سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

دلیل افزایش غیرمتعارف مصرف برق باید بررسی شود

کد خبر : 1070
15:03
1400/03/08


استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میزان مصرف برق در سال‌های گذشته مشخص است، گفت: شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان میزان افزایش غیرمتعارف مصرف برق را نسبت به گذشته در تمامی مصارف از جمله خانگی، تولیدی و صنایع به جد بررسی و پیگیری کند.


به گزارش سونيوز ، محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در جلسه ارزیابی وضعیت بازار و کالاهای اساسای و تامین زیرساخت ها با محوریت آب و برق استان، افزود: با توجه به اعلام هواشناسی ۲ هفته پیش رو با افزایش شدید دما در کشور و استان روبرو هستیم که باید برنامه ریزی های لازم جهت کنترل وضعیت مصرف برق انجام گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا، صنایع در ماه های گذشته با ظرفیت پایین کار کرده اند و نباید کاری کرد که صنایع با مشکلات مضاعف روبرو شوند.

پورمحمدی گفت: برای مدیریت مصرف برق صنایع ضروری است جلسه ای با حضور نمایندگان صنایع و شرکت های برق تشکیل و نسبت به ۲ هفته پیش رو چاره اندیشی و برنامه ریزی شود تا قطعی ها با هماهنگی و اعلام قبلی انجام گیرد.

وی همچنین در مورد وضعیت کالاهای اساسی در بازار نیز اظهار کرد: براساس اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت استان هیچ مشکلی در تامین کالاهای استراتژیک استان از جمله روغن، قند،  شکر، برنج و آرد در استان وجود ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین نسبت به نظارت های دقیق بر وضعیت بازار تاکید کرد و گفت: بیشترین گلایه ها نسبت به نظارت ها و بازدیدهاست و باید میزان بازرسی ها و بازدید ها افزایش یابد.

وی در مورد سیمان نیز اظهار کرد: توزیع سیمان به صورت مویرگی توسط اتحادیه انجام گیرد تا میزان دسترسی افزایش یابد.

 سیمان در عاملان توزیع در تبریز وجود ندارد و قیمت آن فرار از کیسه ای ۵۰ هزار تومان رفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: نظارت بر توزیع کالاها و خدمات اصلی ترین مساله است و باید از رفتارهای سلیقه ای جلوگیری شود.

جواد رحمتی همچنین در مورد بودجه مصوب ۴۵ میلیارد تومانی برای رفع تنش آبی تبریز نیز اظهار کرد: این مبلغ در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین از محل معافیت حقوق دولتی نیز ۵ میلیارد تومان به زیرساخت های آب استان تعلق گرفته است.

مدیرکل جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: میزان کشتار مرغ در استان کنترل شده و با وجود افزایش مصرف از نظر موجودی در وضعیت نرمال قرار داریم.

اکبر فتحی افزود: روزانه ۱۴۵ هزار قطعه مرغ به کشتارگاه ها ارسال و ۲۸۵ تن لاشه در استان تولید می شود و در مورد تخم مرغ نیز به دلیل اینکه همه ساله در فصل تابستان مصرف تخم مرغ کاهش می یابد با مشکل خاصی روبرو نیستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به کاهش بارندگی، براساس پیش بینی وزارت نیرو  ۲۰۰ شهر کشور و ۱۱ شهر آذربایجان شرقی از جمله کلان شهر تبریز تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد.

یوسف غفارزاده افزود: بر این اساس از شهریور پارسال که با تنش آبی و قطع آب در کلان شهر تبریز مواجه بودیم، بلافاصله چند طرح اساسی رفع تنش آبی تبریز با رویکرد رفع سریع این مشکل با پیش بینی تابستان امسال آغاز شد که نتیجه اجرای این پروژه ها، افزایش تامین آب شرب تبریز به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه می باشد.

وی اظهار کرد: مهم ترین پروژه ها حفر ۳۰ چاه عمیق جدید بود که ۱۵ چاه حفر و تاسیس شده و ۱۵ چاه دیگر در مرحله تجهیز می باشد.

غفارزاده ادامه داد: جداسازی آب شرب از صنعت نیز ۳۰۰ لیتر در ثانیه پیش بینی شده که با صنایع جلسات مختلف برگزار شده و تا کنون ۱۵۰ لیتر در ثانیه جداسازی انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: ۴۰۰ الی ۴۵۰ لیتر در ثانیه با توجه به توان استان افزایش یافته و اکنون تولید نسبت به مصرف بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه هفت کیلومتر خط انتقال آب سد نهند به دلیل پوسیدگی لوله باید جابجا شود، گفت: عملیات اجرایی این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: در صورت تخصیص اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی از سوی برنامه و بودجه تمامی طرح های رفع تنش آبی استان به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان نیز در این نشست گفت: براساس پیش بینی های انجام شده ۲ هفته آینده به دلیل افزایش دما در کشور، در تامین برق با مشکل مواجه خواهیم بود.

افشین روشن میلانی افزود: با توجه به پیش بینی میزان افزایش مصرف برق در کشور و استان آذربایجان شرقی، قطعی برق در ۲ هفته آینده خواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات مختلف برای کاهش بار مصرف استان، ادامه داد: برای گذر از این پیک مصرف قطعی برق صنایع استان نیز با هماهنگی و اعلام قبلی اعمال خواهد شد.

وی گفت: نسبت به منع مصرف استفاده از سیسمت های سرمایشی در ادارات دولتی در ایام پیک مجوز می خواهیم تا در صورت عدم اجرا برق آن ادارات قطع شود.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار