنبه در مراسم افتتاح دفتر پتنت دانشگاه صنعتی سهند تبریز با بیان اینکه سال گذشته ۹۰ اختراع بین المللی مخترعان کشورمان ثبت بین المللی شد،  افزود: هم اکنون نزدیک ۲۰ درخواست ثبت اختراع بین المللی تایید شده و در حال طی مراحل ثبتی است.

وی تجاری سازی دستاوردهای مخترعان داخلی را از برنامه های آینده این کانون عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم ضمن حمایت از ثبت اختراع در کشورهایی که برنامه صادراتی دارند و افزایش ارتباطات با دفاتر خارج از کشور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان را به سرمایه گذاران خارجی وصل کنیم.

مدیر کانون پتنت ایران همچنین با بیان اینکه متاسفانه در کشور نسبت به رشد علمی، توسعه فناوری نداشته ایم، افزود: هم اکنون کشورمان در ثبت اختراع بین المللی رتبه چهلم جهان دارد که می توان با حمایت از تجاری سازی و شکوفایی ظرفیت ها، این رتبه را ۱۰ تا ۱۵ رده ارتقا داد.

ضیغمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان و فناورانه به بازارهای بین‌المللی، اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و تضمین حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آن‌هاست، خاطرنشان کرد: از این رو، نظام‌های مالکیت فکری و به‌ویژه سیستم ثبت اختراع (پتنت)، برای ثبت رسمی این دستاوردها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‌ها و ابتکاراتشان، در کشورهای مختلف ایجاد و توسعه یافته است.

رییس دانشگاه صنعتی سهند هم با اشاره به ظرفیت های این دانشگاه و اجرای حدود ۴۰۰ طرح تحقیقاتی و اختراعات مختلف ثبت شده، ابراز امیدواری کرد راه اندازی این دفتر به افزایش حمایت ها از فناوران و نوآوران دانشگاه کمک کند.

دفتر مالکیت فکری دانشگاه سهند به عنوان نمایندگی کانون پتنت ایران با هدف تبدیل علم به ثروت و ایده به فناوری به منظور حمایت از مخترعان دانشگاهی برای ثبت بین المللی اختراعات این دانشگاه راه اندازی شده است.

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال ۹۳ امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری عهده‌دار شده است.
ارتقای رتبه علمی و فناوری کشور،  حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران یا شرکت‌های نوآور،  تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آن‌ها،  هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها به سمت نوآوری‌های قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی و توسعه منابع انسانی متخصص در حوزه مالکیت فکری از اهداف ایجاد کانون پتنت ایران است.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار