سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

چهار میلیارد تومان برای مرمت خانه تاریخی «مجتهدی‌ها» در تبریز هزینه شد

کد خبر : 1050
08:01
1400/03/02


مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از چهار میلیارد تومان با مشارکت اداره کل پست استان برای مرمت خانه مجتهدی‌های تبریز هزینه شد.


به گزارش سونیوز، احمد حمزه زاده، روز شنبه در حاشیه افتتاح اولین خانه موزه تمبر ایران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با افتتاح این خانه موزه، سی و هفتمین موزه استان راه اندازی شد.

وی اظهار داشت: مرمت این خانه تاریخی در پنج سال گذشته انجام‌ شده است و اکنون به محلی برای نمایش ۲۰۰ تابلوی شکیل تمبر دوره های مختلف از سال ۱۳۴۰ تاکنون مجهز و آماده بازدید تبدیل شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی گفت: خانه تاریخی مجتهدی‌ها متعلق به دوره قاجار بوده و در بافت جهانی و تاریخی کهن شهر تبریز قرار دارد.

اولین خانه موزه تمبر ایران امروز هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی با حضور معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست و جمعی از مدیران استانی افتتاح شد.

در فاز نخست افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، تمبرهای دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از تمبرهای پهلوی دوم و نیز کارت پستال هایی از کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته شده است. 

قرار است در فاز دوم و توسعه ای نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، اشیا و ابزار پستی از قبیل مهرهای قدیمی پست تبریز و ابزار آلات قدیمی به جای مانده از تلگرافخانه تبریز و ادارات پست آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شود. 

راه اندازی جمعه بازار تمبر و هم افزایی برای انجام پژوهش های مرتبط با تمبر به عنوان اوراق بهادار و تاریخی از دیگر برنامه های آتی خانه - موزه تمبر تبریز است. 

خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز به عنوان یکی از صدها خانه تاریخی این کهن شهر  در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۵۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 محل استقرار نخستین «خانه - موزه تمبر» ایران در تبریز در کوچه پیرسمساری در بافت تاریخی «بازار تبریز» واقع شده است که ساختمان قدیمی و یکصد ساله پست آذربایجان تا ۳۰ سال قبل در مقابل آن برپا بود و پس از آن به دلیل تعریض خیابان تخریب شد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار